يك داروی معمول ضد افسردگی كه نام شيميايی آن فلوكستين و نام تجاری آن پروزاك است می‌تواند تاثير داروی ضد سرطانی را كه...



متخصصان اعلام كردند: داروهای ضد افسردگی می‌توانند تاثیر داروهای شیمی درمانی را تقویت كنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان می‌گویند: یك داروی معمول ضد افسردگی كه نام شیمیایی آن فلوكستین و نام تجاری آن پروزاك است می‌تواند تاثیر داروی ضد سرطانی را كه برای درمان سرطان روده تجویز می‌شود، تقویت كند.
به گفته متخصصان؛ فلوكستین اغلب برای تسكین دردها و ناراحتی‌های احساسی در مبتلایان به سرطان تجویز می‌شود اما در عین حال این دارو می‌تواند تاثیر داروی سرطان روده موسوم به دو كزوروبیسین( doxorubicine)را تا بیش از 1000 درصد افزایش دهد.
تاثیر فلوكستین در این فرایند به این گونه است كه مانع از خروج داروی سرطان از داخل سلولهای سرطانی می‌شود و درعین حال هم از مسموم شدن سلولهای سالم و غیر سرطانی كه در اطراف تومور قرار دارند، جلوگیری می‌كند.
دكتر دان پییر، پژوهشگر اصلی این تحقیق در بیانیه‌ای اظهار داشت: خبر خوب این است كه نیازی نیست جامعه پزشكی برای بهره مندی از این تاثیر منتظر بماند؛ چرا كه داروی فلوكستین یا همان پروزاك در حال حاضر در بازار موجود است. نتایج این تحقیق در مجله «كنسر لترز» منتشر شده است.
گفتنی است، داروی فلوكستین اغلب از سوی روانپزشكان و روانشناسان برای تسكین علائم اختلال روانی افسردگی در بیماران مبتلا تجویز می‌شود.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
نحوه تاثير كلم در مقابله با سرطان شناسايی شد
لقمه‌های سرطانی!؟
7 غذا که با سرطان مبارزه می‌کنند
خنده بر درمان سرطان موثر است
شایع‌ترین سرطان در ایران