نه اینكه بگوییم تنها به‌خاطر استفاده از تلفن‌های هوشمند در خطر جدا شدن از همسرتان قرار می‌گیرید، اما محققان می‌گویند این تكنولوژی باعث می‌شود هر روز از شریك زندگی‌تان بیشتر فاصله بگیرید.

محققان می‌گویند گاهی بیشتر از آنكه تكنولوژی به خدمت‌تان در بیاید، به شما خیانت می‌كند. گوشی‌های هوشمند حسابی به صاحبان‌شان خدمت می‌كنند. یك صفحه حدود پنج اینچی، می‌تواند هم دفترچه یادداشت شما باشد، هم ماشین حساب‌تان، هم ضبط صوت و هم مربی بدنسازی‌تان. این گوشی‌های لمسی كه چند سالی است كه به هر خانه‌ای راه پیدا كرده‌اند، می‌توانند در ماه‌های بارداری همراه‌تان باشند و مراقبت‌های لازم را به شما گوشزد كنند یا اینكه روزهای مهمی كه ممكن است فراموش‌شان كنید را به شما یادآوری كنند. با این وجود، محققان معتقدند اگر این گوشی‌های همه فن حریف را كنار بگذارید، به سلامت خود خدمت می‌كنید. آنها معتقدند حتی در صورتی كه با كمك این ابزارها وزن‌تان را كم كنید، زمان مصرف داروهای‌تان را به خاطر بیاورید یا با دوستان‌تان گپ بزنید و لبخند به لب بیاورید، باز هم به‌خاطر استفاده از آنها در معرض خطرهایی قرار می‌گیرید كه سلامتی و حتی جان‌تان را تهدید می‌كنند.

در ادامه مطلب، یافته‌های پژوهشگران در مورد لطمه‌هایی كه گوشی‌های هوشمند دوست داشتنی به سلامت شما می‌زنند، صحبت می‌كنیم و انتخاب با شماست كه بعد از خواندن این متن، باز هم سراغ تلفن همراه همه كاره‌تان بروید یا اینكه برای همیشه آن را كنار بگذارید.


عصبی می‌شوید

تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند بر سلامت شما، می‌تواند از مغزتان شروع شود و حتی به عضلات و مفاصلتان راه پیدا کند. در جریان بررسی‌هایی كه پژوهشگران برای سنجیدن خطر استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام دادند، مشخص شد كسانی كه در طول شبانه روز نزدیك به 10 ساعت با این تلفن‌ها وقت می‌گذرانند، بیشتر از دیگران نشانه‌های تنیدگی و فشار روانی را در رفتارهای‌شان نشان می‌دهند. به نوشته «‌ام‌اس ان» محققان می‌گویند این افراد بیشتر از كسانی كه اهل گوشی‌بازی نیستند حملات عصبی را تجربه می‌كنند و بی‌ثباتی كه به‌خاطر نزدیك بودن به گوشی‌های هوشمند در رفتارهای‌شان دیده می‌شود، بر دیگر ابعاد زندگی‌شان هم تاثیر می‌گذارد. درحالیکه پیش از این گفته می‌شد که حتی وجود گوشی‌های تلفن همراه در اتاق می‌تواند سلامت کاربرانشان را تهدید کند، پژوهشگران ثابت کردند که تماس مداوم با این ابزارهای مدرن می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت روان افراد تمام شود. بررسی‌هایی كه محققان روی كاربرانی كه به استفاده از این گوشی‌ها وابسته بودند، انجام دادند نشان داد كه این افراد كم تحمل‌تر از كسانی هستند كه زیاد میلی به استفاده از گوشی‌های هوشمند ندارند. از نظر آنها، کسانی که گوشی‌باز حرفه‌ای به شمار می‌روند، سریعتر از دیگران از کوره در می‌روند و فشارهای عادی زندگی که دیگران به راحتی آنها را پشت سر می‌گذارند، ساعت‌ها و روزها روان این افراد را درگیر می‌کند. پس اگر به فکر سلامت جسمتان نیستید، لااقل برای آرام کردن روانتان کمی از گوشی فاصله بگیرید و کج خلقی‌های هر روزتان را برگردن آلودگی هوا و یا گرانی نیندازید.


مغزتان آسیب می‌بیند

گرچه بعضی‌ها تصور می‌كنند گوشی‌های هوشمند به رشد برخی از مهارت‌های كاربران‌شان كمك می‌كنند، اما محققان می‌گویند به‌طور كلی، این گوشی‌ها مایه آسیب دیدن مغز هستند. به نوشته رویترز، كسانی كه بیش از اندازه از این گوشی‌های مدرن و لمسی استفاده می‌كنند، برخی از بخش‌های مغزشان به مرور آسیب می‌بیند. محققان می‌گویند ارتباط زیادی كه میان دست و مغز در زمان استفاده از این گوشی‌ها ایجاد می‌شود، صدمات مغزی را به دنبال می‌آورد. صدماتی كه از نظر محققان جبران كردن‌شان اگر ناممكن نباشد، لااقل بیش از اندازه دشوار است. پژوهشگران هنوز همه بخش‌هایی از مغز كه ممكن است به‌خاطر استفاده از این گوشی‌ها آسیب ببینند را مشخص نكرده‌اند و به طور دقیق نگفته‌اند كه این آسیب‌ها می‌تواند چه تغییراتی را در زندگی كاربران این گوشی‌ها ایجاد كنند. شاید به همین دلیل است كه گوشی‌باز‌ها هنوز هم هشدارهای پژوهشگران را جدی نمی‌گیرند و آنقدر غرق درقابلیت‌های این تکنولوژی می‌شوند که گاهی حتی برای یك گوشی هوشمند، معادل یك ماه كامل درآمدشان را هزینه می‌كنند. این درحالی است که متخصصان پیش از این در مورد تاثیر مخرب امواج تلفن همراه بر مغز هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند که برای حفظ سلامتی، گوشی تلفن همراهتان را در اتاق خواب خود نگذارید و آن را در جیب پیراهن و روی قلب خود قرار ندهید.اما با وجود همه هشدارهای محققان، هنوز هم اغلب افراد حاضر به فاصله گرفتن از گوشی‌های همراه خود نیستند.


شما هم معتادید؟

مطالعه‌ای كه پژوهشگران روی دو هزار جوان انجام دادند نشان داد كه از هر 10 كاربر یك نفر به تلفن هوشمند خود اعتیاد دارد. آنها می‌گویند 85 درصد كاربران بدون آنكه صدای زنگ گوشی هوشمند خود را بشنوند، سراغش می‌روند و آن را چك می‌كنند و از میان كسانی كه از این ابزارها استفاده می‌كنند، 10 درصدشان به گوشی هوشمند خود اعتیاد پیدا كرده‌اند. گذشته از این، پژوهشگران در این بررسی دریافتند كه سه چهارم كاربرانی كه هنوز به گوشی هوشمند خود معتاد نشده‌اند، هنگام خواب آن را كنار خود می‌گذارند. با توجه به اینكه استفاده از این گوشی‌ها قبل از خواب می‌تواند افراد را با مشكلات جدی سلامتی روبه‌رو كند، پژوهشگران توصیه می‌كنند كه پیش از خواب صدای گوشی خود را قطع كنید و بدون آنكه استرس زنگ خوردنش را داشته باشید، با خیال راحت آن را بیرون از اتاق خواب‌تان بگذارید و آرام بخوابید.


مننژیت می‌گیرید!

نور شدیدی كه از این دستگاه‌ها بیرون می‌آید یا لمسی بودن‌شان تنها دلایل خطرساز بودن این گوشی‌ها برای سلامت شما نیستند. رویترز از زبان محققان نوشته است كه این گوشی‌ها به‌خاطر بیش از اندازه آلوده بودن‌شان می‌توانند جان شما را به خطر بیندازند. محققان معتقدند گوشی‌های هوشمند، تبلت و كیبورد كامپیوتر از آلوده‌ترین وسایلی هستند كه در طول روز با آنها سر و كار دارید. محققان می‌گویند این ابزارها حتی 70 بار بیشتر از سنگ توالت محل كار شما باكتری دارند و می‌توانند خطر ابتلای‌تان به اسهال، استفراغ و حتی بیماری‌های مهلكی مثل مننژیت را بالا ببرند. محققان معتقدند گوشی محبوب شما که حتی قبل از غذا هم در دست‌هایتان قرار می‌گیرد، از آلوده‌ترین نقاط خانه شما هم کثیف‌تر است و به همین دلیل پژوهشگران می‌گویند گذشته از مدام پاك كردن گوشی‌تان با ضدعفونی كننده‌های مخصوص یا الكل سفید، بعد از هر بار استفاده از این گوشی‌ها دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید تا خطر دچار شدن‌تان به این مشكلات كمتر شود.


از همسرتان دور می‌شوید!

نه اینكه بگوییم تنها به‌خاطر استفاده از تلفن‌های هوشمند در خطر جدا شدن از همسرتان قرار می‌گیرید، اما محققان می‌گویند این تكنولوژی باعث می‌شود هر روز از شریك زندگی‌تان بیشتر فاصله بگیرید. اگر شما هم از كسانی هستید كه مدام با تلفن هوشمند به حساب‌های كاربری كه در شبكه‌های اجتماعی دارید، وارد می‌شوند، باید بدانید كه خیلی زود كمبود محبت، افسردگی و گوشه‌گیری پایش را به رابطه شما و همسرتان باز می‌كند. پژوهشگران معتقدند یك‌پنجم مردها ترجیح می‌دهند به جای محبت كردن به همسرشان، با گوشی‌های هوشمندشان وقت بگذرانند. از نظر آنها استفاده از این گوشی‌ها دقیقا همان قسمتی از مغز را فعال می‌كند كه هنگام صحبت كردن و برقراری رابطه عاطفی با شریك زندگی فعال می‌شود.


انگشتان‌تان فلج می‌شود

استفاده از صفحه‌های لمسی گوشی‌های هوشمند و تبلت، می‌تواند آنقدر به مفاصل دست شما آسیب برساند كه بعد از مدتی درد، همراه همیشگی دست‌های‌تان باشد. محققان می‌گویند آسیبی كه این ابزارها به دست شما می‌زنند، جبران‌ناپذیر است و نه فیزیوتراپی و نه روش‌های درمانی دیگر، نمی‌توانند انگشتانی كه به‌خاطر استفاده زیاد از این صفحه‌ها دردناك و ناتوان شده‌اند را به حالت اول بازگرداند. اما آسیب به بافت انگشت‌ها، تنها مشكلی نیست كه این گوشی‌ها برای دست شما ایجاد می‌كنند. به عقیده پژوهشگران آنها بر ساختار بخشی از مغز كه مرتبط با انگشتان‌تان هست هم تاثیر می‌گذارند و موجب تغییر اندازه آن می‌شوند.


بی‌خواب و چاق می‌شوید

بررسی‌هایی كه در بیمارستانrigham and Women’s ایالت ماساچوست انجام شده است، نشان می‌دهد كه استفاده از گوشی‌های هوشمند پیش از خواب، واقعا می‌تواند كیفیت خواب را پایین بیاورد. پژوهشگران می‌گویند تنها به تاخیر انداختن خواب به خاطر استفاده از این گوشی‌های جذاب نیست كه این مشكل را برای مصرف‌كنندگان ایجاد می‌كند، بلكه نور گوشی‌های هوشمند هم می‌تواند موجب افت كیفیت خواب مصرف كنندگان شوند و سلامتی او را تهدید كنند. محققان می‌گویند استفاده از این گوشی‌ها قبل از خواب، ترشح هورمون ملاتونین كه ریتم سوخت و ساز بدن را منظم می‌كند، با استفاده شبانه از گوشی‌های هوشمند كم می‌شود. گذشته از این، كسانی كه عادت دارند این گوشی‌ها را با خود به تختخواب ببرند، فردای آن روز هم دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و تمام روز احساس خستگی می‌كنند. گذشته از این، به باور محققان، بچه‌هایی كه با خود گوشی هوشمند یا تبلت را به اتاق‌شان می‌برند، حداقل 21 دقیقه نسبت به همكلاسی‌های‌شان كمتر می‌خوابند. به همین دلیل پژوهشگران می‌گویند اگر كودك‌تان صبح‌ها خسته از خواب بیدار می‌شود یا اینكه شب‌ها خوب نمی‌خوابد، قبل از آنكه نگران سلامتی‌اش شوید و از متخصص كودكان برای معاینه‌اش وقت بگیرید، کافی است تبلت را از اتاقش بیرون بیاورید. محققان می‌گویند از آنجا كه خواب ناكافی عامل ابتلا به مشكلات قلبی عروقی، اضافه وزن، دیابت و. . . است، گوشی بازها بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این مشكلات قرار دارند. گذشته از این، نور مصنوعی گوشی‌ها كه باعث كم شدن میزان ترشح ملاتونین در بدن می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده یا پروستات را بیشتر كند و بیماری‌هایی که به سادگی نمی‌توان درمانشان کرد را به جان شما می‌اندازد.

محققان می‌گویند برای فرار از این مشكلات، بهترین راه این است كه با گوشی هوشمندتان به خواب نروید؛  اما از آنجا که این روزها اغلب افراد، بسیاری از کارهای روزانه‌شان را با گوشی‌های خود انجام می‌دهند و از عملیات بانکی گرفته تا مرور جزوه‌های دانشگاه را با کمک دستگاه تلفن همراه خود به انجام می‌رسانند، عمل کردن به چنین توصیه‌ای آسان به نظر نمی رسد. اگر شما هم گاهی چاره‌ای جز استفاده از این گوشی‌ها در ساعات قبل از خواب برای‌تان نمی‌ماند، با كمك نرم افزارهایی مثل Bluelight Filter for Eye Care برای فیلتر برای كنترل یا بلاك كردن نور آبی كمك بگیرید. با کمک این فیلتر‌ها درست است که همه آسیب‌های استفاده از تلفن همراه را از خود دور نمی‌کنید، اما لااقل می‌توانید مانع مختل شدن خوابتان بخاطر استفاده از تلفن همراه شوید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز