وقتی دستشویی خود را نگه می دارید چه اتفاقی در بدن می افتد؟
 نگه داشتن دستشویی پیامدهای زیادی برای بدن دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در ادامه به مهم ترین پیامدهای مربوط به نگه داشتن دستشویی اشاره می شود.

دستشویی نرفتن و پیامدهای آن

همه ما نیاز به دستشویی رفتن داریم. اما اجازه دهید واقع بین باشیم. استفاده از دستشویی محل کار یا جایی به جز خانه خودمان ممکن است برایمان سخت باشد و باعث می شود گاهی تا ساعت های زیادی دستشویی نرویم. اما دستشویی نرفتن و جلوگیری از دفع مدفوع باعث می شود احساس ناراحتی کنید، به علاوه انجام این کار خطراتی برای سلامت ما نیز دارد.

دکتر نیکت سونپال Niket Sonpal ، استادیار بالینی در دانشکده پزشکی پوکی استخوان در دانشگاه Tuoro  در نیویورک می گوید: نگه داشتن دستشویی کار درستی نیست و مشکلات زیادی در بدن به بار می آورد. در ادامه به مشکلات و پیامدهای آن اشاره می کینم.


وقتی باید به دستشویی بروید

زمانی که مدفوع به قسمت های انتهایی روده بزرگ یا رکتوم  می رسد، سیگنال هایی را ارسال می کند که به شما می گویند زمان رفتن به دستشویی است. گرچه زمان و تعداد دستشویی رفتن برای دفع مدفوع در افراد مختلف متفاوت است، اما اغلب این اتفاق بعد از خوردن یا نوشیدن قهوه صبح گاهی رخ می دهد. کافئین مانند یک محرک برای روده عمل می کند و بعد از مصرف کافئین لازم است به دستشویی بروید.


نگه داشتن دستشویی بعد از 2 ساعت

وقتی دستشویی خود را نگه می دارید چه اتفاقی در بدن می افتد؟

دکتر سونپال می گوید : "نگه داشتن دستشویی و دفع مدفوع بعد از 2 ساعت واقعا سخت است. در این شرایط باید به طور ارادی عضلات اسفنکتر sphincters یا عضلات حلقوی مقعد را سفت کنید. در چند ساعت اول کمی فشار در ناحیه شکم احساس می کنید. برخی افراد آن را به عنوان احساس گرفتگی های شکمی در نظر می گیرند، در حالیکه برخی دیگر در این شرایط نیاز بیشتری به دستشویی رفتن پیدا می کنند." به عبارت دیگر نگه داشتن مدفوع باعث بروز نفخ و افزایش گاز روده می شود و حالتی به وجود می آید که حرکت کردن برایتان سخت خواهد شد.


نگه داشتن دستشویی بعد از 6 ساعت

در نهایت بدن شروع به تاثیر گذاری بر روی مدفوع می کند. این اتفاق زیاد خوب نیست. در این مرحله شما احساس نیاز فوری به دستشویی رفتن را از دست می دهید، اما رفع این نیاز به خاطر این نیست که مدفوع شما ناپدید شده، در واقع شما به یبوست مبتلا شده اید.


نگه داشتن دستشویی بعد از 12 ساعت

وقتی دستشویی خود را نگه می دارید چه اتفاقی در بدن می افتد؟

هر چه مدفوع را مدت بیشتری نگه دارید، سف تر خواهد شد. در این شرایط متوجه خواهید شد که شکم تان بزرگ شده که فشار داخلی شکم باعث بزرگ شدن آن شده است؛ شما نمی توانید شکم خود را صاف کنید حتی اگر سعی کنید. زمانی که مدفوع در داخل شکم سفت تر می شود، دستشویی رفتن هم برایتان سخت تر خواهد شد و مشکلات دیگری نیز به وجود خواهد آمد، از جمله ممکن است دچار گرفتگی، خونریزی و حتی پارگی های کوچک شوید.


اگر نگه داشتن مدفوع را ادامه دهید

هیچوقت نشنیده ایم کسی به خاطر نگه داشتن دستشویی بمیرد، اما در بزرگسالان نگه داشتن دستشویی باعث سفت و سنگ شدن آن می شود. گاهی برای رفع سفتی مدفوع نیاز به مصرف ملین خواهید داشت یا حتی ممکن است لازم باشد مدفوع به صورت دستی خارج شود.


و کلام آخر
: هر زمان نیاز به دستشویی رفتن دارید حتما این کار را بکنید و دستشویی رفتن را به نعویق نیندازید. اگر دسترسی به دستشویی ندارید، حداقل آن را در اولویت قرار دهید و سریعتر خود را به دستشویی برسانید. یکی از مهم ترین عواقب نگه داشتن دستشویی بروز هموروئید است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست با 5 دمنوش خانگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : یبوست را با چند روش آسان خانگی به راحتی رفع کنید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست با 7 راه حل برای اینکه فردا صبح شکم تان راحت تر کار کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قابل توجه خانم ها : 7 توصیه مهم به هنگام دستشویی رفتن

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ