تقویم حجامت + چه کسانی نباید حجامت کنند؟
 حجامت یکی از روش های حفظ سلامت در طب سنتی است که در فصل خاصی از سال و با رعایت نکاتی مهم انجام می شود.

 تقویم حجامت

دکتر سید مصطفی اعرج خدایی، متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به سیاست‎های وزارت بهداشت در خصوص حجامت کردن، گفت: رویکرد وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی، مبنی بر آموزش علمی این رشته در قالب رشته تخصصی طب سنتی، برای پزشکان و در دانشکده‎های طب سنتی است، در خصوص انجام حجامت نیز این سیاست صدق می‎کند، از این‌رو، پزشکان عمومی با انتخاب رشته‎ی طب سنتی به‌عنوان رشته‎ی تخصصی‌شان، می‎توانند این رشته را به طور علمی و به شیوه‎ای صحیح یاد بگیرند.

مراحل سه‌گانه درمان در طب سنتی اهمیت زیادی دارند و این مراحل عبارتند از: تدابیر حفظ سلامتی با اصلاح سبک زندگی، استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و در نهایت اعمال یداوی مانند حجامت و زالودرمانی.

به‌عبارت دیگر درمان بیماران باید با تشخیص پزشک متخصص طب سنتی و بر اساس اولویت اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه، خواب، ورزش و موارد دیگر باشد.

مواردی مانند حجامت که نوعی روش تهاجمی بوده و می‌تواند با عوارضی همراه باشد نیز باید بر اساس تشخیص فرد متخصص و تحت نظر او انجام شود، از این‌رو توصیه می‎شود تا افراد از مراجعه به مراکز غیرمجاز و افراد غیرمتخصص برای حجامت کردن، خودداری کنند.


انواع حجامت

حجامت به دو نوع خشک(بدون شرط) و تر(با شرط) تقسیم می‌شود، در نوع خشک از بادکش و در نوع تر از تیغ برای خون‎گیری استفاده می‌شود، حجامت با دو هدف درمان و پیشگیری انجام می‌گیرد، بهتر است حجامت با هدف پیشگیری، اوایل بهار و در برخی مناطق، اواخر زمستان و حجامت با هدف درمان با در نظر گرفتن بهترین زمان برای انجام آن مثلا روزهای شانزده و هفده ماه‌های قمری انجام شود.


حجامت برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

تقویم حجامت + چه کسانی نباید حجامت کنند؟

10 شرط برای انجام حجامت لازم است، متخصصان طب سنتی با در نظر گرفتن این 10 شرط به‌عنوان راهنمای کلی انجام همه اقدامات مرتبط با دفع سموم و با قرار دادن این شروط کنار هم، به این نتیجه می‌رسند که حجامت کردن برای یک فرد لازم است یا نه، سن و مزاج از جمله این 10 شرط هستند، به طوری که حجامت کردن بر روی کودکان زیر دو سال و افراد بالای 60 سال و کسانی که کار سنگین می‌کنند، توصیه نمی‎شود.

حجامت کردن بر روی افراد بسیار چاق و بسیار لاغر، کسانی که ضعف عمومی دارند و افرادی که مشکلات انعقادی داشته و از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می‎کنند، نیز توصیه نمی‎شود و انجام آن در چنین مواردی، به جای بهبودی ممکن است به بدتر شدن مشکل منجر شود، باید توجه داشت که حجامت در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم نیز انجام نشود.

اگر حجامت به روش بهداشتی انجام نشود، درگیری با بیماری‎هایی مانند هپاتیت و بیماری‌های پوستی دور از انتظار نخواهد بود، بنابراین مردم برای انجام عمل حجامت به مراکز مورد تائید وزارت بهداشت مراجعه کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین زمان حجامت در سال

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حجامت چه فواید و زیان هایی دارد و چه کسانی می توانند حجامت کنند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : باید و نبایدهای حجامت را بدانید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir