ایدز
تیم تحقیقاتی دانشگاه ملبورن با همکاری «بهناز حیدرچی»، دانشمند ایرانی این دانشگاه موفق شدند با واکسینه کردن گاوها با پروتئین HIV، شیری با خاصیت ضد ایدز تولید کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شیر گاو که منبع مهمی از مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامین D‌ است، با همکاری محققان استرالیایی و دانشمند ایرانی، از خاصیت ضد ایدز نیز برخوردار شده است.
تیم تحقیقاتی دانشگاه ملبورن با همکاری شرکت بیوتکنولوژی Immuron به سرپرستی دکتر «ماریت کرامسکی»، گاوهای باردار را با پروتئین HIV واکسینه کردند و نخستین شیر تولید شده پس از بدنیا آمدن گوساله که اصطلاحا «آغوز» (colostrums) نامیده می شود، دارای آنتی بادی های غیر فعال کننده ویروس HIV است.
این آنتی بادی ها از حیوان تازه متولد شده در برابر بیماری های مختلف محافظت می‌کند.
در آزمایشات صورت گرفته در لابراتوار مشخص شد که شیر دارای این آنتی بادی با اتصال به ویروس HIV از ورود آن بداخل سلول انسان جلوگیری می‌کند؛ در این حالت آنتی بادی ها به سطح ویروس متصل شده و پروتئینی که باید در تماس با سلول‌های بدن آزاد شود را مسدود می‌کنند.
دانشمندان قصد دارند به جای استفاده از این شیر به عنوان یک ماده غذایی، از این محصول برای ساخت کرم ضد ایدز استفاده کنند که می تواند قبل یا بعد از روابط جنسی توسط زنان مورد استفاده قرار گرفته و از آلوده شدن به ویروس HIV پیشگیری کند.
اثربخشی و ایمنی شیر حاوی آنتی بادی ضد ایدز پیش از تبدیل آن به کرم در حال انجام است و برنامه ریزی برای آغاز آزمایش بالینی این محصول بر روی حیوان و انسان در حال انجام است.
محققان امیدوارند کرم پیشگیری از ایدز در بسیاری از کشورهای فقیر آفریقایی که دسترسی به ابزار پیشگیری ندارند، مورد استفاده قرار گیرد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی:
کلید طلایی پیشگیری از افزایش وزن 
نسخه‌ای برای سلامت زنان ایرانی 
انواع انسولین
بهترین زمان‌ها برای خوردن و خوابیدن
نقش تغذیه در باروری مردان