یكی از برجسته‌ترین دلایل نازایی كه از كاركرد نامناسب تخمدان نشأت می‌گیرد بیماری pco است كه ما در عوام به آن تنبلی تخمدان می‌گوییم...


اختلال در كاركرد تخمدان عامل 40 درصد ناباروری زنان است

یك فوق تخصص و فلوشیب نازایی گفت: كاركرد نامناسب تخمدان، چسبندگی لوله رحم و اختلالات داخل فضای رحم از عوامل نازایی است و 40 درصد ناباروری در زنان اختلال در كاركرد تخمدان است.

زهراحیدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد علل و عوامل نازایی در زنان اظهار داشت: نازایی در زنان به 3 دلیل عمده رخ می‌دهد كه كاركرد نامناسب تخمدان، چسبندگی لوله رحم و اختلالات داخل فضای رحم از این دلایل است.

وی اضافه كرد: یكی از برجسته‌ترین دلایل نازایی كه از كاركرد نامناسب تخمدان نشأت می‌گیرد بیماری pco است كه ما در عوام به آن تنبلی تخمدان می‌گوییم كه قاعدگی نامرتب، بالا رفتن هورمون‌های مردانه و سونوگرافی از وضعیت تخمدان به ما نشان می‌دهد كه فرد تنبلی تخمدان دارد یا خیر.

فوق تخصص و فلوشیب نازایی منشأ تنبلی تخمدان را بیشتر ژنتیك عنوان كرد و افزود: چیزی كه از نظر علمی به اثبات رسیده این است كه عواملی مانند مصرف غذاهای آماده (فست فود) كه مقدار زیادی نگهدارنده دارند یا چاقی و زندگی استرس زا در بروز این ژن تاثیر دارند ولی دلیل اصلی همان ژنتیك است.

حیدر اظهار داشت: البته روش زندگی در بروز این ژن بسیار موثر است چرا كه در برخی این ژن در حد قاعدگی نامرتب خود را نشان می‌دهد و در همان خانواده فرد تا سالها امكان بچه دار شدن را ندارد.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی بهترین درمان برای تنبلی تخمدان را كاهش وزن در زنان و تغییر روش زندگی عنوان كرد و افزود: به این معنی كه فعالیت روزانه مناسب داشته و خود را از استرس دور نگه دارند.

حیدر علت 40 درصد ناباروری در زنان را اختلال در كاركرد تخمدان عنوان كرد و گفت: آمار دقیقی از میزان بروز این مسئله در كل كشور نداریم ولی ناباروری ناشی از اختلال كاركرد تخمدان در گیلان شایع‌تر از بقیه نقاط كشور است.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
کیستهای تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان
تفاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلیکیستیک در چیست؟
ارتباط مصرف قهوه با سرطان تخمدان
كیست تخمدان ، ترس ندارد