روز زمین پاک 2 اردیبهشت، زمین را در آغوش بگیریم
 روز زمین پاک در روز 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت روزی است که به بررسی مهم ترین مشکلات محیط زیست جهانی پرداخته می شود. در این مطلب به بررسی گازهای گلخانه ای و تاثیر آنها بر دمای زمین می پردازیم.

روز زمین پاک 2 اردیبهشت ، 22 آوریل

روز زمین جشنی است که سالانه در روز 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت برگزار می شود. در سراسر دنیا رویدادهای مختلفی برای محافظت از محیط زیست برگزار می شوند. این مراسم اولین بار در سال 1970 در بیش از 193 کشور برگزار شد که اکنون در شبکه فعالیت دارند.

جوامع متعدد هفته زمین پاک را جشن می گیرند که در این هفته تمرکز بر روی مشکلات زیست محیطی است که مردم زمین با آن روبه رو هستند. در ادامه به چند مسئله مهم در زمینه زمین پاک اشاره می کنیم.

شعار روز زمین پاک در سال 2018 عبارت است از: عدالت برای همه نسل ها

آیا می توان با پرهیز از اصراف غذا میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داد؟

 روز زمین پاک 2 اردیبهشت، زمین را در آغوش بگیریم

بله! اصراف غذای کمتر راهی است برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای. بیشتر از یک سوم غذاهایی که تولید می شوند، هرگز روی میز غذا نمی آیند. برخی از این مواد غذایی در زمان حمل و نقل از بین می روند. در فرایند تولید مواد غذایی، برداشت محصولات، حمل و نقل و بسته بندی آنها، دی اکسید کربن تولید شده از مواد غذایی دور ریخته شده به میزان 3.3 میلیارد تن است.


کدام گازها گاز گلخانه ای هستند؟

گاز گلخانه ای در نتیجه فرایندهای طبیعی یا فعالیت های انسانی تولید شوند. گازهای گلخانه ای عبارتند از بخار آب، دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و ازون. گازهای فلوراید نیز گاز گلخانه ای در نظر گرفته می شوند.


تاثیر گازهای گلخانه ای چیست؟

زمین تشعشعات خورشیدی از خورشید دریافت می کند. در زمان عبور از اتمسفر زمین برخی از این تشعشعات توسط زمین جذب می شوند، در حالیکه برخی از آنها به فضا برمی گردند. زمانی که مبادله اشعه های ورودی و خروجی اتفاق می افتد، برخی از این تشتعشات به وسیله گازها در اتمسفر گیر می افتند. این امر تاثیر گلخانه ای ایجاد کرده و باعث گرم شدن سیاره زمین می شود.


تغییر آب و هوای زمین چه پیامدهایی دارد؟

- لایه های یخ کاهش پیدا می کنند، یخچال های طبیعی در حال عقب نشینی هستند و اقیانوس های زمین بیشتر از هر زمان دیگری اسیدی می شوند.

- دمای زمین هر ساله تغییر می کند و دمای جدیدی ثبت می شود.

- مشکلات آب و هوایی جدی تر و شدیدتری بروز می کند، مشکلاتی مانند خشکسالی، موج گرما و طوفان

سطح دریاها به شکل هشداردهنده ای در حال بالا آمدن است – 17 سانتیمتر در یک قرن اخیر که همچنان در حال افزایش است.

تمام موارد بیان شده پیامدهای مربوط به تغییر آب و هوایی زمین هستند. اکثر دانشمندان بر این باورند که بسیاری از این پیامدها مربوط به انسان و نقش آن در تاثیرات گازهای گلخانه ای است. تغییرات شدید آب و هوایی، خشکسالی، موج گرما و بالا آمدن سطح دریاها تاثیرات ویران کننده ای بر روی کشورها و جوامع فقیر خواهد داشت.


برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی چه می توان کرد؟

- با کارخانه هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند، مقابله کنید.

- اطلاعات خود را در زمینه علم تغییرات آب و هوایی بالا ببرید.

- به نامزدهای سیاسی رای بدهید که به قوانین و مقررات آب و هوایی اهمیت می دهند و از محیط زیست حمایت می کنند.

- نسبت به تاثیر خود بر روی کره زمین حساستر شوید و میزان مصرف روزانه تان را از گازهای گلخانه های کاهش دهید.


چه چیزی یا چه کسی باعث تغییر آب و هوای زمین شده است؟

 روز زمین پاک 2 اردیبهشت، زمین را در آغوش بگیریم

اکثر دانشمندان معتقدند مهم ترین عامل در تغییر آب و هوای زمین انسان است. بیش از 97 درصد دانشمندانی که در این زمینه فعال هستند، بر این باروند که تغییرات آب و هوایی زمین به فعالیت های انسان مربوط می شود.


کدام کشور بیشترین میزان گاز دی اکسید کربن را منتشر می کند؟

طبق بررسی های انجام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست EPA، در حال حاضر چین یکی از مهم ترین کشورهای منتشر کننده دی اکسید کربن است و 30 درصد از دی اکسید کربن کل جهان را چین منتشر می کند. رتبه دوم را در این زمینه امریکا دارد که 15 درصد از گاز دی اگسید کربن کل جهان را پخش می کند.


چند درصد از گاز گلخانه ای مربوط به بخش حمل و نقل می شود؟

بخش حمل و نقل 14 درصد از گاز گلخانه ای پخش شده در هوا را تشکیل می دهد. اکثر این گاز مربوط می شود به سوخت های فسیلی که به وسیله اتومبیل ها،  قطارها، هواپیماها و کشتی ها سوخته می شوند، چرا که سوخت های بر پایه نفت (به عنوان مثال گازوئیل و بنزین) به عنوان سوخت اولیه برای حمل و نقل در سراسر دنیا استفاده می شوند.


کدام بخش در اقتصاد بیشترین میزان گاز گلخانه ای را تولید می کند؟

بخش الکتریسیته و تولید گرما بیشترین درصد گاز گلخانه ای را تولید می کند، حدود 25 درصد از کل گاز گلخانه ای تولید شده. کشاورزی، جنگلداری و سایر بخش های استفاده از زمین نیز تقریبا به همین میزان گاز گلخانه ای تولید می کنند، چیزی حدود 24 درصد از کل گاز گلخانه ای تولید شده.


از سال 1880 میلادی دمای زمین به طور متوسط چه میزان افزایش یافته است؟

دمای متوسط جهانی از قرن بیستم تا کنون به میزان 0.94 درجه سانتیگراد افزایش یافته و گرمای بیشتری در قطب ها نسبت به منطقه استوایی مشاهده می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روز زمین پاک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فرآيند گرم شدن زمين خطر ابتلا به سنگ كليه را افزايش می‌دهد!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ