مزاج شناسی، مزاج سرد و تر چیست و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟
مزاج یکی از مسائلی است که مورد سوال بسیاری از افراد است. برخی تفاوت های افراد به مزاج آنها مربوط می شود که در ادامه به معرفی انواع مزاج ها و ویژگی های هر دسته از افراد می پردازیم

مزاج شناسی و معرفی ویژگی های افراد دارای مزاج های مختلف

دکتر مصطفی اعرج خدایی، متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه است، مزاج جبلی یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج عارضی یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

مزاج صحی به مزاج در حالت سلامتی و سوء مزاج، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

بیشتر بدانید : 'سردی کردن' دقیقا یعنی چه؟!

مزاج سرد و تر چیست؟

مزاج شناسی، مزاج سرد و تر چیست و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟

افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت مصرف شیر برای افراد سرد مزاج یا گرم مزاج

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی انواع مزاج ها در طب سنتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر گرم مزاج هستید، بخوانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک یا تر است؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir