رفلاکس
به گفته یک فوق تخصص گوارش و کبد، افرادی که استرس و اضطراب بیشتری دارند، بیش از دیگران دچار رفلاکس معده می‌شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیاوش ناصری‌مقدم با بیان اینکه رفلاکس یکی از شایع‌ترین و آزاردهنده‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش است، افزود: این بیماری به هیچ وجه خطرناک نبوده و احتمال سرطان‌زا بودن آن ناچیز است.

به گفته وی، از هر 100 هزار نفری که به رفلاکس معده مبتلا هستند، ممکن است دو نفر به سرطان دچار شوند و آن هم در صورتی که بیمار سال‌های سال به این مشکل دچار بوده و به پزشک مراجعه نکرده باشد. این فوق تخصص گوارش و کبد، نوع زندگی و نوع تغذیه را از دیگر عوامل مهم ابتلا به این بیماری دانست و افزود: افرادی که اضطراب بیشتری دارند، تندترغذا خورده و از چای زیاد و غذاهای ناسالم مانند فست‌فود استفاده می‌کنند.

به گفته وی، درمان این بیماری با داروهایی از خانواده آمپرازول که در درازمدت بسیار مطمئن بوده و هیچ مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند، صورت می‌گیرد. ناصری‌مقدم ادامه داد: نیمی از کسانی که داروهای خود را قطع می‌کنند، بیماری‌شان بازمی‌گردد. در ادامه این گزارش دکتر رضا انصاری – عضو پژوهشکده کبد و گوارش ایران در خصوص دیگر بیماری‌های شایع گوارش، اظهار کرد: سندروم روده تحریک‌پذیر از بیماری رفلاکس شایع‌تر و مهم‌تر بوده و کیفیت زندگی افراد را به شدت کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری خود را به صورت نفخ و دل‌ پیچه نشان می‌دهد، افزود: سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است با یبوست همراه بوده و فرد را نسبت به عوامل شیمیایی، مکانیکی و استرس حساس‌تر کند.

انصاری با بیان اینکه در برخی موارد ممکن است سندروم روده تحریک‌پذیر با سرطان روده بزرگ اشتباه تشخیص داده شود، افزود: این دو بیماری هیچ ربطی به هم نداشته و به دلایل علایم شبیه به هم، هنگام تشخیص اشتباه می‌شوند.

به گفته وی، این بیماری هیچ اثری در طول عمر افراد نداشته و به هیچ عنوان تبدیل به بیماری دیگری نمی‌شود و این مسئله که گفته می‌شود این بیماری با سرطان روده بزرگ ارتباط دارد، اشتباه است.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟