دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویار حاملگی را یکی از شایع‌ترین...
 
یک فوق تخصص گوارش گفت: شایع‌ترین بیماری گوارشی در 3 ماهه اول بارداری ویار است که کنترل آن ضروری است.
دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  ویار حاملگی را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در سه ماهه اول دانست و بیان کرد: ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود چرا که در غیر این صورت مادر هر چه مصرف می‌کند را با استفراغ دفع کرده که این امر باعث کمبود انرژی مادر و نهایتاً لاغری وی می‌شود که به زیان جنین است.
وی با ذکر این مطلب که ویار به سبب حاملگی چندم حتماً باید کنترل شود در توضیح افزود: ممکن است استفراغ‌های اولیه حاوی ماده‌ای نباشد اما در پی عوق زدن‌های متعدد و استفراغ‌های بیش از حد ممکن است خون در آن دیده شود.
وی در ادامه احساس بادگلوی متوالی را یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات گوارشی دوران حاملگی دانست و افزود: خارج شدن متوالی باد گلو ممکن است به خصوص در سه ماهه اول به خونریزی بینجامد.
وی در توضیح علل خونریزی‌ها گفت: خونریزی‌ها حکایت از پارگی به خصوص در محل اتصال مری به معده است و در این زمان فرد نیاز به بستری و احتمالا تزریق خون دارد.
دکتر اسحاق حسینی با ذکر این که مطلب که ممکن است استفراغ‌ها به 3 ماهه دوم حاملگی کشیده شود تصریح کرد: در این صورت پزشکان مجبور به تجویز دارو برای کنترل ویار هستند تا مانع از عوارض بعدی ویار مثل لاغری و یا سقط جنین شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه با ذکر این مطلب که در دوران حاملگی مصرف هر گونه دارو ممنوع است در توضیح افزود: در دوران حاملگی به دلیل اینکه اکثر داروها از جفت عبور می‌کنند و روی جنین تأثیر می‌گذارند ممنوع است مگر اوقاتی که جان مادر در خطر است باید با احتیاط کامل برای مادر دارو تجویز کرد.
وی در پایان مصرف مایعات و تغذیه مناسب با کالری کافی را مهم دانست و گفت: ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود تا بر روی رشد جنین تأثیر منفی نگذارد.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
مطالب مرتبط:
چگونه ویار را کنترل کنیم؟
نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری
نگرانی های مهم در زمینه بارداری
تغذيه در دوران بارداري
غذاهای مناسب دوران حاملگی