اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در قالب پیشگیری از بروز بیماری‌های عروق كرونر برنامه جامعی را با تمركز بر روی سه عامل خطرساز...


رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با بیان این كه شیوع بیماری‌های عروق كرونر در افراد كم تحرك 2 برابر سایرین است، كم تحركی را عمده‌ترین عامل مرگ‌های زودرس برشمرد و گفت: در برخی كشورهای پیشرفته با استفاده از تكنولوژی‌های مناسب درمان و تمركز بر فعالیت‌های پیشگیرانه، بیماری‌های قلبی و عروقی عامل 8 درصد مرگ‌های زودرس محسوب می‌شود.

دكتر طاهره سماوات در كارگاه كشوری قلب و تحرك، سرمایه گذاری برای مقابله با كم تحركی را ارزشمند عنوان كرد و كم تحركی را حاصل اجتناب ناپذیری از تكنولوژی دانست و یادآور شد: باید فرهنگ این تكنولوژی هم وارد ‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های تندرستی در محلات شهری با تمركز بر تغذیه، فعالیت فیزیكی و عدم استعمال دخانیات عنوان و اظهار كرد: فراهم كردن امكان دسترسی به فعالیت فیزیكی زنان به ویژه در شهرستان‌ها الزامی است.

رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، بار مالی ناشی از این بیماری‌ها را دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دانست و افزود: این در حالیست كه هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های قلب و عروق و چاقی ناشی از كم تحركی در بروز دیابت و انواع سرطان‌ها را هم باید مد نظر قرار داد.

به گفته سماوات، هزینه‌های ناشی از توانبخشی، مراقبت در منزل، غیبت از كار جزو هزینه‌های غیر مستقیمی است كه با فعالیت بدنی مناسب می‌توان از آن پیشگیری كرد.

وی با اشاره به وجود استراتژی‌هایی برای مقابله با عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی با رویكردی فردی و اجتماعی، گفت: باید استراتژیی طراحی ‌شود كه تمام جوانب را در برگیرد.

رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، افزود: اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در قالب پیشگیری از بروز بیماری‌های عروق كرونر برنامه جامعی را با تمركز بر روی سه عامل خطرساز كم تحركی، تغذیه و استعمال دخانیات طراحی كرد كه كارگاه سه روزه قلب و تحرك یكی از این برنامه‌هاست.

دكتر سماوات، با بیان این كه از اهداف این استراتژی مهم رفع موانع موجود بر سر راه و رواج فعالیت‌های بدنی متناسب با وضعیت افراد است، گفت: گاهی مردم با مراجعه به باشگاه‌های ایروبیك و یا پارك‌ها براثر فعالیت‌های غیر اصولی به عوارض مختلف اسكلتی – عضلانی، مفصلی و دیسكوپاتی مبتلا می‌شوند كه با آغاز این فعالیت‌ها تلاش می‌شود فعالیت‌های بدنی استاندارد متناسب با وضعیت سلامت گروه‌های مختلف جامعه طراحی شود.

وی، با بیان این كه در بسیاری از اوقات فضای باز به علت شرایط جوی (سرد و گرم بودن هوا)، محیط مناسبی برای فعالیت فیزیكی به شمار نمی‌رود، افزود: از این رو امكانات لازم باید برای انجام فعالیت ورزشی فراهم شود.

رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، با بیان این كه در قالب این برنامه تلاش می‌شود فعالیت‌های بدنی ساده و قابل اجرا در منازل و اماكن كوچك آموزش داده شود، افزود: این برنامه‌ها بر اساس میزان علاقه، نیاز سنجی ومتناسب با وضعیت جسمانی افراد طراحی شده است درچنین صورتی است كه می‌توان به پایداری این فعالیت‌ها امیدوار بود.

دكتر سماوات در خاتمه، الگوسازی مناسب را از اهداف دیگر این استراتژی دانست و یادآور شد: با رواج رفتارهای صحیح می‌توان از اتلاف هزینه‌های بی مورد خودداری كرد. 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
زندگی بی تحرک یک مشکل جهانی برای سلامت جامعه
تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق
چه كنيم دچار عارضه‌های قلبی نشويم
چرا و چگونه ورزش کنیم ؟(1)
ورزش مناسب برای دوران مختلف زندگی