چرا در خواب حرف می زنیم؟ مجردها بیشتر در خواب حرف می زنند یا متاهل ها؟
حرف زدن در خواب مشکلی است که افراد زیادی دچار آن می شوند. گاهی حرف زدن در خواب به دلیل استرس های روزانه است و گاهی به دلیل وجود نوعی اختلال در مغز بروز می کند.

چرا در خواب حرف می زنیم؟

هر فردی ممکن است که در خواب ناله کند، کلمات نامفهوم ادا کند و حتی سخن بگوید. حرف زدن در خواب خطری ندارد.  اما استرس، نگرانی و هرگونه مشکلات روان‌شناختی می‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد و هرچه این مشکلات بیشتر باشد، ممکن است تعداد بروز این اختلالات در خواب نیز افزایش پیدا کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سخن گفتن در خواب دراثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاهی عصبی درمغز است که وظیفه آن توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است.

قطعاً تاکنون با افرادی مواجه شده اید که در هنگام خوابیدن و زمانی که در خوابی عمیق هستند، شروع به صحبت می کنند و حتی گاهی فریاد می‌زنند. این افراد معمولاً پس از بیدار شدن، موضوع را به یاد نمی آورند و چیزی از حرف‌های خود را به یاد ندارند.

هنگامی‌که ما می‌خوابیم، مکانیسمی در مغز وجود دارد که فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن را فعال می کند و از انجام فعالیت‌های( بیداری)  گفتاری یا حرکتی بدن ممانعت می‌کند.


مجردها بیشتر در خواب حرف می زنند !!!

در این میان گاهی ممکن است این سیستم درست عمل نکند و در بین دو بخش مجزای عملکرد مغزی فرد اختلال ایجاد شود. در حقیقت با بروز این اختلال، فرد از این سیستم دفاعی و تنظیم‌کننده اعصاب در هنگام خواب عبور می کند و درخواب حرف می زند یا حتی راه می‌رود. البته احتمال ایجاد این مسئله در افراد مجرد بیشتر است و در متأهلان کمتر دیده می‌شود.

در واقع درست عمل نکردن این مکانیسم مغزی، موجب ناله کردن در خواب و زیر لب سخن گفتن یا حتی سخن گفتن طولانی می شود. ایجاد حرکات زیاد در خواب  یا راه رفتن نیز از همین مسئله نشات می‌گیرد.


سخن گفتن در خواب یا somniloquy پاراسومنیا (parasomnia)

چرا در خواب حرف می زنیم؟ مجردها بیشتر در خواب حرف می زنند یا متاهل ها؟

سخن گفتن در خواب یک اختلال در سیستم عصبی مغز است که در طول خواب ایجاد می‌شود و با رفتارهای غیرطبیعی وغیرمعمول همراه است. این عمل می‌تواند ادای کلمات نامفهوم، صحبت کردن یا حتی حرف زدن با صدای بلند یا فریاد زدن باشد.

محتوای صحبت کردن در خواب می‌تواند پیچیده باشد و معمولاً ازنظر قواعد خواب دیدن امکان این که درست باشد نیز وجود دارد.

همان‌گونه که بر اساس تحقیقات پژوهشگران، خواب افراد متأثر ازرویدادها و حوادث اخیری است که در زندگی آن‌ها روی‌داده است، می‌توان گفت سخن گفتن در خواب نیز تحت تأثیر رویدادهای اخیر در زندگی فرد است.

درخور ذکر است که اختلالات خواب که سخن گفتن یکی از آن‌هاست، بسیار رایج است. این مسئله در کودکان به‌ویژه کودکان و نوجوانانی که در سنین بلوغ قرار دارند، دیده می‌شود اما دربزرگ‌سالان نیز دیده می‌شود.

اگر چه بعضی از متخصصان حرف زدن در بیداری را نشانه ای از نبوغ می دانند اما حرف زدن در خواب به عوامل عصبی در مغز مربوط می شود،  با این که خطرناک نیست اما ممکن است باعث شود فرد چند بار از خواب بیدار یا مانع آرامش اطرافیان شود؛ در این زمینه کاهش استرس، پرهیز از پرخوری و دیر خوردن وعده شام و رعایت اصول بهداشتی از جمله توصیه های متخصصین مغز، برای رفع این مشکل است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا در خواب حرف می زنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روان‌شناسی جالبی درباره ی خواب دیدن



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com