زایمان
ترس از درد زایمان از مهم‌ترین علت‌های امتناع زنان از زایمان طبیعی در كشور ماست.
 
علاوه بر آن باورهای نادرست درباره روند زایمان نیز باعث تمایل آنها به سزارین شده است اما زایمان طبیعی برخلاف تصور این خانم‌ها، سخت‌تر از عمل سزارین نیست...
 
 شاید اگر مادران باردار بدانند خطرهای سزارین برای جنین 3 برابر زایمان طبیعی است، باعث شود زایمان طبیعی را ترجیح دهند. در اینجا به برخی ترس‌ها و باورهای اشتباه برخی خانم‌ها در مورد زایمان طبیعی می‌پردازیم.
 
 
ترس اول: درد
 
به هر حال زایمان روندی دردناك است و نمی‌توان منكر این موضوع شد. البته ابتدا فاصله دردها زیاد است و مادر به اندازه كافی فرصت استراحت بین آنها را پیدا می‌كند. از زمانی كه فاصله بروز دردها كمتر می‌شود تا زمان تولد نوزاد، چند ساعت بیشتر طول نمی‌كشد و درد زایمان هم غیرقابل تحمل نیست.
 
توصیه پزشک: اگر مادر در مورد زایمان و روند آن اطلاعات كافی داشته باشد، تحمل درد برایش بسیار راحت‌تر خواهد شد. یكی از كارهایی كه بیشتر خانم‌ها هنگام فارغ شدن انجام می‌دهند، فریادزدن است درحالی كه این كار فقط باعث تلف شدن انرژی‌شان می‌شود. بهترین كار، تنفس عمیق و زورزدن با آغاز دردهای زایمان است. حتی امروزه خانم‌ها می‌توانند با مشاوره با پزشكشان زایمان طبیعی بدون درد را انتخاب كنند. كاملا واضح است كه زایمان طبیعی با درد همراه است پس نباید این موضوع را كتمان كرد. نكته مهم اینجاست كه مادر بداند این درد لحظه‌ای است و با تولد فرزندش هیچ نشانه‌ای از آن باقی نخواهد ماند.
 
 
ترس دوم: مسؤولیت
 
خیلی از خانم‌ها می‌گویند قدرت كافی ندارم، ضعیف هستم و فكر نمی‌كنم بتوانم زایمان طبیعی راحتی داشته باشم به همین دلیل ترجیح می‌دهم سزارین كنم.
 
توصیه پزشک: این ترس كاملا طبیعی است و در بیشتر زنان دیده می‌شود ولی با تولد فرزند، اعتمادبه‌نفس مادر بالا می‌رود و این مشكل را فراموش خواهد كرد. پای صحبت‌ها و درددل‌های مادر یا اطرافیانی كه زایمان طبیعی داشته‌اند، بنشینید و در مورد سختی این كار از آنها سوال كنید. بعد سری به خانم‌هایی بزنید كه به تازگی سزارین كرده‌اند و ببینید كدام‌یك از زایمان خود راضی‌ترند.
 
 
ترس سوم: اگر نتوانم...
 
اگر نتوانم به اندازه كافی تلاش كنم، اگر فرزندم نچرخد، اگر مشكل لگنی داشته باشم و...
 
توصیه پزشک: دلیل اینكه خیلی از خانم‌ها به انجام سزارین تمایل دارند، این است كه فكر می‌كنند زایمان طبیعی خطرناك است. متخصص زنان حین زایمان وضعیت جنین را لحظه‌به‌لحظه كاملا بررسی می‌كند و در صورتی كه كوچك‌ترین مشكلی مشاهده كند، برای نجات جان مادر و جنین عمل سزارین را پیشنهاد می‌دهد. دلیل سختی زایمان طبیعی به‌خصوص در دوران ما، ورزش نكردن كافی خانم‌ها و ضعیف بودن عضلاتشان است. این ترس به‌خصوص برای كسانی كه تا به حال زایمان نداشته‌اند، طبیعی است اما در خانم‌هایی كه برای دومین بار زایمان می‌كنند، این ترس فقط زمانی به وجود می‌آید كه زایمان اولشان زایمان سختی بوده باشد. باید به متخصص زنان اطمینان كافی داشت و پذیرفت اگر عدم پیشرفت روند زایمان دلیل پاتولوژیك داشته باشد، پزشك تصمیم درستی خواهد گرفت.
 
 
ترس چهارم: آسیب
 
برخی خانم‌ها فكر می‌كنند فشار ناشی از زایمان طبیعی و عبور جنین از كانال زایمان ممكن است به او آسیب برساند.
 
توصیه پزشک: زایمان روندی كاملا طبیعی است و عبور از كانال زایمان به هیچ‌وجه برای جنین خطرناك نیست. هنگام زایمان ماما وضعیت جنین را مدام بررسی می‌كند و با مشاهده هرگونه احتمال خطر موضوع را به متخصص زنان اطلاع می‌دهد تا اقدام‌های لازم انجام شود. مادر باید مطمئن باشد كه زایمان طبیعی برای جنین بسیار سالم‌تر و كم‌خطرتر از سزارین است. قبل از زایمان می‌توان به كمك سونوگرافی از سلامت جنین مطمئن شد اما نكته مهم این است كه خانم باردار به پزشك اطمینان كامل داشته باشد و در جریان زایمان خود را به او بسپارد. اگر خانمی به شدت از مرگ جنین یا مرگ خود حین زایمان هراس دارد، باید با یك روان‌شناس یا روان‌پزشك مشاوره كند و علت ترس خود را بیابد و آن را از بین ببرد.
 
 
ترس پنجم: زایمان زودرس
 
بعضی خانم‌ها از دردهای كاذب زایمان می‌ترسند و گمان می‌كنند ممكن است زمان زایمان زودتر از موعد فرارسد و كسی نباشد كه به آنها كمك كند.
 
توصیه پزشک: اگر خانم‌ در مورد دردهای زایمانی اطلاعات كافی داشته باشد، می‌تواند آن را از دردهای كاذب تشخیص دهد. احتمال زایمان زودرس جز در موارد خاص بسیار پایین است ولی آمار نشان می‌دهد دوسوم زنان قبل از زمان موعد زایمان به بیمارستان مراجعه می‌كنند تا بستری شوند. روند زایمان طولانی است و با آغاز دردها فورا اتفاق نمی‌افتد. خونسردی خود را حفظ كنید و با آغاز درد با اورژانس تماس بگیرید تا شما را به بیمارستان برساند.
 
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com