سندرم كوشینگ عبارت است از یك اختلال هورمونی كه در اثر تولید بیش از اندازه هورمون‌های كورتیكواستروییدی از غدد فوق كلیوی بروز می‌كند...

 
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بنا بر مقاله منتشر شده در سایت مركز تخصصی مایوكلینیك، سندرم كوشینگ در واقع یك اختلال در عملكرد غدد درون ریز است و در ایجاد این اختلال غده فوق كلیوی و غده هیپوفیز دخالت دارند.

شایعترین علائم این سندرم شامل گرد شدن صورت و پف كردن چشم‌ها، رنگ قرمز گلگون صورت، رشد موهای صورت در زنان، تجمع چربی در نواحی كمر و پشت، همراه با به وجود آمدن نواری قرمز روی پوست، فشار خون بالا، تغییرات روانی و عاطفی و حتی گاهی تا حد روان‌پریشی،‌ تغییرات عادت ماهانه مثل توقف عادت ماهانه و افزایش یا نامنظمی دوره خونریزی و كاهش مقاومت در برابر عفونت‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، علایم این سندرم در اثر زیاد ترشح شدن هورمون كورتیرون مانندی كه توسط غده فوق كلیوی تولید می‌شود به وجود می‌آیند. افزایش ترشح این هورمون می‌تواند دلایل مختلفی چون وجود تومور در غده فوق كلیوی و یا وجود تومور در غده هیپوفیز باشد كه باعث ترشح بیش از اندازه هورمونی از غده هیپوفیز می‌شود و محرك ترشح هورمون كورتیزونی از غده فوق كلیوی است.

به منظور پیشگیری از این سندرم اگر ناچار هستید از هورمون محرك ترشح هورمون كورتیزونی یا خود داروهای كورتیزونی برای سایر بیماری‌ها مثل آسم، آرتریت،‌ بیماری كلیوی یا بیماران آدیسون استفاده كنید باید دارو را با كمترین دوز ممكن و طی كمترین دوره زمانی ممكن مصرف نمایید.
مهمترین نكته در رژیم غذایی این بیماران افزایش میزان پروتئین و پتاسیم رژیم غذایی و كاهش مصرف كالری، كربوهیدرات و سدیم است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
سبزی های مفید برای دفع سنگهای کلیه
پیشگیری از سنگ کلیه و از بین بردن عفونت ادراری
نارسایی کلیه و تغذیه آن
10 فرمان ضد سنگ کلیه
موثر برای دفع سنگ كليه