نوع تغذیه در بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت كه معروف به بیماری‌های تمدن هستند نقش اساسی ایفا می‌كند بنابراین باید در رژیم غذایی خود دقت كافی داشته باشیم.


دكتر "علی‌اصغر وحیدی‌نیا" افزود: در واقع ما با گیاهخواری متعصب مخالفیم و به جای آن تعادل بین تمام چهار گروه غذایی یعنی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی و گوشت‌ها را توصیه می‌كنیم.

وی ادامه داد: همانطور كه مصرف غذاهای حیوانی صرف منجر به بروز بیماری‌های تمدن می‌شود مصرف بیش از اندازه فیبر و املاحی نظیر پتاسیم در گیاهخواران نیز می‌تواند سلامت قلب را تهدید كند.

دكتر وحیدی­‌نیا درباره انواع رژیم گیاهخواری اظهار كرد: "گیاهخواران خالص" نخستین گروهی هستند كه تنها از منابع گیاهی تغذیه می‌كنند، "لاكتووجترین‌ها" گروه دوم هستند که به جز منابع گیاهی، گروه لبنیات را هم مصرف می‌كنند و "لاكتواو وجترین‌ها" که علاوه بر منابع گیاهی، گروه لبنیات و تخم‌مرغ را نیز در رژیم غذایی خود می‌گنجانند گروه سوم گیاهخواران هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان عنوان كرد: این نوع رژیم‌ها شاید بتوانند ویتامین B12 مورد نیاز بدن را به خوبی تأمین كنند اما فرد دچار كمبود آهن می‌شود كه این امر مشكلاتی مانند كم‌خونی، خستگی زودرس و اختلال در فعالیت‌های سیستم عصبی فرد را به دنبال دارد.

دكتر وحیدی‌نیا ادامه داد: مشكل فقر آهن در زنانی كه گیاهخوار هستند، بیشتر است و در كودكان گیاهخوار نیز فقر آهن منجر به اختلال شدید در قدرت یادگیری می‌شود.

وی در ادامه به اصل رعایت اعتدال و تنوع در مصرف غذا اشاره و خاطرنشان كرد: افراد سالم روزانه باید سه تا پنج وعده، سبزیجات مصرف كنند كه حتماً یك وعده آن باید از منابع غنی ویتامین A چون كاهو و اسفناج باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه كرد: همچنین توصیه می‌شود كه در روز دو تا چهار وعده میوه مصرف شود و یك وعده آن متشكل از منابع ویتامین C چون كیوی و توت‌فرنگی باشد.

وی با اشاره به اینكه اساس اصلی غذاهای مصرفی ما غذاهای گیاهی است، ادامه داد: غذاهای گیاهی به علت چربی پایینی كه دارند در پیشگیری از بیماری‌های تمدن می‌توانند مفید باشند اما باید در كنار آن‌ها شیر، تخم‌مرغ و گوشت هم وجود داشته باشد تا نیاز بدن به آهن و B12 تأمین شود.

دكتر وحیدی‌نیا درباره تامین نیاز عضلات توسط پروتئین‌های گیاهی بیان كرد: پروتئین در غذا به دو دسته كامل كه صرفاً در منابع حیوانی و غیركامل كه شامل منابع گیاهی است، تقسیم می‌شود اما این بدان معنا نیست كه برای تأمین نیاز روزانه پروتئین بدن فقط باید منابع حیوانی مصرف شود.

وی ادامه داد: برای تامین پروتئین روزانه بدن باید مخلوطی از حبوبات و غلات و یا مقداری پروتئین حیوانی در كنار یكی از این دو گروه غذایی مصرف شود.

وی یادآور شد: برخی از پروتئین‌های گیاهی، اسیدهای آمینه محدود كننده‌ای در خود دارند كه هنگام پروتئین‌سازی می‌تواند روند پروتئین‌سازی بهینه را مختل كند بنابراین پروتئین‌های گیاهی را باید با دقت و به طور مؤثر و به میزان کافی دریافت كرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان درباره عوارض گیاهخواری گفت: عوارض گیاهخواری در نوجوانان و خانم‌های شیرده و باردار بیشتر از سایر گروه‌های سنی است همچنین كمبود B12 و فقر آهن در سالمندان نیز مساله مهمی است كه مانع از گیاهخواری آن‌ها می‌شود.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir
مطالب پیشنهادی:
گیاهی برای درمان کم خونی و موثر در لاغری!!


بهترين درمان کم خونی در زنان
شایعترین علائم و راههای درمان کم خونی
توصیههای تغذیهای دوران بارداری

رژيم غذايی در کم خونی و فقر آهن