آیا با درمان هومیوتاپی آشنا هستید؟می دانید چه درمانی به این نام مشهور است؟
 
 برای نخستین بار دوره آموزشی طب هومیوپاتی با همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه اصفهان و انجمن هومیوپاتی این شهر با هدف فرهنگ سازی و آموزش پزشکان در حال برگزاری است.
پدرام معینی، عضو جامعه بین‌المللی هومیوپاتی : درطب هومیوپاتی تلاش می‌شود تا با تقویت سیستم‌های ایمنی، هورمونی، عصبی و مکانیسم‌های فیزیولوژیک، بدن انسان را در شرایط ایده‌ال نگه داشت.
وی اظهار كرد: هومیوپاتی با تقویت عملکرد سیستم‌های بدن و تنظیماتی که میان آنها وجود دارد باعث می‌شود تا بدن درمان خود را شروع کرده و عامل به وجود آورنده بیماری را از بین ببرد.
وی افزود: طب هومیوپاتی از نظر لغوی به معنای مشابه بیماری یا مشابه درمان است و در این نوع طب، دارو صرفا جهت تسکین علایم بیماری کاربرد نداشته بلکه سبب تقویت بدن شده و ریشه بیماری را در بدن درمان می کند.
این عضو جامعه بین المللی هومیوپاتی، توجه به ویژگی‌های شخصیتی و سرشت بیمار را در درمان یکی از ویژگیهای طب هومیوپاتی دانست و گفت: هومیوپاتی به دلیل توجه به سرشت بیمار، ریشه مشترکی با طب سنتی دارد به همین دلیل در دسته بندی در گروه طب‌های مکمل و جایگزین قرار می‌گیرد.
معینی افزود: توجه به سرشت و طبع افراد این امکان را در هومیوپاتی فراهم می‌آورد تا بتوان احتمال ابتلا افراد به برخی از بیماری‌ها را پیش بینی نمود.
وی تصریح کرد: طب هومیوپاتی می تواند مکمل خوبی در کنار پزشکی باشد، به طوری ‌که بسیاری از بیمارانی که عادت کرده‌اند از داروهای شیمیایی برای تسکین علایم بیماری استفاده كنند می‌توانند از طب هومیوپاتی بهره برند چرا که هومیوپاتی در برخی از موارد جایگزین و در کنار طب رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معینی بیان كرد: بر خلاف نظر رایج در ذهن پزشکان، طب هومیوپاتی در تقابل با پزشکی رایج نیست و در کنار پزشکی رایج می‌تواند بسیار موثر و تاثیر گذار باشد، چرا که هومیوپاتی محور تعادل و تنظیم بدن است.
عضو جامعه بین المللی هومیوپاتی در خصوص داروهای مورد استفاده در طب هومیوپاتی، خاطر نشان کرد: بیشتر داروها در هومیوپاتی ریشه‌های گیاهی و معدنی دارند و به همین دلیل هومیوپاتی جز درمان‌های طبیعی قرار گرفته و بیشترین تاثیر را در درمان بیماری‌های مزمن دارا است.
معینی، میزان مصرف کم دارو در هومیوپاتی را یکی از مزیت‌های این روش درمانی عنوان کرد و گفت: در طب هومیوپاتی، بیمار هر 3 هفته یک بار یک دوز پایین از دارو را مصرف می‌کند و مانند داروهای شیمیایی لازم نیست تا هر روز حجم بسیاری از داروها را برای کاهش علایم بیماری استفاده نماید، زیرا همین مقدار کم دارو علاوه بر تسکین علایم به درمان ریشه‌ای بیمار ی نیز می‌پردازد.
وی افزود: البته لازم به ذکر است که مصرف داروهای هومیوپاتی هیچ منافاتی با مصرف داروهای شیمیایی ندارد و بیمار می‌تواند همزمان با داروهای هومیوپاتی، داروهای شیمیایی تجویز شده در طب رایج را نیز مصرف كند.
عضو جامعه بین المللی هومیوپاتی اظهار داشت: البته نباید از ذهن دور داشت که مصرف داروهای گیاهی تجویز شده در طب هومیوپاتی جزء درمان‌های کم عارضه بوده و شاهد تاثیر درمان طولانی تری خواهیم بود. علاوه بر این‌که داروهای هومیوپاتی ضمن کاهش علایم بیماری برای درمان ریشه‌ای بیماری نیز مناسب است.
وی ادامه داد: استفاده از داروهای رقیق شده در طب هومیوپاتی سبب به وجود آمدن این ابهام شده که داروهای مورد استفاده در این طب دارو نما هستند در صورتی که این گونه نیست و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که داروهای هومیوپاتی در مقایسه با دارو نماها اثر بیشتری دارند.
معینی تصریح کرد: در حال حاضر هومیوپاتی در سطح دنیا به عنوان یک طب آکادمیک پذیرفته شده به گونه ای که در سازمان بهداشت جهانی نیز به عنوان یک دپارتمان پذیرفته شده و پزشکان بدون مرز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در کشورهای آسیایی نیز هند و پاکستان از کشورهای پیشرو در این طب هستند. به عنوان نمونه در هند بیش از 60 هزار پزشک هومیوپات مشغول به فعالیت هستند، اما در ایران حتی بسیاری از پزشکان آشنایی با طب هومیوپاتی نداشته و آگاهی نسبت به آن ندارند.
عضو جامعه بین المللی هومیوپاتی بیان كرد: فرهنگ شناخت هومیوپاتی را باید اول برای پزشکان و بیماران به وجود آورد و در مرحله دوم برای مردم فر هنگ سازی كرد تا این تفکر اشتباه که درمان به روش هومیوپاتی تقابلی با درمان به روش پزشکی رایج ندارد در پزشکان و بیماران رفع شود. به عنوان نمونه بیمار سرطانی همزمان با مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش علایم و تسکین از داروهای هومیوپاتی استفاده كند.
وی افزود: اعضای انجمن هومیوپاتی در ایران علاوه بر درمان بیماران در حوزه تحقیق، پژوهش و آموزش نیز فعالیت دارند.
معینی خاطرنشان کرد: به منظور بستر سازی برای معرفی و شناخت هومیوپاتی در ایران با تایید و همکاری وزارت بهداشت و درمان از دو سال پیش انجمن هومیپاتی ایران فعالیت خود را آغاز كرده است. در اصفهان نیز انجمن هومیوپاتی به منظور معرفی و شناخت هرچه بیشتر این روش طرح‌های تحقیقاتی گوناگونی را با همکاری دانشگاه علوم اصفهان انجام داده است.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار دوره آموزشی طب هومیوپاتی با همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه اصفهان و انجمن هومیوپاتی اصفهان با هدف فرهنگ سازی و آموزش پزشکان در حال برگزاری است.
لازم به ذکر است در حال حاضر 30 پزشک هومیوپاتی در استان اصفهان مشغول به ارایه خدمت به بیماران هستند.
به گزارش ایسنا، هومیوپاتی روش درمانی ویژه‌ای است که با تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار با داروهای ویژه فرد را به سوی بهبودی سوق می‌دهد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :منبع : جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - jdtums.ac.ir