تقویت کبد با این چند غذای ساده و ارزان
تقویت کبد با تغذیه سالم یکی از راه هایی است که به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کند. در ادامه به مواد غذایی تقویت کننده کبد اشاره می کنیم.

تقویت کبد با چند غذا

غذا می تواند بهترین دارو باشد. مواد غذایی بسیاری وجود دارند که به حمایت و بهبود شرایط کبد کمک می کنند. سلامت کبد از اهمیت ویژه ای برای سلامت کلی بدن انسان برخوردار است.


کبد بزرگترین اندام داخلی بدن انسان است و بیش از 500 عملکرد مختلف را بر عهده دارد، از این رو توجه به سلامت آن و استفاده از مواد غذایی که به تقویت آن کمک می کنند بسیار مهم است.


تقویت کبد با چغندر

چغندر حاوی ماده ای به نام بتائین Betaine است که گوارش را بهبود می بخشد. یکی از وظایف کبد کمک به گوارش، به ویژه گوارش چربی، از طریق ترشح صفرا است. شما می توانید چغندر خام را در سالاد یا سوپ رنده کنید، یا چغندرهای بخارپز یا کبابی را در سوپ ها، خورش ها و سالاد سبزیجات برگدار استفاده کنید.


تقویت کبد با روغن نارگیل

مطالعه ای جدید که در نشریه Journal of the Science of Food and Agriculture منتشر شد، نشان داد که مصرف روغن نارگیل بکر می تواند به بهبود علائم و نشانه های بیماری کبد چرب کمک کند. کبد چرب اغلب با چربی شکمی، سندرم متابولیک و چاقی مرتبط است که هر سه مورد در بیماری قلبی نقش دارند. به جای استفاده از روغن های پخت و پز می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید، اما درجه حرارت را باید زیر 325 درجه فارنهایت (113 درجه سلسیوس) نگه دارید تا از دود کردن و تغییر ماهیت این ماده جلوگیری شود.


تقویت کبد با قاصدک

مقداری پودر ریشه قاصدک بوداده را به اسموتی شکلاتی خود اضافه کنید تا نه تنها طعم آن را بهبود ببخشد، بلکه به تقویت شرایط کبد نیز کمک کند. ریشه قاصدک عملکرد کبد را تقویت می کند و نرخ سوخت و ساز را افزایش می دهد. مقداری از این محصول را می توانید به همراه یک فنجان شیر بادام، یک مشت بادام هندی و مقداری یخ نیز در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و از نوشیدنی حاصل لذت ببرید.


تقویت کبد با بذر کتان و روغن بذر کتان

کتان با زنواستروژن های مضر - استروژن های مصنوعی که از پلاستیک ها و آلودگی ناشی می شوند - که به تعادل هورمونی بدن انسان آسیب وارد می کنند، پیوند تشکیل می دهد و کار کبد را به منظور پالایش این مواد سمی و دفع آنها تسهیل می کند. بذر کتان را به روش های مختلف همراه با غلات صبحانه، نان تست، سالادها یا در ترکیب با اسموتی ها می توانید مصرف کنید. روغن بذر کتان را نیز می توانید به عنوان چاشنی سالاد، ماده ای برای مزه‌دار کردن مواد غذایی و یا به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اسموتی مصرف کنید.


تقویت کبد با سیر

تقویت کبد با این چند غذای ساده و ارزان

سیر سرشار از ترکیبات گوگردی است و به حفظ نرخ پایدار سمزدایی در کبد کمک می کند. ترکیبات گوگردی با کلسترول و فلزات نیز پیوند تشکیل می دهند و اگر قصد دارید سلامت کبد خود را حفظ کنید، سیر را به گزینه ای عالی برای شما تبدیل می کنند. سیر تخمیر شده یک گزینه خوب برای افزودن به رژیم غذایی است. نتایج یک مطالعه که در نشریه European Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد که سیر تخمیر شده عمکلرد کبد را بهبود می بخشد.


تقویت کبد با سبزیجات برگدار

سبزیجات برگدار نیروگاه هایی مغذی و مفید برای تقریبا هر چیزی هستند، از این رو چندان جای شگفتی نیست که آنها برای سلامت کبد نیز خوب باشند. نتایج مطالعه ای که در نشریه پزشکی Lipids in Health and Disease منتشر شد، نشان داد که مصرف سبزیجات برگدار پروفایل اسید چرب کبد را بهبود می بخشد که نه تنها به ارتقا سلامت کبد کمک می کند، بلکه ممکن است خطر کبد چرب را کاهش دهد و ممکن است خطر بیماری قلبی را نیز کاهش دهد.


تقویت کبد با لیمو

هیچ فهرست مواد غذایی تقویت کننده کبد بدون لیمو تکمیل نمی شود. لیمو توانایی کبد برای متابولیز گلیکوژن - یک منبع انرژی برای بسیاری از عملکردهای بدن - را تقویت می کند. پژوهشی که در نشریه Toxicology Letters منتشر شد، نشان داد که ترکیبات بسیاری در لیموها وجود دارند که متابولیز گلیکوژن را در کبد بهبود می بخشند.


تقویت کبد با جو دوسر

پژوهش منتشر شده در نشریه پزشکی Plant Foods for Human Nutrition نشان داد که مصرف منظم جو دوسر سلامت کبد را تقویت می کند. همچنین، این مطالعه نشان داد که جو دوسر چربی شکمی و چاقی کلی را در شرکت کنندگان کاهش داده است و زمانی که بدانیم که کبد نقش مهمی در گوارش چربی و سوخت و ساز ایفا می کند، این شرایط چندان جای شگفتی نخواهد داشت.


تقویت کبد با ماست

زمانی که درباره ماست صحبت می کنیم، بیشتر سلامت گوارش مد نظر قرار می گیرد، اما پژوهشی که در نشریه پزشکی Food and Function منتشر شد، نشان داد که می توان ماست را به عنوان محصولی مفید برای سلامت کبد نیز در نظر گرفت. مصرف ماست حاوی باکتری زنده لاکتوباسیلوس پاراکازئی کاهش تری گلیسیرید و کبد چرب را نشان داد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های بیماری کبد + عوامل بیماری زا در کبد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاکسازی کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه باید در مورد کبدتان بدانید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com