شرایط اهدا خون را بدانید، به مناسب روز جهانی اهدا خون
روز جهانی اهدا خون در 14 ژوئن در سراسر جهان برگزار می شود و هدف آن بیان اهمیت اهدا خون هم برای فرد اهدا کننده و هم فرد دریافت کننده است.

روز جهانی اهدا خون، 14 ژوئن مصادف با 24 خرداد

روز جهانی اهدا خون هر سال توسط مردم در بسیاری از کشورهای جهان در روز 14 ژوئن جشن گرفته می شود. این روز تولد کارل لندستنر Karl Landsteiner است. این روز اولین بار در سال 2004 جشن گرفته شد و هدف آن بالا بردن آگاهی مردم در مورد مزیت های اهدا خون سالم بود. اهدا کنندگان خون در این روز نقش مهمی ایفا می کنند چرا که هدیه بسیار باارزشی را به افراد نیازمند خون سالم اهدا می کنند.

در ادامه به مهم ترین مزیت های اهدا خون شاره می کنیم.

مزیت های اهدا خون عبارتند از : بهبود سلامت جسمی و کاهش خطر بروز سرطان و هموکروماتوز hemochromatosis. به علاوه اهدا خون از بروز آسیب به کبد و پانکراس پیشگیری می کند، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کرده و میزان چاقی را کاهش می دهد.


اهدا خون

شرایط اهدا خون را بدانید، به مناسب روز جهانی اهدا خون

هر روز انتقال خون انجام می شود و جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان نجات می دهد. اهدا خون هم برای سلامت فرد اهدا کننده مفید است و هم برای کسی که نیاز به خون دارد. لازم است اهدا خون در بیمارستان، کلینیک یا بانک اهدا خون و در حضور متخصصین انجام شود. فرد اهدا کننده باید در سلامت جسمی کامل باشد تا از بروز هر گونه مشکل برای وی و همچنین فردی که خون را دریافت کرده، پیشگیری شود.

اهدا خون به درمان بیماران مبتلا به سرطان، اختلالات خونریزی، کم خونی مزمن ناشی از سرطان، کم خونی سلول داسی شکل و سایر اختلالات ارثی خونی کمک می کند. لازم است بدانید خون انسان قابل تولید شدن نیست و بدن انسان تنها منبع آن است، به همین دلیل اهدا خون اهمیت زیادی دارد. به علاوه می توانید خون خود را برای نیاز آینده خودتان ذخیره کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که خون شما در یک بانک خون مطمئن نگهداری شود.

قبل از شروع اهدا خون یک معاینه شامل فشار خون و بیماری های عفونی انجام می شود. افرادی که مبتلا به ایدز و هپاتیت هستند، نباید خون اهدا کنند. افرادی که واکسن زده اند، جراحی کرده اند یا به سرطان، دیابت و یا سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا هستند، قبل از اهدا خون باید با پزشک مشورت کنید. زنان باردار هم قبل از اهدا خون لازم است با پزشک خود مشورت کنند.


فواید اهدا خون برای سلامت : پیشگیری از هموکروماتوز

هموکروماتوز شرایطی است که به دلیل افزایش جذب آهن در بدن رخ می دهد. این شرایط ارثی است یا ممکن است به دلیل اعتیاد به الکل، کم خونی یا دیگر اختلالات بروز کند. اهدا منظم خون به کاهش آهن انباشته شده در خون کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که واجد شرایط اهدا خون هستید.


فواید اهدا خون برای سلامت : ضد سرطان

اهدا خون به کاهش خطر بروز سرطان کمک می کند. با اهدا خون آهن ذخیره شده در بدن به سطح سالم می رسد. کاهش سطح آهن در بدن با کاهش خطر بروز سرطان همراه است.


فواید اهدا خون : تنظیم سلامت قلب و کبد

شرایط اهدا خون را بدانید، به مناسب روز جهانی اهدا خون

اهدا خون با کاهش خطر بروز بیماری های قلب و کبد ناشی از انباشته شدن آهن در بدن همراه است. انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از آهن سطح آهن را در بدن افزایش می دهد و از آنجایی که تنها مقدار کمی از این آهن جذب می شود، اضافه آن در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می شود.

این مسئله خطر بروز سیروز کبدی، نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و اختلالات قلب مانند ریتم نامنظم قلب را افزایش می دهد. اهدا خون به تنظیم سطح آهن کمک کرده و خطر بروز بیماری های مختلف را کاهش می دهد.


فواید اهدا خون : کاهش وزن

اهدا خون اگر به طور منظم انجام شود، به کاهش وزن اهدا کننده کمک می کند. این کار برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند یا کسانی که در معرض بیماری های قلبی و عروقی یا سایر بیماری ها هستند، مفید است. به هرحال اهدا خون نباید خیلی زود به زود انجام شود و قبل از اهدا خون حتما باید با پزشک مشورت شود.


فواید اهدا خون : تحریک تولید سلول های خونی

بعد از اهدا خون بدن کار می کند تا خون از دست رفته را جبران کند. به این ترتیب تولید سلول های جدید خونی تحریک شده و به بهبود سلامت کمک می کند.


در هر بار اهدا خون چه مقدار خون از بدن می رود؟

شما می توانید یک واحد یا 350 میلی لیتر خون را هر 8 هفته یک بار اهدا کنید. در سازمان هایی مانند صلیب سرخ  می توانید خون اهدا کنید. به علاوه در هر بیمارستانی می توانید این کار را انجام دهید.


تا چه سنی می توانید خون اهدا کنید؟

فرد اهدا کننده باید بین 18 تا 60 ساله باشد و وزنی بیشتر از 45 کیلوگرم داشته باشد. هر شخص سالمی می تواند با فاصله 56 روز خون اهدا کند. این دوره به بدن فرد کمک می کند تا خون اهدا شده جبران شود.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : قبل و بعد از اهدای خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 نکته درباره خون دادن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید اهدای خون و دانستنی های اهدای خون



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ