به بهانه روز دامپزشکی
14 مهر، روز دامپزشکی نامیده شده است.

روز دامپزشکی

دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با نبود دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری زا در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است ضروری است رویکرد "دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه" به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد، که با برنامه مدون برای واکسیناسیون دامها، معدوم کردن دامهای بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی می‌توان تا حدود زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد.

از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تب مالت، سل، هاری، مشمشه (بیماری مشترک بین انسان و اسب)، بیماری‌های خونریزی‌دهنده مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. شرایط نامناسب بهداشت دام در کشورهای همجوار و نقل و انتقال بی‌رویه دام و فرآورده‌های دامی از عوامل تهدید بیماریهای دامی در سطح منطقه است اما با وجودی که ایران از لحاظ ابتلا به بیماری مشترک بین انسان و حیوان در منطقه پرخطری قرار دارد با اقدامات موثری که سازمان دامپزشکی کشور وهمکاران بخش خصوصی در جهت کنترل این بیماری‌ها انجام داده وظعیت ظهور وبروز بیماریها کاملا تحت کنترل بوده، و در موارد خاص نیز، عملیات به موقع واحدهای دامپزشکی توانسته است اقدامات موثری را درجهت حفظ وحراست از سلامت جامعه بعمل آورد.

نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل زئونوزها (بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) و سلامت غذا است. از جمله وظایف سازمان دامپزشکی، بررسی بیماریهای دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماریهای همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام است. لذا در یک کلام می توان گفت یکی از نهادهای اساسی درتامین امنیت غذایی، اقدامات سازمان دامپزشکی در کشور می باشد.

پورتال سلامت سیمرغ، 14 مهر، روز دامپزشکی را به همه دامپزشکان عزیز تبریک می گوید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : beheshti.kaums.ac.ir