اگر دوست دارید بیشتر با این موادغذایی مفید آشنا شوید، بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید...

 

 

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم كه مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ و مغزها می‌تواند از ابتلای ما به سرطان یا ناراحتی‌های قلبی پیشگیری كند اما تحقیق‌های جدید نشان داده‌اند آنتی‌اكسیدان و موادمغذی فقط در میوه و سبزی یافت نمی‌شود و آنتی‌اکسیدان برخی موادغذایی دیگر به مراتب از میوه‌ها، سبزی‌ها و انواع مغزها بیشتر است و مصرف متعادل آنها می‌‌تواند ضامن سلامت باشد...

1.ماكارونی سبوس‌دار
ماكارونی‌های سبوس‌دار و غنی‌شده، 3 برابر بیشتر از انواع ساده‌شان آنتی‌اكسیدان دارند بنابراین گنجاندن آنها در رژیم روزانه می‌تواند به طرز قابل‌توجهی احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی-عروقی را كاهش دهد. ماكارونی‌های سبوس‌دار و غنی شده، فیبر فراوانی دارند و به همین دلیل می‌توانند كلسترول خون را تا حدی كنترل كنند و جلوی بالا رفتن آن را تا مرز خطر بگیرند. به علاوه، پلی‌فنل موجود در این ماده غذایی آثار مثبتی روی تنظیم فشارخون و درنتیجه سلامت قلب دارد.

2.ذرت
چه ذرت شیرین كه در تهیه سالادتان از آن استفاده می‌كنید و چه ذرت بوداده كم‌نمك و روغنی كه به عنوان یك میان‌وعده می‌خورید، 4 برابر بیشتر از میوه‌ها پلی‌فنل دارند. پلی‌فنل، سدی محكم در برابر ابتلا به انواع سرطان‌هاست و به‌وفور در ذرت یا غلات كامل یافت می‌شود بنابراین به همه افراد توصیه می‌شود ذرت شیرین یا ذرت بوداده را از سبد خریدشان حذف نكنند.

3.تخم‌مرغ
تخم‌مرغ سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ لوتیین است كه این نوع از آنتی‌اكسیدان می‌تواند جلوی ضعف بینایی یا ابتلا به آب‌مروارید را در سنین پایین بگیرد. متخصصان تغذیه تاكنون اسفناج را در صدر فهرست مواد غذایی حاوی لوتیین قرار می‌دادند اما امروزه معتقدند كه این آنتی‌اكسیدان‌ ارزشمند به‌وفور در تخم‌مرغ هم وجود دارد و شاید بتوان از این لحاظ، حتی تخم‌مرغ را به اسفناج برتری داد.

محققان معتقدند جذب لوتیین موجود در زرده تخم‌مرغ در بدن ما بیشتر از جذب لوتیین اسفناج است، شاید به این دلیل كه زرده تخم‌مرغ چربی هم دارد و این چربی به جذب بیشتر و بهتر این تركیب در بدن كمك می‌كند. اگر چه یك تخم‌مرغ فقط 5 درصد لوتیین دارد و این مقدار با لوتیین موجود در یك چهارم فنجان اسفناج برابر است، اما جذب آن 3 برابر بیشتر از لوتیین موجود در اسفناج است. یادتان باشد كه علاوه بر تخم‌مرغ و اسفناج، سایر سبزی‌های با برگ سبز پهن و تیره نیز مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای لوتیین دارند.

4.ماست
اگر شما هم جزو طرفداران پر و پا قرص لبنیات به خصوص ماست هستید، بهتر است بدانید كه مصرف فقط یك پیاله‌ ماست كم‌چرب در طول روز می‌تواند حداقل 25 درصد میزان ریبوفلاوین یا همان ویتامین 2B را در بدن افزایش دهد. این مقدار ویتامین در یك پیاله اسفناج پخته شده هم وجود دارد.

مصرف میزان مشخصی از ریبوفلاوین كه به وفور در ماست یافت می‌شود، می‌تواند ما را از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دردهای مزمن دور نگه ‌دارد و تا حد زیادی باعث حفظ سلامت ‌شود. این ماده مغذی، یك ویتامین محلول در آب است و می‌تواند فقط چند ساعت در بدن ما باقی بماند، بنابراین مصرف منظم خوراكی‌های حاوی آن مانند ماست، شیر، اسفناج، جگر یا حتی تخم‌مرغ می‌تواند نیاز بدن‌ را به این ویتامین ارزشمند تامین كند.

5.روغن كانولا
روغن كانولا از روغن‌های گیاهی بسیار مفید است كه مانند روغن زیتون بو ندارد و به‌همین دلیل كسی نمی‌تواند برای مصرف نكردن آن عذر و بهانه‌ای بیاورد. روغن كانولا آنتی‌اكسیدانی به نام آلفاتوكوفرول، (یكی از 8 آنتی‌اكسیدان در خانواده ویتامین E) دارد كه مصرف روزانه و به اندازه‌اش می‌تواند باعث كنترل كلسترول شود و میزان LDL یا همان چربی بد را در خون پایین بیاورد.
با تنظیم كلسترول و كاهش LDL، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق هم تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آید بنابراین می‌توانید با افزودن روغن كانولا به رژیم روزانه‌تان برای تهیه سالاد یا طبخ غذا، یك قدم مفید برای سلامت قلب و عروقتان بردارید.

6.شیرین‌كننده‌‌های طبیعی
«مردم آمریكا به‌طور متوسط روزی 130 گرم شكر می‌خورند.» این را محققان دانشگاه ویرجینیا گفته‌اند و ادامه داده‌اند: «اگر تمام مردم دنیا یاد بگیرند كه به جای قند و شكر، شیرین‌كننده‌های طبیعی مانند عسل، شكر قهوه‌ای، شیره انگور، توت و انجیرخشك را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند، میزان آنتی‌اكسیدان‌ها و پلی‌فنل ضدسرطان در بدن آنها به طرز چشمگیری بالا می‌رود و به این ترتیب می‌توانند سالیان سال و به دور از خطر سرطان زندگی كنند». پس از این به بعد چایتان را با عسل شیرین كنید.

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir