افسردگی فصلی (SAD) اختلالی است که هر ساله در یک زمان مشخص در برخی افراد مستعد، بروز می‌كند و معمولا آغاز علائم آن از فصل پاییز یا زمستان است....


به گفته روانپزشكان مركز تخصصی «مایوكلینیك»، متناسب با تغییرات فصل، تغییراتی در ساعت بیولوژیک بدن ایجاد می‌شوند. این تغییرات فصلی عمدتا شامل كاهش نور آفتاب در فصول سرد سال هستند كه هرچقدر هم كه اندك باشند، باز هم می‌تواند باعث عدم تطابق ساعت فیزیولوژیک بدن با برنامه روزانه افراد شوند. آسیب‌پذیرترین افراد در برابر این اختلال، زنان جوان هستند.

در این اختلال علائم شایع افسردگی مانند تغییرات خلقی، پرخوری، افزایش وزن و افزایش میزان خواب مشاهده می‌شوند و تمایل به مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای افزایش پیدا می‌كند.

شایع‌ترین علائم افسردگی فصلی شامل خستگی، افزایش نیاز به خواب، کمبود انرژی، افزایش وزن، افزایش اشتها، مشکل در تمرکز و گرایش زیاد به تنهایی هستند.

به گزارش سایت مركز تخصصی مایوكلینیك، بروز این اختلال در فصول پاییز و زمستان، به ترشح هورمون ملاتونین از غده «پینه‌آل» در مغز مربوط می‌شود. این هورمون که هورمون وابسته به خواب نیز نامیده می شود، در تاریکی و هنگام خواب شبانه، بیشترین میزان ترشح را دارد. بنابراین در پاییز و زمستان که طول روزها کوتاه و شب‌ها بلند می‌شود، میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد و در فرد ایجاد علائم افسردگی می کند.

روانپزشكان دریافته‌اند که نوردرمانی می تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب مبتلایان به افسردگی فصلی به این شیوه درمانی پاسخ مثبت می دهند.

اگر شما هم با توجه به توضیحات فوق تصور می‌كنید كه علائم افسردگی فصلی را دارید، باید هرچه زودتر با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا تحت معاینات و تجویزات لازم قرار گیرید.

به طور كلی رو‌ش‌های زیر به شما كمك می‌كند كه در صورت ابتلا به این اختلال علائم خود را تا حد زیادی كاهش داده و به درمان سریعتر خود كمك كنید. همچنین اقدامات ذیل امكان برگشت‌پذیری بیماری را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد:

- سعی کنید هر روز حتی هنگامی که هوا ابری است، زمانی را در خارج از خانه بگذرانید.

- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که از مقادیر کافی ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار باشد. این كار به حفظ انرژی بیشتر در بدن شما کمک می‌کند.

- حداقل هفته‌ای سه نوبت و هر نوبت 30 دقیقه ورزش کنید.

- طی ماه‌های زمستان حتما با یک متخصص، مشاوره داشته باشید.

- خود را از فعالیت‌های اجتماعی دور نکنید چرا که حضور در اجتماع در مقابله با افسردگی فصلی نقش موثری دارد.

- سعی كنید نگاه مثبت به موهبات این فصل بی نظیر داشته باشید و زمانی را به لذت بردن از زیبایی‌های آن اختصاص دهید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
افسردگی بر روی چه نقاطی از بدن تاثیر می گذارد؟
تاثیر روزه بر افسردگی
آیا رنگ مشکی با افسردگی در ارتباط است؟
خوراکی های مفید برای مقابله با افسردگی
نشانه های افسردگی را کاهش دهید