عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند
 حساسیت یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما دچار آن می شویم، اما گاهی برخی عوامل عجیب باعث بروز حساسیت می شوند که فکرش را هم نمی کنید. در ادامه به این عوامل عجیب اشاره می کنیم.

عوامل عجیب و حساسیت زا

حساسیت به بوسیدن

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

گرچه بوسیدن عزیزانتان به شما آرامش می دهد، اما مشکلاتی نیز دارد که این مشکلات در واقع به عمل بوسیدن ارتباطی ندارد. زمانی که فردی را می بوسید، حتی اگر فرد  مسواک زده باشد، دندان ها و بزاق او ممکن است اثراتی از غذا یا دارویی که در طول روز خورده را در خود داشته باشند. بنابراین اگر دچار حساسیت های شدید هستید، از بوسیدن اطرافیان اجتناب کنید و یا تا 24 ساعت پس از اینکه فرد ماده حساسیت زا را استفاده کرده به او نزدیک نشوید.


حساسیت به نور خوشید

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

برخی افراد وقتی چند دقیقه در محیط باز قرار می گیرند، دچار کهیر می شوند. زمانی که وارد خانه یا محیط بسته می شوند، کهیرها ظرف چند دقیقه برطرف می شوند. این مشکل کهیر خورشیدی solar urticarial نامیده می شود که معمولا خطرناک نیست، اما باعث خارش و ناراحتی می شود. کهیر خورشیدی گاهی با روش های درمانی حساسیت زدایی برطرف می شود. در این روش فرد در مطب پزشک در معرض نور UV خورشید قرار می گیرد تا زمانی که بدن به آن عادت کند.


حساسیت به همبرگر و گوشت قرمز

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

محققان دانشگاه واندربیلت متوجه شدند که هزاران نفر از مردم در جنوب شرقی ایالات متحده حساسیت شدیدی به گوشت دارند که با علائمی مانند بثورات پوستی، استفراغ، اسهال و مشکل تنفسی همراه است. به نظر می رسد خوردن مقداری گوشت باعث شروع تمام این نشانه هاست. اگر شما هم به این حساسیت ها دچار هستید، بهتر است به گیاهخواری فکر کنید. از خوردن گوشت قرمز و احتمالا لبنیات اجتناب کنید و برای مواقع اورژانسی مقداری اپی نفرین* epinephrine  همراه خود داشته باشید.

* اپی‌نفرین epinephrine : (شناخته‌شده به عنوان آدرنالین، هورمون غده فوق‌کلیوی ) یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است. این ماده باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و انبساط راه‌های هوایی شده و در بروز واکنش جنگ و گریز سیستم عصبی سمپاتیک مؤثر است.

حساسیت به پول

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

سکه باعث بروز بثورات پوستی همراه با خارش می شود. سوراخ کردن بدن نیز یک عامل حساسیت زای دیگر است. نیکل Nickel (فلزی که در سکه، طلا، جواهر، کلید و سایر اشیا یافت می شود) یکی از علل اصلی درماتیت حساسیتی است. معاینه سریع در مطب پزشک می تواند علت بروز مشکل را مشخص کند. می توانید جوش ها را با پمادهای کورتیکواستروئیدی درمان کنید.


حساسیت به عرق زیاد

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

این مشکل به ندرت بروز می کند، اما رفتن به باشگاه می تواند منجر به بروز کهیر و استفراغ شود که مربوط به آنافیلاکسی anaphylaxis ناشی از ورزش هستند. در این شرایط حتی ممکن است قلب به درستی پمپاژ نکند و منجر به مرگ شما شود. پیاده روی با سرعت بالا یکی از مهم ترین علل بروز این مشکل است، اما به یاد داشته باشید که فعالیت های کم اثر، مانند کار کردن در حیاط منزل هم می تواند منجر به بروز این مشکل شود. در برخی افراد آنافیلاکسی با خوردن برخی غذاها قبل از ورزش بروز می کند.

* آنافیلاکسی Anaphylaxis : یا بیش‌دفاعی یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد و معمولاً با علایمی همچون ضایعات پوستی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است.

حساسیت به بادکنک

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

این اسباب بازی کودکانه می تواند باعث بروز واکنش حساسیتی شود که به شکل جوش های پوستی بروز می کند و ممکن است حتی تا شوک آنافیلاکتیک هم پیش رود. لاتکس یک ماده لاستیکی کشسان است که در برخی از دستکش های یک بار مصرف، نوارهای لاتکسی، اسباب بازی ها و برخی دستگاه ها استفاده می شود. این نوع حساسیت بیشتر در بین افرادی رایج است که در مراکز بهداشتی کار می کنند، جراحی های زیادی انجام داده اند یا به اسپنا بیفدا* spina bifida مبتلا هستند. اگر شما هم به لاتکس حساسیت دارید، از دستبند هشدار پزشکی استفاده کنید تا در مواقع ضروری مراقبان بدانند از دستکش های جایگزین برای درمان شما استفاده کنند.

* اسپاینا بیفیدا Spina bifida : نوعی اختلال مادرزادی است که ناشی از بسته نشدن کامل لوله عصبی جنین است.

حساسیت در رابطه جنسی

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

زمانی که از کاندوم استفاده می کنید، حساسیت به لاتکس می تواند رابطه جنسی را ناخوشایند و دردناک سازد. بنابراین بهتر است از کاندوم های ساخته شده از پلی اورتان استفاده کنید.

اگر در زمان برقراری رابطه جنسی داغ می شوید و کهیر می زنید، ممکن است به مایع منی همسر خود حساسیت داشته باشید. در این شرایط کاندوم می تواند از شما محافظت کند. گاهی نیز با مراجعه به متخصص حساسیت، در معرض ماده حساسیت زا قرار می گیرید تا در بدن شما تحمل به آن ماده ایجاد شود.


حساسیت و پریود

 عوامل عجیبی که باعث حساسیت می شوند

تعدادی از خانم ها که دچار درماتیت پروژسترون خود ایمنی هستند، به هورمون های خود حساسیت دارند. این خانم ها ماهی یک بار دچار کهیر، زخم های دهانی یا جوش های پوستی بر روی بدن خود می شوند. موارد خفیف با آنتی هیستامین و کرم های بدن قابل درمان است. در موارد شدیدتر هورمون درمانی یا تخلیه تخمدان ها می تواند به رفع مشکل کمک کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای حساسیت فصلی چه کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 نشانه حساسیت غذایی در بزرگسالان که باید جدی گرفته شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طرز تشخیص حساسیت از سرماخوردگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر حساسیت دارید، از این مواد غذایی غافل نشوید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ