عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018
 عوارض کم خوابی باورنکردنی است و باعث بروز مشکلات زیادی می شود. به مناسبت روز جهانی خواب، در این مقاله به عوارض کم خوابی اشاره می کنیم.

 روز جهانی خواب و بیان عوارض کم خوابی

روز جهانی خواب سالانه برگزار می شود و هدف از آن نوعی بزرگداشت خواب و بررسی مشکلات مربوط به آن است، مشکلاتی مانند داروهای خواب، آموزش، جنبه های اجتماعی و رانندگی. این روز توسط کمیته جهانی خواب سازماندهی شده است و هدف آن کاهش مشکلات خواب در جامعه از طریق پیشگیری و مدیریت اختلالات است. روز جهانی خواب در جمعه قبل از بهار، یعنی آخرین جمعه در زمستان برگزار می شود. این روز در سال 2018 مصادف شده است با 16 مارس، 25 اسفند.

خواب خوب شبانه برای سلامت فوق العاده مهم است. در حقیقت خواب خوب در شب به اندازه خوردن غذای سالم و ورزش کردن اهمیت و تاثیر دارد.

متاسفانه دنیای امروز با الگوی طبیعی خواب تداخل دارد. امروزه اکثر ما کمتر از مردم گذشته می خوابیم و کیفیت خواب مان نیز کمتر شده است. در ادامه به 10 دلیل اهمیت خواب اشاره می کنیم.


1.    کم خوابی باعث چاقی می شود

کم خوابی به شدت با افزایش وزن و چاقی در ارتباط است. افرادی که کمتر می خوابند بیشتر از کسانی که به اندازه کافی می خوابند در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. در حقیقت کم خوابی یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده چاقی و اضافه وزن است.

در پژوهشی که در همین زمینه انجام شد کودکان و بزرگسالانی که دارای خواب کمتری بودند به ترتیب 89 درصد و 55 درصد بیش از دیگران در معرض چاقی بودند.

گفته می شود تاثیر خواب بر روی وزن با عوامل زیادی در ارتباط است، از جمله هورمون ها و انگیزه برای ورزش کردن. اگر سعی دارید وزن خود را کم کنید، داشتن خواب کافی و خوب یکی از مهم ترین عوامل در فرایند کاهش وزن است.


2.    افرادی که خواب خوبی دارند، تمایل به دریافت کالری کمتری دارند

بررسی ها نشان داده اند فرادی که دچار کم خوابی هستند اشتهای بیشتری داشته و تمایل به دریافت کالری بیشتری دارند. کم خوابی تعادل هورمون های اشتها را مختل کرده و گفته می شود باعث تنظیم نامناسب اشتها می شود.

این اختلال باعث بالا رفتن سطح گرلین ghrelin و کاهش سطح لپتین leptin می شود. گرلین هورمون تحریک کننده اشتها و لپتین هورمون کم کننده اشتهاست.


3.    خواب خوب باعث بهبود تمرکز و بهره وری می شود

عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018

خواب برای عملکرد بخش های مختلف مغز مهم است، از جمله شناخت، تمرکز، بهره وری و عملکرد. تمام این بخش ها با کم خوابی یا خواب نامناسب به شکل منفی تحت تاثیر قرار می گیرند.

پژوهشی که در این زمینه انجام شد نشان داد کم خوابی بر روی بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد که تاثیر آن بسیار شبیه به مستی ناشی از الکل است. از طرف دیگر خواب خوب باعث بهبود مهارت های حل مسئله و همچنین بهبود حافظه کودکان و بزرگسالان می شود.


4.    خواب کافی می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

تحقیقات نشان داده اند خوابیدن باعث به حداکثر رساندن عملکرد ورزشی می شود. در یک بررسی که در این زمینه انجام شد مشخص شد خواب طولانی تر می تواند باعث بالا رفتن دقت، سرعت، زمان واکنش و عملکرد ذهنی شود.

به علاوه خواب کمتر با عملکرد ورزشی ضعیف و کاهش عملکرد در زنان در سنین بالاتر همراه است. تحقیقی که بر روی 2800 زن انجام شد نشان داد کم خوابی باعث پیاده روی آهسته و مشکل در انجام برخی فعالیت ها به صورت مستقل می شود.


5.    کم خوابی باعث بروز حمله قلبی و سکته مغزی می شود

می دانیم که کیفیت و میزان خواب تاثیر مهمی بر روی بسیاری از عوامل خطرساز دارد. این عوامل باعث بروز بیماری های مزمن از جمله بیماری قلب می شوند.

مروری بر 15 تحقیق که بر روی افراد کم خواب انجام شد، نشان داد افرادی که شب ها کمتر از 7 تا 8 ساعت می خوابند، بیش از دیگران در معرض بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.


6.    خواب بر روی سوخت و ساز گلوکز و دیابت نوع 2 تاثیر می گذارد

کم خوابی بر روی قند خون تاثیر گذاشته و حساسیت به انسولین را نیز کاهش می دهد. در تحقیقی که بر روی مردان جوان و سالم انجام شد، این افراد به مدت 6 شب تنها 4 ساعت در شب می خوابیدند که در این افراد علائم دیابت نوع 2 مشاهده شد. یک هفته پس از اینکه میزان خواب آنها افزایش پیدا کرد، این علائم بهبود پیدا کردند.

کسانی که شبانه کمتر از 6 ساعت می خوابند، به طور مداوم مشاهده شده است که در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.


7.  کم خوابی با بروز افسردگی در ارتباط است

مشکلات ذهنی مانند افسردگی به شدت با کم خوابی و اختلالات خواب در ارتباط هستند. برآورد شده که 90 درصد مبتلایان به افسردگی از کیفیت خواب خود شکایت می کنند. به علاوه کم خوابی افکار خودکشی را در فرد افزایش می دهد. مبتلایان به اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب نیز بیش از دیگران به افسردگی دچار می شوند.


8.  خواب کافی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود

عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018

حتی از دست دادن بخش کمی از خواب باعث مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی می شود. تحقیقی در این زمینه انجام شد و در آن ویروس سرماخوردگی معمولی به شکل قطره بینی به شرکت کنندگان تحقیق داده شد و این افراد به مدت دو هفته تحت کنترل قرار گرفتند.

محققان دریاقتند کسانی که کمتر از 7 ساعت می خوابند سه برابر بیشتر از کسانی که خواب کافی دارند، در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. اگر دچار سرماخوردگی شده اید، 8 ساعت خواب شبانه برای بهبود سریعتر موثر خواهد بود. خوردن سیر بیشتر نیز به بهبود کمک می کند.


9.  کم خوابی باعث افزایش التهاب می شود

خواب نقش مهمی در بروز التهاب در بدن دارد. در حقیقت کم خوابی باعث فعال شدن نشانگرهای ناخوشایند التهاب و آسیب سلولی می شود. کم خوابی به شدت با التهاب سیستم گوارشی در اختلالاتی به نام بیماری های روده تحریک پذیر در ارتباط است.

در یک بررسی مشاهده شد در افراد مبتلا به بیماری کرون کسانی که کم می خوابند بیشتر از افرادی که به اندازه می خوابند، عود بیماری را در خود مشاهده می کنند.


10.  خواب بر روز احساسات و تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد

کم خوابی توانایی ما براای برقراری اجتماعی را کاهش می دهد. در یک بررسی مشخص شد افرادی که دچار کم خوابی هستند در تشخیص احساساتی مانند عصبانیت و شادی توانایی کمتری دارند.

محققان نیز معتقدند کم خوابی بر روی توانایی ما برای تشخیص مسائل مهم اجتماعی و پردازش اطلاعات عاطفی تاثیر می گذارد.

شعار جامعه خواب در سال 2018 : به دنیای خواب ملحق شوید، ریتم خواب خود را حفظ کنید تا از زندگی لذت ببرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عجیب ترین و ترسناک ترین اختلالات خواب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کم خوابی که نشان می دهد شما به اندازه کافی نمی خوابید!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ