اگر نگاهی به سیر و تحولات تاریخی اروپا بیندازیم، در زمان قرون وسطی و قبل از آن، كلیسا و مذهب در اروپا نقش بسیار مهمی‌داشته است.
 

اگر نگاهی به سیر و تحولات تاریخی اروپا بیندازیم، در زمان قرون وسطی و قبل از آن، كلیسا و مذهب در اروپا نقش بسیار مهمی‌داشته است.  برخی تحولات، زمینه رنسانس را بوجود آورد. تحولی در تمام ابعاد. این تغییرات، دانشمندان را نیز تحت تاثیر قرار داد و سالها نقش اعتقاد و مذهب در ایجاد حالت آرامش روحی و جسمی‌ نادیده گرفته‌می‌شد و از آن به عنوان خرافات یاد می‌شد.

اما در قرن نوزدهم، با شروع یكسری تحقیقات، دانشمندان آثار اعتقادات مذهبی را بر روی سلامتی و درمان بیماریها بررسی كردند.

در یك مطالعه در سال 1998 در دانشگاه دوك كه روی 4000 نفر از اهالی كارولینا در امریكای شمالی كه 65 سال و بیشتر سن داشتند انجام شد، دانشمندان دریافتند كه كسانی كه در فعالیت های مذهبی شركت داشتند 40 درصد كمتر از دیگران دچار بیماری فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده‌است كه انسان‌های مذهبی كمتر افسرده می‌شوند و نسبت به افراد غیر مذهبی دستگاه ایمنی سالمتری دارند.

دعا و اعتقاد مذهبی از قرن‌ها پیش به عنوان یك روش درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده‌است، شاید سالها قبل از اینكه هر روش درمانی دیگری كشف شود، و امروزه دانشمندان دریافته‌اند كه این روش واقعا موثر است !

"دنیس بیرد" فوتبالیست تیم نیویورك جتز پس از شكستگی گردن در یك بازی فوتبال، دچار فلج از ناحیه نخاع گردنی شد و پزشكان معتقد بودند كه هرگز نمی‌تواند دوباره راه برود، ولی او در حال حاضر، راه می‌رود.

یك روانپزشك بالینی در كالیفرنیا دچار لنفوم غیر هوچكینی ( یك نوع سرطان سلولهای ایمنی در بدن انسان ) شده بود. سرطان، حتی پس از جراحی نیز، در حال پیشرفت بود، اما چند ماه بعد، پس از انجام اسكن توموگرافی كامپیوتری، هیچ اثری از بدخیمی‌در بدن او مشاهده نشد.

یك پسر شیرخوار ده‌ماهه كه پس از پیوند كبد دچار پنومونی شده بود ( عفونت ریه : به دلیل استفاده از داروهای سركوب كننده ایمنی، عفونت در كسانی كه پیوند اعضاء را دریافت می‌كنند بسیار خطرناك بوده و می‌تواند منجر به مرگ شود )به اعتقاد پزشکان او بیشتر از 48 ساعت زنده نمی‌ماند، اما پس از 24 ساعت، تب او از بین رفت و كاملا بهبود یافت.

فوتبالیست، روانشناس و كودك شیرخوار، همگی یك نقطه مشترك برای بهبود، بر خلاف قوانین طبیعت داشتند.  اگرچه نمی‌توان نقش مراقبت‌های پزشكی را در بهبود این بیماران نادیده گرفت اما تفاوت این افراد با سایرین، در دعا كردن و اعتقاد مذهبی بوده است.

دعا و درخواست از خداوند برای درمان بیماری‌ها، از هزاران سال پیش وجود داشته است. اما دانشمندان علوم پزشكی، اخیراً به ارتباط بین ایمان و بهبود بیماری‌ها، پی‌برده اند. آنها دریافته‌اند كه انجام مراسم‌های مذهبی، می‌تواند وضعیت انسانهای بیمار را بهتر كند.

یك گروه در انستیتوی بین المللی سلامتی ( NIH )، بیش از 250 تحقیق را كه از قرن نوزدهم انجام داده‌شده‌بود جمع آوری و بررسی كرد و دریافت كه اعتقاد مذهبی با بهبود تمام انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، فشار خون، كولیت و انتریت ارتباط دارد.

 ( كولیت : التهاب كولون، انتریت : التهاب روده )

حتی شواهدی در دست است كه دعا كردن توسط فامیل و دوستان یا گروه عبادت كنندگان برای افراد دیگر، با وجود كیلومتر‌ها فاصله، تاثیر بیشتری در بهبود این بیماران، نسبت به كسانی كه دیگران برای بهبودی آنها دعا نكرده‌اند دارد.

دكتر " كنت پارگامنت " روانشناس و محقق دانشگاه " باولین گرین " در اوهایو می‌گوید : ما نمی‌توانیم خدا را اندازه‌گیری كنیم، اما می‌توانیم قدرت ایمان راببینیم.  ما می‌توانیم رد پایی را كه توسط ایمان، بر روی شن باقی مانده است را ببینیم.

بهبودی معنوی :

معنویت یعنی اینكه انسان به وجود خدایی در ورای هوش و توان ما اعتقاد داشته‌باشد و اینكه بتواند به سادگی با او ارتباط پیدا كند.

این خدا می‌تواند احساس الهام معنوی، شادی، امنیت، آرامش روان را در انسان بیافریند و انسان را به ماورای چیزهای ممكن ببرد با وجود اینكه او اطمینان نداشته‌باشد كه چنین قدرتی وجود دارد.

در بهبود معنوی، هنگامی‌كه نیرویی كه انسان به آن نیاز دارد وارد بدن می‌شود، بدن، ذهن و روح بهبود می‌یابند و همگی در یك نظم یگانه، در جهت سلامتی، متمركز می‌شوند.

بهبودی روحانی و معنوی می‌تواند در درمان تمام مشكلات روحی و جسمی‌حتی سندرم شانه منجمد ( یك بیماری در مفصل شانه ) موثر باشد.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health