اگر شخصیت افراد را بر اساس مزاج‌ها تنظیم کرده و زندگی با فهم مزاج‌ها همراه باشد، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.


 دکتر حمیدالله افراسیابیان در چهارمین همایش طب اسلامی و سنتی که در ارومیه برگزار شد، اظهار
کرد: طب سنتی، طب بسیار عمیق و عظیمی بوده که در آن شناخت انسان‌ها براساس طبیعت یا مزاج آنان صورت می پذیرد.

وی به عوامل استقبال مردم از طب سنتی اشاره کرد و افزود: داروهای استفاده شده در طب سنتی عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی داشته و دسترسی به آنان بسیار راحت‌تر است و عامل دیگر استقبال مردم از این طب این است که مردم اعتماد خود را نسبت به تئوری های طب جدید از دست داده‌اند.

این مدرس طب سنتی به عناصر تشکیل دهنده بدن انسان اشاره کرد وگفت: در طب نوین بدن انسان از 105 تا  106 عنصر تشکیل شده است اما در طب سنتی بدن انسان و کل کاینات از چهار ماده اصلی آب (سرد و تر)، باد (گرم و تر)، آتش(گرم و خشک) و خاک (سرد و خشک) تشکیل یافته است که اگر رابطه و تنظیم این عناصر به هم بخورد، سبب ایجاد بیماریهای مختلف در افراد خواهد شد.

این دکتری علوم پزشکی، ویژگی‌های طبایع چهارگانه بدن را برشمرد و تصریح کرد: برخی افراد دارای طبع بهاری یا دموی (گرم و تر) بوده و حجم خون در آنها بالاست، با اشتها غذا می‌خورند، چاق و درشت اندامند و چهره‌ای قرمز رنگ دارند.

وی افزود: دموی‌ها به لحاظ شخصیتی بسیار دوست داشتنی، مهربان، اجتماعی و برون گرا هستند، دارای حرکاتی سریع و بسیار اجتماعی‌اند؛ این افراد قدرت جنسی بالا و همیشگی داشته و بیشتر از دیگر افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند و باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: دموی‌ها می‌توانند در رشته‌های هنر و پزشکی بسیار موفق باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه به ویژگی افراد صفراوی مزاج یا تابستانی اشاره کرد و گفت: صفراوی‌ها (گرم و خشک) عصبی و کم خواب هستند و دیر چاق می‌شوند، معده شان هضم بسیار خوبی دارد و دارای استخوان بندی واضح، هوش بالا و سرعت عمل زیادی هستند؛ این افراد برون گرا و اجتماعی بوده و علی رغم رشد سریع موها افراد کم مویی هستند.

وی افزود: تابستانی‌ها چون دارای بدن گرمی هستند از عوارضی چون خشکی دهان رنج می برند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خصوصیات افراد سوداوی مزاج را نیز برشمرد و گفت: کسانی که دارای طبع پاییزی (سرد و خشک) بوده، لاغر اندام و پرمویند و حرکاتی کند و بافت عضلانی کمی دارند، آنان خوشخواب بوده اما اشتهای چندانی ندارند و زود سیر می‌شوند. سوداوی‌ها شخصیتی بسیار حساس، دقیق، منظم، قضاوت‌گر و زود رنج دارند.

وی در ادامه به ویژگی بلغمی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: افراد زمستانی یا بلغمی به علت سرد و تر بودن طبع دارای چربی زیادی در بدن بوده و مستعد چاقی هستند، آنان دارای پوستی سفید، حرکاتی کند و از لحاظ روحی و روانی تمایل به تنهایی دارند. بلغمی‌ها در جمع افرادی آرام و ملایم هستند. تمایلات جنسی چندانی ندارند. این افراد در رشته های تاریخ، جامعه شناسی و روانشناسی می‌توانند موفق باشند.

 افسردگی و بی خوابی نتیجه غلبه بلغم است

وی همچنین افزود: بیماری‌های شایعی مانند ام اس، افسردگی و بی خوابی، ضعف اعصاب، آرتروز، درد معده و غیره، نتیجه غلبه بلغم بوده و با استفاده از مواد غذایی با طبع گرم و خارج شدن سردی، به تدریج می‌توان بر این بیماریها غلبه کرد.

دکتر افراسیابیان به عوامل شش گانه موثر در بروز بیماری‌ها و سلامتی از دیدگاه طب سنتی و اسلامی اشاره کرد و گفت: به طور کلی در طب سنتی، شش عامل که به سبک زندگی معروف هستند در سلامتی و بیماری افراد موثر است.

وی با بیان اینکه استفاده از غذا و نوشیدنیهای سالم عامل مهمی در سلامتی افراد است، خاطرنشان كرد: اگر افراد سوداوی از غذاهایی با طبع سرد استفاده زیادی کنند، دچار غم و غصه شده و اگر افراد افسرده‌ای باشند، بیماری آنان تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این افراد از ترکیب سرکه و عسل و نوشیدنی‌های سالم استفاده کنند، اثر خوبی بر کبد خود بر جای خواهند گذاشت.

اضطراب و غم و غصه بیماری‌های سردی هستند

این دکترای علوم پزشکی به حالات روحی و روانی و تاثیر آن در سلامتی اشاره و اذعان کرد: اضطراب و غم و غصه بیماری‌های سردی هستند و اگر به طور مداوم این حالات تکرار شود، نیروی دفاعی بدن تضعیف شده و فرد ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شود.

افراسیابیان به اهمیت آب و هوای سالم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هوای پاکیزه نقش مهمی در سلامتی افراد بر عهده داشته و اگر هوای تنفسی حاوی سرب باشد روی قند خون تاثیر گذاشته و ضریب هوشی افراد را پائین می آورد.

وی با اشاره به اهمیت تحرک در سلامتی گفت: از نظر طب سنتی زندگی یعنی گرما و رطوبت و اگر در طی روز حداقل بیست دقیقه وقت خود را به ورزش اختصاص دهیم گرما و نشاط ایجاد می‌شود ولی اگر اکثر اوقات را پشت میز بگذرانیم سردی غلبه می‌کند و کسل و چاق خواهیم شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به اهمیت دفع و احتباس را اشاره كرد و گفت: دفع مواد زائد بدن بسیار مهم بوده و مدت طبیعی آن یک ساعت پس از غذاست و اگر این مواد به موقع از بدن دفع نشود فرد دچار یبوست شده که مادر تمام بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه میزان خواب و بیداری نیز در سلامتی افراد موثر بوده و در افراد مختلف با توجه به مزاجها متغیر است، افزود: افراد دموی مزاج به علت رطوبت مغز روزانه 7 یا 8 ساعت می‌خوابند ولی بالعکس سوداوی‌ها به جهت خشکی مغز (مانند افراد مسن) کم خواب و دچار اختلالاتی درخواب هستند.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir