چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید
 چاقی همیشه بر اثر تغذیه نامناسب یا عدم تحرک بروز نمی کند. گاهی برخی عوامل باعث چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید.

 چاقی و چند دلیل عجیب برای آن

اگر شروع به دریافت کالری بیشتری کنید یا کمتر از معمول ورزش کنید، نباید از افزایش وزن خود تعجب کنید. اما اگر همه کارهای لازم را مثل همیشه انجام می دهید ولی وزن تان افزایش پیدا می کند چطور؟ علت افزایش وزن بی دلیل چیست؟ در این شرایط زمان آن رسیده که به یک سری مسائل دیگر در بدن خود دقت بیشتری داشته باشید. در ادامه به عوامل چاق کننده ای اشاره می کنیم که فکرش را هم نمی کنید.


چاقی بر اثر کم خوابی

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

دو مسئله مهم در مورد خواب و افزایش وزن وجود دارد. اول اینکه اگر تا دیر وقت بیدار بمانید، احتمال خوردن میان وعده های آخر شب بیشتر خواهد بود و این به معنای دریافت کالری بیشتر است. مسئله دوم اتفاقاتی است که در زمان خواب در بدن شما می افتد که بر اثر کم خوابی از این اتفاقات محروم می شوید. تغییر در سطح هورمون ها گرسنگی و اشتها را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود بعد از خوردن غذا خیلی احساس سیری نکنید.


چاقی بر اثر اضطراب

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

وقتی خواسته های زندگی افزایش پیدا می کند، بدن نیز به حالت دیگری تغییر وضعیت می دهد. در این شرایط کورتیزول که هورمون استرس است، ترشح می شود و باعث افزایش اشتها می شود. و البته زمانی که مضطرب هستیم بیشتر به خوردن غذاهای پرکالری تمایل داریم. این ترکیب باعث افزایش وزن می شود.


چاقی بر اثر داروهای ضد افسردگی

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

یکی از عوارض ناخوشایند برخی داروهای ضد افسردگی افزایش وزن است. اگر فکر می کنید داروهای ضد افسردگی شما باعث افزایش وزن تان شده در مورد تغییر در برنامه درمانی با پزشک مشورت کنید. اما هرگز سر خود داروی خود را تغییر ندهید یا مصرف آن را متوقف نکنید. بهتر است بدانید برخی افراد نیز بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی افزایش وزن را تجربه می کنند چرا که علائم افسردگی بهبود پیدا کرده و احساس بهتری دارند و در نتیجه اشتهای آنها نیز بهبود پیدا می کند. به علاوه افسردگی نیز باعث تغییر در وزن می شود.


چاقی بر اثر مصرف داروهای استروئیدی

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

داروهای ضد التهاب اسروئیدی مانند پردنیزون prednisone باعث افزایش وزن می شوند. احتباس مایعات و افزایش اشتها مهم ترین علل بروز این مشکل هستند. در بدن برخی افراد نیز در زمان مصرف داروهای استروئیدی به طور موقت محل ذخیره چربی ها تغییر می کند – چربی ها بیشتر در بخش هایی مانند صورت، شکم یا پشت گردن ذخیره می شود. اگر بیشتر از یک هفته داروهای استروئیدی مصرف کرده اید، مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف نکنید. توقف ناگهانی منجر به بروز مشکلات جدی می شود. ابتدا بهتر است با پزشک مشورت کنید.


داروهایی که باعث چاقی می شوند

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

داروهای بسیار دیگری باعث افزایش وزن و چاقی می شوند. این داروها عبارتند از داروهای روانپریشی (داروهایی که برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شوند )، داروهای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت. با پزشک مشورت کنید تا دارویی مناسب شما برای بهبود علائم و کاهش عوارض جانبی تجویز شود.


آیا قرص ضد بارداری باعث چاقی می شود؟

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

بر خلاف اعتقاد عموم مردم، ثابت شده که قرص های ضد بارداری ترکیبی (استروژن و پروژستین) باعث افزایش وزن مداوم نمی شوند. تصور می شود که برخی خانم هایی که در حال مصرف قرص های ضدبارداری ترکیبی هستند، دچار اضافه وزن ناشی از احتباس مایعات شوند، اما این مسئله نیز معمولا موقت است. اگر همچنان نگران افزایش وزن هستید، با پزشک مشورت کنید.


چاقی بر اثر کم کاری تیروئید

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

اگر تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما می کنید و دچار افزایش وزن خواهید شد. اگر هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما نباشد، سوخت و ساز بدن آهسته شده و احتمال افزایش وزن بیشتر خواهد شد. حتی عملکرد تیروئید در سطح پایین نیز ممکن است باعث افزایش وزن شود. درمان کم کاری تیروئید با دارو برخی علائم افزایش وزن را معکوس می کند.


آیا یائسگی باعث افزایش وزن می شود؟

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

برخی خانم ها در زمان یائسگی دچار افزایش وزن می شوند، اما احتمالا هورمون ها تنها عامل این افزایش وزن نیستند. افزایش سن سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد بنابراین کالری کمتری در بدن سوزانده می شود. به علاوه تغییر در سبک زندگی (مانند کمتر ورزش کردن) نیز باعث افزایش وزن می شوند. اما زمانی که افزایش وزن به یائسگی مربوط باشد، تجمع چربی در اطراف کمر بیشتر از ران ها و باسن خواهد بود.


نشانگان کوشینگ Cushing's Syndrome

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

افزایش وزن یکی از مهم ترین نشانه های نشانگان کوشینگ است. نشانگان کوشینگ شرایطی است که بر اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون استرس، کورتیزول، افزایش وزن و دیگر مشکلات و اختلالات بروز می کند. اگر برای آسم، آرتروز و یا لوپوس در حال مصرف استروئید هستید، ممکن است دچار نشانگان کوشینگ شوید. به علاوه این مشکل زمانی بروز می کند که غدد آدرنال بیش از حد هورمون کورتیزول تولید می کند یا ممکن است به یک تومور مربوط شود. افزایش وزن بیشتر در اطراف صورت، گردن، قسمت بالای کمر یا دور کمر مشاهده می شود.


سندروم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

سندروم پلی کیستیک تخمدان یک مشکل هورمونی رایج در بین زنان در سنین باروری است. در اکثر خانم های مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان کیست های کوچکی در تخمدان ها رشد می کند. این شرایط منجر به عدم تعادل هورمونی می شود که بر روی چرخه قاعدگی خانم ها تاثیر گذاشته و منجر به افزایش موی بدن و بروز جوش های پوستی می شود. خانم های مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهند (انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند) و این مسئله باعث افزایش وزن می شود. این افزایش وزن در اطراف شکم بیشتر مشاهده می شود و این خانم ها بیش از دیگران در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلالات غددی زنان


چاقی و ترک سیگار

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

ترک سیگار مهم ترین اقدامی است که می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید. زمانی که سیگار را ترک می کنید، وزن شما کمی افزایش پیدا می کند، اما احتمالا کمتر از آنچه فکر می کنید. به طور متوسط افرادی که سیگار را ترک می کنند، کمتر از 4.5 کیلوگرم دچار افزایش می شوند. بعد از چند هفته کمتر احساس گرسنگی می کنید که این امر به کاهش وزن اضافه شده کمک می کند.


اگر دچار چاقی بی دلیل شده اید چه کنید؟

قانون 1

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

مصرف هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. اهمیت داروهایی را که در حال مصرف آنها هستید، تشخیص دهید. ممکن است این داروها برای سلامت شما ضروری باشند. به علاوه ممکن است افزایش وزن شما به عامل دیگری مربوط باشد و ارتباطی به داروها نداشته باشد. پزشک می تواند علت افزایش وزن شما را تشخیص دهد.


قانون 2

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

خود را با دیگر افرادی که در حال مصرف داروهای مشابه شما هستند مقایسه نکنید. عوارض جانبی داروها برای همه افراد یکسان نیست. اگر یک دارو باعث افزایش وزن یک نفر شود، لزوما در شما نیز این عارضه را در پی نخواهد داشت.


قانون 3

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

به یاد داشته باشید که اگر افزایش وزن بر اثر احتباس مایعات بروز کرده، دائمی نیست. زمانی که داروهای مناسب مصرف کنید یا شرایط خود را تحت کنترل قرار دهید، التهاب ناشی از احتباس مایعات برطرف خواهد شد. در این شرایط از یک رژیم غذایی با سطح سدیم پایین استفاده کنید.


قانون 4

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

در مورد داروهای دیگری که می توانید مصرف کنید با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند داروی شما را تغییر دهد و دارویی تجویز کند که عارضه جانبی افزایش وزن را نداشته باشد.


قانون 5

چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید 

این مسئله را تشخیص دهید که آیا افزایش وزن مربوط به کاهش سوخت و ساز است یا خیر – یا مربوط به بیماری یا مصرف داروست. اگر مربوط به کاهش سوخت و ساز است اقداماتی را برای افزایش سوخت و ساز خود انجام دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 20 عادت کوچکی که به سرعت چاق تان می کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از چاقی با 7 روش ساده!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ