بیش از 15 درصد از زنان در برهه از زندگی خود با مشکل باروری مواجه می شوند.ناباروری اصطلاحی است که زمانی که حاملگی بعد از یک....

بیش از 15 درصد از زنان در برهه از زندگی خود با مشکل باروری مواجه می شوند.ناباروری اصطلاحی است که زمانی که حاملگی بعد از یک سال تلاش اتفاق نیافتد، مطرح می شود.


به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،جالب است بدانید که سبک زندگی و نوع رژیم غذایی تاثیر قابل ملاحظه ای بر این توانایی دارد. یک سوم علت ناباروری مربوط  به مردان، یک سوم مربوط به زنان و یک سوم مربوط به هر دو نفر می باشد و یا اصلا علت آن مشخص نیست.علت ناباروری در مردان معمولا مربوط به عدم تولید اسپرم سالم و کافی است.ولی علت ناباروری در زنان متفاوت است. مشکلات ساختاری رحم، انسداد مجاری فالوپ یا لوله رحم و در اغلب موارد عدم تولید تخمک سالم از جمله علت های ناباروری در زنان است.علاوه بر موارد گفته شده باید اعتراف کرد که سبک زندگی و نوع رژیم غذایی نیز در این بین موثر است. مواردی نظیر:
1- وزن
وزن زنان بر قدرت بارورری آنها تاثیر می گذارد.مشکلات وزن در واقع 12 درصد از علت های ناباروری را تشکیل می دهد.توده بدنی کم و یا لاغری مفرط باعث کاهش سطح استروژن می شود . استروژن در چرخه تولید مثل نقش موثر دارد و کمبود آن باعث خاموش شدن چرخه می شود.وزن اضافه و یا چاقی نیز باعث افزایش مفرط سطح استروژن شده و درست مثل قرص ضد بارداری عمل می کند و مانع از آزاد شدن تخمک می شود.حتی درمان ناباروری با وجود چاقی غیر ممکن است. چاقی در مردان باعث کاهش مایع منی و افزایش تولید اسپرم ناسالم می شود.بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف میوه جات و سبزیجات به اندازه کافی مانع از آسیب اسپرم می شود.
2- سندرم رحم چند کیستی
 این سندرم نوعی اختلال غدد درون ریز است که شایع ترین عامل ناباروری زنان می باشد(به دلیل عدم تخمک گذاری). در زنان مبتلا به این اختلال، سطح انسولین و هورمون های تولید مثل نا متعادل می باشد و تولید تخمک و چرخه قاعدگی اغلب متوقف می شود. تاثیر این اختلال تنها ناباروری نیست، بلکه احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و بروز بعضی سرطان ها نیز افزایش می یابد. خوشبختانه کاهش وزن متعادل، تمرینات بدنی منظم و رژیم غذایی سرشار از فیبر و غلات برای درمان این عوارض نقش موثری دارد.
3- آنمی
 سلولهای قرمز خونی کم باعث ناباروی می شود. آنمی بدلیل فقدان آهن و ویتامین B12 یا اسید فولیک بروز می کند. خوشبختانه رعایت رژیم غذایی مناسب مانع از بروز این مشکل و حتی کمک به  درمان آن می شود.مصرف کافی سبزیجات و میوه جات، لوبیا و غلات، عدم مصرف تولیدات حیوانی نظیر لبنیات باعث دریافت کافی ویتامین B12 از غذاها و مکمل ها می شود.
4- رژیم
مطالعات نشان می دهد که زنانی که از یک رژیم غذایی سالم و مقوی بهره مند هستند، 66 % کمتر از بقیه دچار ناباروری می شوند. زنان دارای رژیم غذایی سالم از چربی های اشباع شده منفرد(مثل روغن زیتون و آجیل) استفاده می کنند. چربی های ترانس در رژیم غذایی آنها نیست و بعلاوه از سبزیجات، پروتئین و غلات به اندازه کافی استفاده می کنند.این عادت غذایی باعث ارتقای سطح انسولین نرمال و فراهم شدن آنتی اکسیدان های موثر در داشتن حاملگی سالم می شود.
5- دخانیات
دخانیات قدرت باروری مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف سیگار توسط زنان باعث تولید تخمک هایی با مشکلات ژنتیکی و در مردان باعث تولید اسپرم غیر نرمال می شود و حرکت اسپرم را مختل می کند. نیکوتین باعث کاهش استروژن می شود.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز
مطالب پیشنهادی:
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
بهترین زمان باروری!؟
تیرگی پوست در زمان حاملگی
دوران بارداری و عفونت ادراری
علائم مهم بارداری