افزایش قد و رشد استخوان در کدام مناطق بیشتر است؟
 رشد استخوان ها و بلند شدن قد دو مسئله مهم است که علاوه بر وراثت به محیط زندگی نیز وابسته است. در این مطلب با جزئیات بیشتری به این مسئله پرداخته می شود.

 افزایش قد در مناطق کوهستانی

محل زندگی تا حدودی دررشد استخوان ها تاثیرگذار است؛ به طوری که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، افراد ساکن درارتفاعات دارای دست های کوتاه تری از قسمت آرنج تا مچ دست هستند. با این حال محققان دریافتند طول قسمت فوقانی دست و کف دست درافراد ساکن در ارتفاعات مشابه افراد ساکن در ارتفاعات پایین تر است.

محققان در این زمینه این گونه توضیح می دهند که میزان اکسیژن در ارتفاعات کمتر است از این رو کارآمدی تبدیل غذا به انرژی در بدن فرد کاهش می یابد و ممکن است به دسترسی نسبتا محدود به انرژی برای رشد منجر شود.

استفانی پاین، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه کمبریج، در این باره می گوید: "یافته های ما بسیارجالب است چراکه نشان می دهد بدن ما در صورت دسترسی محدود به انرژی برای رشد، مثلا در ارتفاع بالا، برای رشد بخش های مختلف بدن اولویت بندی می کند."

وی می افزاید: در چنین مواردی، بدن اولویت رشد را به قسمت فوقانی دست اختصاص می دهد چرا که طول این قسمت برای قدرت بیشتر دست مهم است.

در این مطالعه، محققان وضعیت جسمی بیش از 250 فرد متعلق به جمعیت ساکن در منطقه هیمالیا را بررسی کردند. سپس این افراد را با داده های ژنتیکی گروه های تبتی ساکن در زمین های پایین دست نپال مقایسه کردند. هر چند این الگوی رشد متفاوت قسمت های مختلف دست جالب است، اما دانشمندان هنوز در زمینه مکانیسم بیولوژیکی مرتبط با آن نامطمئن هستند.


رشد استخوان ها

افزایش قد,رشد استخوان,بازیکن بسکتبال

قد نهایی شما به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این که قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می شود، نادرست است. شانا مک کورمک، محقق بیمارستان فیلادلفیا می گوید:تقریبا 10 درصد تکمیل جرم استخوان بعد از این که فرد به بلوغ قدی خود می رسد، اتفاق می افتد. طبق نتایج این تحقیقات، آخرین سال های نوجوانی یک دوره مهم در زمینه جذب املاح برای استخوان ها و استحکام آن ها محسوب می شود و پایان یافتن رشد قد انسان به معنای پایان یافتن رشد استخوان ها نیست. رشد استخوان در نقاط مختلف متفاوت است، همچنین سرعت تشکیل و استحکام استخوان در بخش های مختلف آن با یکدیگر متفاوت است. پایان رشد استخوان در جوانان آمریکایی-آفریقایی زودتر از جوانان در دیگر نقاط دنیا اتفاق می افتد و این نکته باید در برنامه ریزی مربوط به سلامت در مناطق مختلف لحاظ شود.

نتایج این مطالعات نشان می دهد، رشد قد در سنین نوجوانی بسیار سریع تر از متراکم شدن استخوان اتفاق می افتد و احتمالا به این علت است که شکستگی استخوان در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر مشاهده می شود. تقریبا بین 30 تا 50 درصد نوجوانان حداقل یک مورد شکستگی استخوان را تجربه می کنند و این خلأ در تراکم استخوان برطرف می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راهکارهای افزایش قد بعد از 18 سالگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افزایش قد با چند توصیه متخصصین غدد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش های افزایش قد در نوجوانان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این خوراکی ها قد شما را می خورند!!



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com