فشارخون
افراد دارای فشارخون بالا باید درمقایسه با افراد دیگر از مقدار نمک کمتری استفاده کنند.
 
نیلوفر حیدری گفت: «بهترین رژیم غذایی برای کاهش فشارخون مصرف غذاهای غنی از لبنیات کم چرب، کلسیم، منیزیم و پتاسیم مانند موز، عدس، لوبیا، اسفناج و آجیل کم نمک است.»

وی ادامه داد: «مصرف موادغذایی پرفیبر، کم نمک، غلات سبوس دار، سبزی جات، محدود کردن مصرف غذاهای کنسروی و فست فود‌ها، محدود کردن مصرف نوشیدنی‌ها وغذاهای شیرین مثل نوشابه‌ها، قند و شکر نیز می‌تواند منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشارخون بالا شود.»

وی ابراز داشت: «افراد دارای فشارخون بالاباید درمقایسه با افراد دیگراز مقدارنمک کمتری استفاده کنند.» وی مهم‌ترین علت مصرف نمک زیاد دربین افراد راعادت به خوردن غذاهایی با طعم شور دانست.

وی گفت: «افراد باید برای کاهش مصرف نمک درغذای روزانه خود درهنگام خرید به برچسب روی بسته بندی مواد غذایی توجه کرده و نوع کم نمک آن را انتخاب کنند.» حیدری ماده اصلی تشکیل دهنده نمک را سدیم عنوان کرد که باید درمصرف مواد غذایی به آن توجه کرد.

کار‌شناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت استان کرمانشاه ابراز داشت: «درهنگام تهیه وطبخ غذا باید مقدار نمک افزودنی به غذا کم بوده وتا حد امکان ازآوردن نمک بر سر سفره خود داری کرد.»

وی تصریح کرد: «برای بهبود طعم غذا‌ها و کاهش مصرف نمک درتهیه غذا‌ها باید سعی کنیم به جای استفاده از نمک از سبزی و میوه‌های تازه مانند سیر، لیموترش، آب نارنج و آویشن استفاده کنیم.»

وی اظهار داشت: «غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده آماده دارای مقدار زیادی نمک هستند به همین دلیل باید از مصرف آن‌ها در حد امکان اجتناب کرد.» حیدری گفت: «افراد دارای فشارخون بالا باید ازمصرف برخی مواد غذایی مثل انواع خیارشور، آجیل شور، چیبس، سوسیس و کالباس اجتناب کنند.»

وی افزود: «برای کم کردن مقدارنمک موجود درپنیرباید قبل ازمصرف آن رابه مدت چند دقیقه درآب قراردهیم.» وی درمورد مصرف انواع مغز‌ها نیزبیان کرد: «افراد دارای فشار خون بالا باید سعی کنند مغز‌ها (آجیل، بادام و پسته) را به صورت خام و کم نمک استفاده کنند.»

وی درباره چگونگی مصرف گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز تصریح کرد: «این افراد باید قبل ازطبخ مرغ پوست آن را بکنند وهمچنین چربی‌های قابل جداکردن گوشت قرمز را هم قبل از طبخ جدا سازند.»

افزایش فشار خون می‌تواند اعضای مختلفی ازبدن انسان مانند قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیرخود قرار داده و سبب به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، اختلال بینایی، سکته قلبی و مغزی ‌شود و بر همین اساس است که فشار خون بالا بیماری خطرناکی به شمار می‌رود.

به طور کلی دلایل اصلی بروز فشار خون ناشناخته است اما سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، کم تحرکی، دیابت، مصرف زیاد نمک و الکل را می‌توان ازجمله مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده این عارضه برشمرد.

براساس تحقیقات به عمل آمده گفته می‌شود مواجهه با سرب موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا درافراد مسن بسیار شایع‌تر از افراد جوان است و تقریباً در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برند، به طور کلی با افزایش سن خطرابتلا به افزایش خون زیاد می شود.

بیماری فشارخون دربیماران جوان‌تر در مردان شایعتربوده ودر سنین بالا‌تر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

هنگامی‌که فشار خون به هر علت بالا باشد٬ قلب را با هدف پمپاژ دوباره و به گردش درآوردن خون٬ وادار به افزایش حرکت و کار بیشتر می‌نماید. فشار خون بر دو نوع سیستولی و دیاستولی تقسیم و نام‌گذاری می‌گردد که گاهی با نام حد بالا و حد پایین نیز شناخته می‌شود.

فشار خون سیستولی٬ فشار موجود در هنگامی‌است که ماهیچه قلب بطور کامل منقبض شده و خون را به درون سرخرگ یا شریان فرستاده باشد و در مقابل٬ فشار دیاستولی هنگامی‌ است که قلب در حالت استراحت بین دو ضربان به سر می‌برد و خون به واسطه فشار درون رگ‌ها و دریچه‌های درون‌وریدی در حال بازگشت به قلب و پر نمودن بطن راست است.

از دید دانش فیزیک فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
رابطه فشارخون با ناتوانی جنسی
فشارخون شما چند است؟
عواقب فشار خون