انواع چاقی و عوارض چاقی
 چاقی پیامدهای زیادی دارد، به علاوه به دلایل مختلفی افراد دچار چاقی می شوند که در ادامه به انواع چاقی و پیامدهای آنها اشاره می کنیم.

انواع چاقی

چاقی یک مشکل جدی برای سلامت محسوب می شود و امریکا داری بیشترین میزان چاقی در بین کشورهای جهان است. به هرحال چاقی تنها یک نوع نیست. 6 نوع چاقی وجود دارد که هر یک دارای علت خاص و عوارض خاص خود و همچنین درمان مربوط به خود هستند.


چاقی چیست؟

طبق تعریف علمی چاقی بر اساس BMI یا شاخص توده بدن تعیین می شود. این شاخص از قد و وزن استفاده می کند تا مشخص کند که آیا وزن شما سالم است یا خیر. اگر BMI مربوط به شما بیشتر از 30 باشد، نشان می دهد که شما چاق هستید. در ادامه به معرفی انواع چاقی می پردازیم.


1.  چاقی ناشی از عدم تحرک

همه ما می دانیم که کم تحرکی باعث افزایش وزن می شود. در این نوع چاقی بخش های قوی بدن به سرعت چربی جذب می کنند و سلامت آنها در معرض خطر قرار می گیرد.


2.  چاقی ناشی  از غذا خوردن

اگر پرخوری کنید و به ویژه اگر غذاهای ناسالم بخورید، بدون شک دچار چاقی خواهید شد. مصرف قند زیاد هم ممکن است باعث چاقی شود که منجر به انباشته شدن چربی در بخش های میانی بدن می شود.


3.  چاقی ناشی از استرس

استرس و افسردگی اغلب منجر به پرخوری و انباشته شدن چربی در بدن می شود چرا که در حالت اضطراب و افسردگی بدن به طور مداوم در حالت آمادگی برای فرار است. برای درمان این نوع چاقی باید استرس خود را کنترل کنید. روش های رایج برای درمان این نوع چاقی عبارتند از مصرف دارو، کاهش مصرف کافئین و داروهای گیاهی.


4.  چاقی ژنتیکی یا چاقی وریدی Venous

انواع چاقی و عوارض چاقی

علت این نوع چاقی ژنتیک است و ارتباطی به عادت های فرد ندارد. اگر شخصی در خانواده شما دچار چاقی ژنتیکی است، احتمال اینکه شما نیز به این نوع چاقی دچار شوید، زیاد خواهد بود. این نوع چاقی به ویژه در دوران بارداری رایج است و ورزش کردن بهترین راه حل آن محسوب می شود.


5. چاقی آتروژنیک atherogenic

افرادی که چربی آنها در ناحیه شکم تجمع پیدا می کند، اغلب دچار چاقی آتروژنیک می شوند. این وضعیت خطرناک است چرا که بر روی دیگر اندام های داخلی تاثیر می گذارد و منجر به بروز مشکلات تنفسی می شود. اگر به چاقی آتروژنیک مبتلا هستید، بسیار مهم است که از نوشیدن الکل اجتناب کنید.


6. چاقی گلوتن

مطمئنا شما با گلوتن و عوارض ناشی از مصرف گلوتن زیاد آشنا هستید. در حقیقت گاهی و به ویژه در خانم ها گلوتن باعث چاقی می شود. این مشکل اغلب در دوره پریود یا تغییرات هورمونی مانند دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی رخ می دهد. افزایش توده عضلانی یکی از موثرترین روش ها برای درمان چاقی گلوتن است، بنابراین لازم است برای برطرف شدن چاقی گلوتن از وزنه استفاده کنید.

تشخیص نوع چاقی به شما کمک می کند بهترین روش برای درمان آن را پیدا کنید. اما مسئله ای که در مورد انواع چاقی مطرح است این است که با کاهش میزان کالری دریافتی، افزایش فعالیت جسمی، اجتناب از مصرف الکل و ترک سیگار می توانید چاقی را درمان کنید. تغییر در سبک زندگی به بهبود سلامت کلی کمک می کند و تاثیر آن به وزن شما منحصر نمی شود.


پیامدهای چاقی

  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • فشار خون
  • برخی سرطان ها (سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و دهانه رحم)
  • سکته مغزی
  • بیماری کبد و کیسه صفرا
  • کلسترول بالا
  • آپنه خواب و دیگر مشکلات تنفسی
  • آرتروز
  • ناباروری
  • کبد چرب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عادت های بد شبانه که باعث چاقی می شوند



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ