ژل های ضدعفونی کننده جایگزین مناسبی برای صابون نیست و نباید مرتب استفاده شوند.

بعد از اینکه سفارش غذا دادید، دنبال سرویس بهداشتی می گردید تا دستانتان را قبل از صرف غذا بشویید. باد داغ خشک کن برقی بعد از شستن دست با آب سرد لذتبخش است. این طور مواقع است که می گوییم تکنولوژی گاهی واقعا به درد بخور است بی خبر از اینکه شاید از همین امشب تا یک هفته بعد دچار مشکلات گوارشی شوید! در ادامه با نکات جالبی در این باره آشنا خواهید شد و مطمئنم بعد از خواندن نظر محققان دنیا که در نشریه هایی مانند لوموند آمده، در روش خشک کردن دست هایتان تجدیدنظر خواهید کرد.

از سال 1990 که اولین خشک کن برقی وارد بازار شد تا همین امروز، متخصصان زیادی اعلام کرده اند خشک کن برقی که در سرویس بهداشتی رستوران ها، بیمارستان ها، سینما یا کافی شاپ ها قرار دارد، دشمن سلامت است و تنها دلیل استفاده از آنها کاهش هزینه در مقایسه با خرید دستمال های توالت است. بررسی ها نشان داده افراد هرگز صددرصد دستانشان را تمیز نمی شویند و همیشه میکروب هایی بین انگشتان و لای انگشتر باقی می ماند و استفاده از خشک کن برقی فقط باعث بلندشدن این میکروب ها از سطح پوست و حرکت آنها به سمت دهان و بلعیدن آنها می شود. فابیان اسکینازی، رئیس لابراتوار بهداشت شهر پاریس و نویسنده کتاب «دست شستن»، بعد از مقایسه تکنیک های مختلف شستن دست و خشک کردن آن به این نکته اشاره می کند که خشک کن های برقی آلوده ترین نوع خشک کن ها هستند و با به گردش در آوردن هواه مخصوصا در اماکن آلوده ای مثل بیمارستان ها، می توانند باعث انتقال بیماری شوند. درواقع با شستن دست ها آلودگی را از روی آنها پاک می کنید با گرفتن دست خیس زیر خشک کن برقی باعث آلوده شدن مجدد آنها می شوید. از سوی دیگر، بیشتر افراد به اندازه کافی دستانشان را زیر خشک کن نگه نمی دارند و بعد از 30 ثانیه به خشک کردن دست خاتمه می دهند و با دست مرطوب از سرویس بهداشتی خارج می شوند در حالی که باکتری ها و میکروب ها فضاهای مرطوب را بیشتر می پسندند و احتمال آلودگی مجدد دست مرطوب بیشتر است.


چه نوع خشک کنی بهتر است؟

تحقیقات انجام شده در دانشگاه وست مینستر نشان داده دستمال کاغذی 90 درصد رطوبت دست را در 10 ثانیه می گیرد در حالی که میزان رطوبت باقیمانده روی دست بعد از 40 ثانیه نگه داشتن دست زیر خشک کن برقی 53 درصد است. از سوی دیگر، دستمال کاغذی باعث پاک شدن 51 تا 76 درصد باکتری های بین انگشتان می شود در حالی که خشک کن های برقی میزان باکتری ها و میکروب ها را تا 194 درصد افزایش می دهند. در تحقیق دیگری روی میزان انتقال باکتری های لاکتوباسیل مشخص شد به دنبال استفاده از خشک کن های برقی و 15 دقیقه بعد از آن، میزان باکتری های شناور در هوا 27 برابر زمانیاست که از دستمال کاغذی استفاده می شود.

سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده از دستمال کاغذی را توصیه و استفاده از خشک کن های برقی حداقل در بیمارستان ها را ممنوع کرده است. در حال حاضر نسل جدیدی از خشک کن های برقی وارد بازار شده که ادعا می کنند میکروب ها را کاملا از بین می برند و در کمتر از 10 ثانیه رطوبت را کاملا می گیرند و چون دست ها در محفظه خاصی قرار می گیرد، هوای بیرون را به گردش در نمی آورند. تحقیقات در مزینه کارآمدبودن این نوع خشک کن ها هنوز در دست انجام است و نتایج آن اعلام نشده است.


4 توصیه بهداشتی

1-    دستانتان را با صابون مایع 20 ثانیه کامل بشویید (استفاده از صابون جامد و صابون های کاغذی بهداشتی نیست).

2-    فراموش نکنید زیر ناخن ها و لای انگشتان را بشویید و انگشترتان را درآورید.

3-    ژل های ضدعفونی کننده جایگزین مناسبی برای صابون نیست و نباید مرتب استفاده شوند.

4-    در اماکن عمومی برای خشک کردن دست از دستمال کاغذی استفاده کنید.


هرگز نگذارید بچه ها از خشک کن برقی استفاده کنند

 
باید به کودکان نحوه صحیح شستن دست ها مخصوصا قبل از غذاخوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی را آموزش دهیم. آموزش روش صحیح انجام این کار اهمیت زیادی دارد. به کودک یاد دهید کامل رو و کف دست و بین انگشتان و زیر ناخن هایش را بشوید و آب بکشد و در نهایت با حوله تمیز یا با دستمال کاغذی آن را خشک کند. صدای خشک کن های برقی شاید باعث ترس کودک شود و بچه با دست های خیس از سرویس بهداشتی خارج شود یا خشک کن را وسیله بازی بداند و چند ثانیه دستش را زیر آن بگیرد بنابراین تا جای ممکن از دستمال به جای خشک کن برقی استفاده کنید. در سرویس بهداشتی عمومی که احتمال انتقال بیماری و میکروب ها بالاست، هرگز اجازه ندهید کودکان تنها به دستشویی بروند و هنگام شستن دست و خروج از توالت، شیر آب و دستگیره را با دستمال برایشان باز کنید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سلامت