سکته چشمی چیست و چه علائمی دارد؟
سکته چشمی یک عارضه غیر قابل درمان در چشم است که با تشخیص درست و به وقع می توان از بروز پیامدهای جدی و خطرناک پیشگیری کرد.

سکته چشمی چیست؟

نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیرشریانی Nonarteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy معروف به سکته چشمی، اختلالی است که از هر 10هزار نفر، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. این اختلال بسیار ناگهانی، بخشی یا تمام بینایی را از بین می‌برد. بیشتر متخصصان، سکته‌های چشمی را به موقع تشخیص نمی‌دهند و به همین دلیل بدون درمان باقی می‌ماند.

سکته چشمی به دلیل نبود جریان خون کافی در آن دسته از رگ های خونی که عصب‌های نوری پشت چشم را تغذیه می‌کند، به وجود می‌آید. این عصب‌ها مسئول انتقال پالس‌های بینایی به مغز است. نام این اختلال را سکته چشمی گذاشته‌اند، چرا که خیلی ناگهانی رخ می‌دهد.

متاسفانه به دلیل نبود روش تشخیصی و درمان مناسب، این مشکل بیشتر مواقع، حتی به وسیله متخصصان، نادیده گرفته می‌شود و وضعیت بیمار بدون درمان باقی می ماند و احتمال این که او کل بینایی‌اش را از دست بدهد، وجود دارد. این اختلال دربیشتر بیماران معمولا به عنوان فساد لکه زرد یا آب سیاه تشخیص داده می‌شود. نرسیدن اکسیژن به عصب‌های نوری و صدمه دیدن آن ها باعث می‌شود، دیگر علایمی به مغز ارسال نشود. افرادی که به گردش خون ضعیف در بدن مبتلا هستند، در معرض خطر ابتلا به سکته چشمی قرار دارند. معمولا دیابت نوع ۲، آپنه خواب و کلسترول بالا، خطر ابتلا به این اختلال را بسیار افزایش می‌دهد.

سکته چشمی چیست و چه علائمی دارد؟

علایم این بیماری مختلف است و بیشتر بیماران، ابتدا با وجود نقطه‌ای سفید رنگ در مرکز دیدشان و تاری یا نبود دید در اطراف این نقطه مواجه می شوند. سکته چشمی، در بدترین حالت، موجب نابینایی فرد می‌شود.

برای این بیماری هنوز درمان قطعی وجود ندارد. اما داروهای استروئیدی می تواند مفید باشد. این داروها از التهاب دیسک نوری در چشم که موجب فشرده شدن الیاف عصبی می‌شود، پیشگیری می‌کنند.

نوعی دارو نیز ساخته شده است که با مسدود کردن پروتئینی که تصور می‌شود جلوی رسیدن اکسیژن به عصب‌های نوری را می‌گیرد، به درمان این بیماری می‌پردازد و هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebna.ir