کار کیسه‌صفرا در انسان انباشتن و تغلیظ صفراست تا به هضم چربی کمک کند. ورود چربی به ابتدای معده یا اثنی‌عشر، باعث تحریک و ترشح هورمون کوله سیستوکینین به‌وسیله مخاط روده می‌شود...

 این هورمون از راه خون وارد کیسه‌صفرا و موجب انقباض آن می‌شود. صفرای غلیظ‌شده به مجرای کلدوک و بعد به روده کوچک می‌رود زیرا وجود آن برای ذره‌ذره شدن چربی‌ها مورد نیاز است. قطع شدن جریان صفرا که در بیماران دچار بیماری‌های کیسه‌صفرا به وجود می‌آید، می‌تواند باعث اختلال هضم چربی‌ها شود. بیماری کیسه صفرا (کوله‌سیستیت)، اغلب بعد از اینکه فرد چند بار دچار سنگ‌های صفراوی شد، آشکار می‌شود.

اگر شخص دچار سنگ کیسه‌صفرا باشد، درد در قسمت کیسه صفرا دیده می‌شود که در سمت راست بدن و بالای شکم، درست در زیر قفسه‌سینه قرار دارد. درد می‌تواند به ناحیه پشت و شانه‌ها هم منتشر شود. تب، عرق سرد، تهوع، اسهال و درد شدید از مهم‌ترین علایم این بیماری هستند. گاهی درد به قدری شدید است که بیمار نمی‌تواند به راحتی بنشیند، بایستد یا دراز بکشد. اگر فرد بعد از خوردن شام بخوابد، بعد از چند ساعت دچار دل‌درد می‌‌شود.

هنگامی ‌که بدن در حال استراحت است، عمل هضم غذا شروع و باعث آغاز درد خواهد شد. درد به سرعت زیاد می‌شود و حدود 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد. اگرچه هر فردی ممکن‌است به این بیماری دچار شود، ولی خانم‌های باردار، خانم‌های بالای 40 سال، مردان و زنان چاق و افرادی که اخیرا کاهش وزن سریعی داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند. تنها راه تشخیص وجود سنگ در کیسه‌صفرا، انجام سونوگرافی و عکسبرداری با اشعه‌ایکس است.

اگر سنگ دیده شود، پزشک آنها را اندازه می‌گیرد تا مشخص شود بیماری به چه درمانی نیاز دارد. سنگ‌های کوچک‌تر، بیشتر از سنگ‌های بزرگ مشکل‌زا هستند زیرا می‌توانند وارد مجرای صفراوی شوند و آن را مسدود کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
فشار خون چیست؟
بیضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
خون دماغ میشوید؟
غذاهای كاهشدهنده كلسترول خون