با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در جمعیت زنان ایرانی و آمار بالای مرگ و میر ناشی از این سرطان، با برگزاری همایش آموزشی...
 
 
دومین همایش آموزشی عمومی سرطان پستان با شعار «سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق» با همكاری مجتمع تحقیقاتی - درمانی بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکتر مهدی حسینیان مدیر کلینیک بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، گفت: مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی در سال 75 به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و با بیش از یک دهه فعالیت و کسب تجربه گرانبها در زمینه پژوهش و به ثبت رساندن ده‌ها مقاله تحقیقاتی در مجامع علمی بین المللی شناخته شده است.

وی افزود: ارائه خدمات درمانی به بیش از 50 هزار نفر که 40 درصد آنها از شهرستان‌های کشور هستند از افتخارات این مرکز است.

دکتر حسینیان ادامه داد: انجام پروژه‌های غربالگری با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی، ارائه یک پروتکل کامل درمانی در بردارنده موارد پیشگیری، تشخیص، درمان و انجام تمام نیازهای تشخیصی و درمانی بیماران در مرکز جزو فعالیت‌های مرکز کلینیک بیماری‌های پستان است.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های کلینیک گفت: مشاوره های ژنتیک پزشکی در بالاترین سطح و ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی در مرکز بیماری‌های پستان جهت رفاه حال بیماران انجام می شود.

وی تصریح کرد: حضور پزشکان فوق تخصص در زمینه انکولوژی و ژنتیک باعث شده که این مرکز توانایی انجام تازه‌های درمان را نیز داشته باشد.

دکتر حسینیان افزود: با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در جمعیت زنان ایرانی و آمار بالای مرگ و میر ناشی از این سرطان، با برگزاری همایش آموزشی عمومی جهت اطلاع رسانی می توان از مرگ و میر ناشی از سرطان پستان پیشگیری و با تشخیص در مراحل اولیه آن را درمان کرد.

                                              علائم بیماری‌های پستان

دکتر آسیه الفت بخش، جراح و مدیر گروه پژوهشی بیماری‌های پستان در این همایش در خصوص علایم بیماری‌های پستان گفت: وجود انواع توده، بروز درد، ترشح از نوک سینه و علایم پوستی از عمده علامت‌های بیماری‌های پستان هستند که در صورت بروز هر یک از این موارد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

وی اظهار داشت: وجود درد شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک است و در اغلب موارد نه تنها نشانه‌ای از یک بیماری بدخیم نیست بلکه یک مورد طبیعی است که خود به خود و یا با مصرف دارو بهبود می یابد و تنها در 7 تا 10 درصد موارد وجود درد نشانه ای از علائم سرطان است که برای کسب اطمینان باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر الفت بخش در خصوص سایر علایم گفت: ترشح از نوک پستانها یکی از علایم است ولی در 95 درصد دلیل ترشح به علت بیماری‌های خوش خیم است.

وی ادامه داد: همچنین لمس توده توسط فرد و فرورفتگی نوک پستان از دیگر علایم سرطان پستان است.

                                         عوامل خطر و روشهای تشخیص اولیه

در ادامه دکتر نسرین علوی، جراح عمومی و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: سرطان پستان به رشد غیرطبیعی بافت سلول‌های پستان اطلاق می‌شود و از آنجا که تومورهای سرطانی خاصیت تهاجمی و پیشرفت به سایر نقاط بدن را دارند باید به موقع تشخیص داده شوند.

وی افزود: برای تشخیص به موقع خودآزمایی ماهیانه پستان در روزهای آخر قاعدگی، معاینه سالیانه توسط پزشک و انجام ماموگرافی بعد از 40 سالگی توصیه می‌شود.

این جراح پستان تصریح کرد: با رژیم غذایی کم چرب و کم نمک، فعالیت بدنی روزانه، مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه می‌توان تا حدی از این بیماری پیشگیری کرد.

دکترعلوی تاکید کرد: با مراجعه به موقع و به هنگام به پزشک، 90 درصد از مبتلایان به سرطان پستان بهبودی کامل می یابند.

                                             روشهای تشخیصی و درمان

دکتر عصمت السادات هاشمی از جراحان کلینیک پستان و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز درباره روش های تشخیص گفت: ماموگرافی بهترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص توده سرطانی است و برای زنان بالای 40 سال ماموگرافی سالیانه توصیه می‌شود.

وی افزود: سونوگرافی برخلاف ماموگرافی مضرات اشعه‌ای ندارد و در فواصل کوتاه و در تشخیص ضایعات خوش خیم پستان از جمله کیست و فیبروآدنوم بسیار موثر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سایر موارد یا برای تکمیل تشخیص و اطمینان خاطر و در برخی موارد جهت درمان از نمونه برداری سوزنی، و وایر استفاه می شود. همچنین ام آر آی وسیله کمکی است که در تشخیص به روش ماموگرافی یا اطمینان پزشک از باقی نبودن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود.

دکتر هاشمی افزود: در صورت تشخیص توده سرطانی از غدد لنفاوی زیر بغل نیز نمونه برداری می‌شود.

وی اظهار داشت: درمانهای انجام شده در این مرکز همگام با درمان های جدید دنیا در جهت بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران می باشد.

                                          درمان‌های کمکی سرطان پستان

همچنین دکتر صفا نجفی آنکولوژیست و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به درمانهای کمکی از جمله شیمی درمانی، اشعه درمانی و هورمون درمانی اشاره کرد و گفت: بعد از انجام درمانهای رایج و درمان‌های کمکی، مراجعه مکرر به پزشک معالج در سال اول هر 3 ماه و سال دوم و سوم هر 6 ماه و سال چهارم و پنجم هر سال ضروری است.

                                             تاثیر وراثت در سرطان پستان

دکتر کیوان مجیدزاده متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز به جنبه‌های ارثی بیماری اشاره کرد و افزود: تنها 15 درصد از سرطان‌های پستان ارثی هستند و مشاوره ژنتیک برای کسانی که در خانواده اعم از خانواده پدری یا مادری سابقه ابتلا به سرطان پستان را داشته باشند ضروری است.

وی گفت: با مشاوره به هنگام ژنتیک و تشخیص ژن سرطان می توان از ابتلا فرد به سرطان پستان جلوگیری کرد.

                                روانپزشکی در مبتلایان به بیماری سرطان پستان

دکتر نوید خلیلی، روانپزشک نیز با بیان این که افسردگی، استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی، زناشویی عملکرد اجتماعی و نگرانی از عدم کنترل روی بیماری از عمده‌ترین مشكلات روانشناختی مبتلایان به سرطان پستان است، هدف از انجام مشاوره و اقدامات حمایتی برای مبتلایان به سرطان پستان را افزایش کیفیت زندگی آنها دانست و گفت: این حمایت‌ها سبب می شود مبتلایان به سرطان پستان حداكثر استفاده و بیشترین لذت را از زندگی خود داشته باشند.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با بیان این که مسیر کنار آمدن با بیماری را نمی توان به تنهایی پیمود، افزود: این بیماران برای انطباق بهتر با شرایط موجود نیازمند همكاری و حمایت اعضای خانواده خود به ویژه همسرانشان هستند.

در این همایش که گروه کثیری از بانوان در آن حضور داشتند، اعضای هیات علمی این مجتمع، علائم بیماری‌های پستان، اپیدمیولوژی و عوامل خطر، روشهای تشخیصی، جراحی، کموتراپی و هورمون تراپی و همچنین تاثیر وراثت در سرطان پستان را با زبانی ساده برای عموم بیان کردند.

همچنین تعدادی از حاضران در این همایش در گفتگو با خبرنگار ایسنا، گسترش برگزاری این نوع همایش ها در مناطق مختلف کشور، آگاهی بخشی اجتماعی به عموم بانوان در جهت جلوگیری از فقدان مادران به عنوان عضو مهم خانواده را خواستار شدند.

در ادامه این همایش میزگرد پرسش و پاسخ با حضور پزشکان این مرکز برگزار شد و حاضران با شرکت در کارگاه آموزشی با روشهای صحیح خودآزمایی پستان آشنا شدند.

شایان ذکر است، دومین همایش آموزش سرطان پستان با شعار «سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق» با برگزاری جشن امید ویژه مبتلایان به سرطان پستان که توسط رهایی یافتگان از سرطان پستان برگزار شد به کار خود پایان داد.

این جشن توسط گروه 40 نفری از بهبود یافتگان از سرطان پستان که از 10 سال پیش در کلینیک بیماری‌های پستان جهاددانشگاهی تشکیل شده، برگزار شد تا با تشکیل گروه های همسان از بعد روانی تأثیرات مثبتی در روند بهبودی بیماران و کاهش استرس‌های ناشی از بیماری در آنان دارد.

در حاشیه این همایش نیز تعدادی از بهبودیافتگان سرطان پستان، نمایشگاهی از آثار هنری خود را برگزار كردند.

 

 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
مطالب مرتبط:
سرطان سينه
 الکل و سرطان سینه
کاهش ریسک سرطان سینه با تابش نور خورشید
 
مطالب پیشنهادی:
چطور از سرطان سرویکس رحم پیشگیری کنیم؟
باط مصرف قهوه با سرطان تخمدان
ارتباط بعضی غذاها در افزایش ریسک ابتلاء به سرطان تخمدان و رحم
ارتباط تغذیه با کاهش ریسک سرطان تخمدان