بارداری
علایم آلرژی فصلی شامل آبریزش بینی، عطسه و قرمزی چشم است.
یک متخصص تغذیه گفت: احتمال تولد نوزاد مبتلا به آلرژی از مادرانی که در دوران بارداری آلرژی دارند بیشتر است.

دکتر سید مرتضی صفوی با بیان اینکه آلرژی در هر شرایطی می‌تواند سیستم و روند معمول رشد را دچار نقصان کند، اظهار کرد: آلرژی به ویژه در دوران بارداری که جنین نیازمند شرایط مطلوب برای رشد است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پرهیز از مواد غذایی آلرژی زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود،‌ افزود: تنها راه تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری مصرف مواد غذایی مانند آنتی اکسیدان‌ها شامل ویتامین C و E است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه می‌توان ویتامین "C" را در مرکبات و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی یافت، اضافه کرد: مصرف آب لیمو و آب میوه‌های طبیعی می‌تواند به تامین ویتامین "C" مورد نیاز بدن کمک کند،‌ همچنین جوانه گندم، روغن‌های مایع گیاهی و گردو منبع غنی ویتامین "E" می‌باشد. مصرف این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

صفوی با بیان که تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز حساسیت‌های غذایی و آلرژی‌ها به ویژه در دوران بارداری جلوگیری می‌کند، ادامه داد: درمان آلرژی به ویژه در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا موجب اختلال در رشد جنین، تولد نوزاد نارس و حتی موجب نقص در نوزادان می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت‌های فصلی گفت: برخی حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی است که تنها در یک فصل رخ می‌دهد و به دلیل پراکنده شدن گرده گیاهان وحشی و خودرو در کوه‌ها سیستم تنفسی افراد را دچار مشکل می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه علایم آلرژی فصلی شامل آبریزش بینی، عطسه و قرمزی چشم است، افزود: شدت این علایم در برخی افراد به ویژه در زنان باردار شدیدتر است و بسته به سیستم ایمنی فرد متفاوت است.

صفوی با بیان اینکه درمان انواع آلرژی با تشخیص نوع حساسیت بسیار ساده است، اضافه کرد: اکثر داروهایی که برای درمان انواع آلرژی تجویز می‌شوند تنها آرام‌بخش و ضد التهاب هستند و زنان باردار نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: برخی از مواد غذایی آلرژی را تشدید می‌کنند که موجب ایجاد خارش در ناحیه زبان، گلو و سقف دهان می‌شود که این نوع آلرژی در بزرگسالان بیشتر از کودکان مشاهده می‌شود.

این دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه میوه‌هایی مانند سیب، هویج، کرفس گوجه فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زرد آلو، گوجه سبز و هلو آلرژی‌های فصلی را ایجاد و حتی تشدید می‌کنند، تصریح کرد: به افراد به ویژه در موقع گرده افشانی گیاهان و زمان شیوع آلرژی‌های فصلی مانند بهار توصیه می‌شود مصرف این میوه‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه برخی غذاهای ضد آلرژی هستند، گفت: غذاهای حاوی فیبر و اسیدهای چرب امگا 3، ماست و چای سبز از جمله مواد غذایی هستند که خواص ضد آلرژی دارند و مصرف این دسته از مواد غذایی به زنان باردار توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اسیدهای چرب امگا 3 بدن را در مقابل آنتی بادی‌های آلرژی زا محافظت می‌کنند، افزود: امگا 3 با خاصیت ضد التهابی علایم آلرژی را کاهش می‌دهند، بنابراین زنان باردار و افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند باید ماهی به خصوص انواع چرب آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

صفوی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد میکروفلور یا باکتری‌های مفید روده فرد را در مقابل آلرژی فصلی و حاد حفاظت می‌کند، گفت: مصرف غذاهای حاوی فیبر به حفظ تعادل میکروفلور در دستگاه گوارش کمک می‌کند بنابراین بهتر است توت، پرتقال، نخود سبز و غلات سبوس دار و هم چنین مغزها که منبع غنی فیبر هستند در برنامه غذایی گنجانده شوند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه‌ای که توسط محققان و پژوهشگران بر روی 120 فرد بزرگسال انجام شد نشان می‌دهد مصرف ماست علایم آلرژی را کاهش می‌دهد،‌ ادامه داد: محققان ژاپنی دریافته‌اند که چای سبز نیز به دلیل وجود متیلات اپی گالو کاتچین گالات خواص ضد آلرژی داشته باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir


مطالب پیشنهادی:
آلرژی یا حساسیت چیست؟
10 قانون برای مقابله با آلرژی
تغذیه مناسب مهارکننده آلرژی فصلی
چگونه علایم آلرژی فصلی را کاهش دهیم؟
مهار آلرژی فصل بهار با سبزی ها