ترد و نيمه شفاف است كه بی رنگ يا زرد خيلی روشن است و اغلب بی بو و بی مزه است. اين ماده از حرارت دادن طولانی بافت ملتحمه حيوانات بدست...


به گزارش بخش فارسی شبكه خبری" ورلد نیوز " (World-news.org/persian ) ژلاتین ماده ای جامد، ترد و نیمه شفاف است كه بی رنگ یا زرد خیلی روشن است و اغلب بی بو و بی مزه است. این ماده از حرارت دادن طولانی بافت ملتحمه حیوانات بدست می‌آید. ژلاتین به آسانی جذب می‌شود. 80 درصد پروتئین و 13 درصد رطوبت دارد. ژلاتین به چسب استخوان معروف است. وجود ژلاتین در ژله ها، دردها، مفصلی را كاهش می‌دهد و می‌تواند در پیشگیری از پوكی استخوان كمك كند. پكتین نیز یك پلیمر اشتقاقی قندی- اسیدی است كه از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه و سبزی استحصال می‌شود. سیب و مركبات منابع غنی از پكتین هستند. حداكثر پكتین موجود در میوه های نارس یافت می‌شود كه پس از رسیدن، میزان و حتی كیفیت پكتین استحصالی كم می‌شود. در هر صورت می‌توان گفت ژله، به عنوان دسر، چه حاوی ژلاتین یا پكتین باشد می‌تواند بروز پوكی استخوان را به تأخیر بیندازد.

در برخی كشورها، وعده جداگانه ای به نام دسر وجود ندارد، بلكه همراه با غذا، مخلوطی از شیرینی ها یا خوراك های شور را سر میز می‌گذارند. دسر، اغلب یك وعده غذایی جداگانه تلقی می‌شود و گاهی حتی مدتی بعد از صرف غذا، دسر می‌خورند. برخی رستوران ها در تهیه انواع دسرها، تبحر زیادی دارند. كیك، كلوچه، میوه، ژله، بستنی، پودینگ، ماست و غیره همه جزو دسرها هستند. بهتر است مواد غذایی كه به عنوان دسر مصرف می‌شوند، از میان آن دسته از مواد غذایی انتخاب شوند كه میزان كالری كمتری دارند. انواع ژله ها دسرهای كم كالری هستند (ژله های رژیمی) كه اگر در تهیه آنها كمتر از شكر استفاده شده باشد، بهتر است. به علاوه با توجه به اینكه فرآورده های دسری بستر خوبی برای افزودن مواد مغذی مانند انواع ویتامین ها هستند، در غنی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این طریق به كاهش برخی كمبودها در سطح جامعه كمك می‌كنند.

بیشتر بدانید : اگر بدانید ژلاتین از چه ساخته شده شاید به آن لب نزنید!

ژله آماده فرآورده ای است كه از مخلوط كردن شكر، مواد قندی، مواد ژله كننده مانند ژلاتین یا پكتین و ....، رنگ، اسانس و اسیدهای مجاز تهیه می‌شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز