به بهانه روز جهانی سرطان
طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از چهل درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد.
از سوی سازمان جهانی بهداشت روز 4 فوریه برابر با 15 بهمن هر سال به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز ( در ایران 8 لغایت 15 بهمن ماه) به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است. از سویی ایجاد انگیزه درسیاستمداران و فعالان بین المللی کنترل سرطان است تا این بیماری را جزء الویت های سیاسی خود قرار دهند و از سوی دیگر کمک به نجات میلیون ها مرگ قابل پیشگیری درهرسال می باشد که این هدف با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی درباره سرطان و جلب حمایت همه جانبه در مقابل این بیماری حاصل می شود.

به مناسبت آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان (15-8 بهمن 93 ) دکتر آتوسا رهبر، کارشناس مسوول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفتگویی اظهار کرد:

طبق آمارهای جهانی در سال 2000 حدود 10 میلیون نفر مبتلا به سرطان در سراسر جهان وجود داشت که این رقم در سال 2012 به 14 میلیون نفر رسیده است. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود مبتلایان در سال 2020 به بیست  میلیون و در سال 2030 به بیست و هفت  میلیون نفر برسد، افزود: هفتاد درصد این افزایش در کشورهای در حال توسعه رخ داده و ایران نیز جزو این دسته از کشورها می باشد. دکتر آتوسا رهبر سرطان  را پس از بیماری های قلبی عروقی و سوانح و حوادث سومین عامل مرگ و میر در ایران ذکر کرد و یاد آور شد: سالانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان عزیز ما در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود:سرطان همچنین به عنوان سومین اولویت بهداشتی کشور در نظر گرفته شده است و نیاز به مداخلات ‌برنامه ریزی شده‌ای به منظور پیشگیری و کنترل دارد .

کارشناس مسوول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین خاطر نشان کرد: طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از چهل درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان پذیرترند. وی در ادامه  افزود شاید اگر مردم بدانند که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علائم مشکوک خود توجه خواهند نمود.

دکتر رهبر، بالا رفتن امید به زندگی و میانگین سن جمعیت، عوامل و شاخص‌های محیطی شامل آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های محیطی و بالاخره شیوه زندگی ناسالم  را از جمله سه دلیل عمده افزایش بروز سرطان در ایران عنوان کرد. وی با بیان اینکه  در مورد سرطان، فاکتورهای غیر قابل تغییر شامل سن، جنس، نژاد، استعداد ژنتیکی وجود دارد که کنترل آنها تحت تاثیر اراده افراد نیست افزود: اما برخی مانند تغییر سبک زندگی مانند ترک دخانیات، تغذیه صحیح، داشتن فعالیتهای بدنی مناسب، حفظ وزن مطلوب و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی قابل کنترل است. کارشناس مسوول آموزش سلامت معاونت بهداشتی همچنین یادآورشد طبق آمار یک سوم از کل سرطان‌های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار  قابل پیشگیری است ،اما متاسفانه جامعه ما نیز به سمت پرخوری و کم تحرکی و در نتیجه افزایش وزن رو به حرکت است. وی با اشاره به اینکه طبق آمار منتشر شده، حدود نیمی از زنان و مردان ایرانی اضافه وزن دارند، اظهار کرد: 35 درصد افراد 64 - 15 ساله کشور در اوقات فراغت خویش به هیچ وجه فعالیت فیزیکی انجام نمی دهند. دکتر رهبر  افزایش آگاهی و اطلاع رسانی مناسب در سطح جامعه و تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی همچنین غربالگری و معاینات دوره ای منظم  را جزء اصول خود مراقبتی در زمینه بیماری سرطان در سطح جامعه ذکر کرد.

وی در خاتمه چند پیام کلیدی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ارائه کرد. از جمله می توان به پرهیز از مصرف دخانیات، انجام  فعالیت بدنی منظم، نگه داشتن وزن خود در حالت ایده آل داشتن تغذیه سالم همچنین محافظت خود در برابر عفونت ها، محافظت از پوست خود، رعایت  اصول ایمنی در منزل و محیط کار، داشتن زندگی روانی معنوی سالم و زندگی اجتماعی سالم و مراجعه به پزشک در صورت دارا بودن علائم هشدار دهنده سرطان اشاره کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : behdasht.gov.ir

مطالب پیشنهادی:
به بهانه "روز جهانی پیشگیری از خودکشی"
به بهانه گرامیداشت "روز پزشک"
به بهانه گرامیداشت "روز داروسازی"
به بهانه "هفته جهانی تغذیه با شیر مادر"
به بهانه روز جهانی "ماما"