توصیه های دارویی برای مسافران نوروزی
مبتلایان به دیابت به دلیل احتمال کاهش قند خون علاوه بر داروها، همواره باید آبمیوه، قند، نبات و بیسکویت همراه داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برای پیشگیری از برخی مشکلات معمول دارویی در ایام تعطیلات نوروزی و هنگام مسافرت، توصیه هایی ارائه کرد.

دکتر مهران ولائی از همه مسافران نوروزی که دارو مصرف می کنند، خواست داروها را در دسترس نگه دارند، آنها را فقط هنگام مصرف باز کنند و به صورت باز و فله ای نگهداری نکنند. وی به بیماران توصیه کرد داروها را طبق دستور پزشک مصرف نمایند و بدون اطلاع پزشک از کم و زیاد کردن آنها جدا خودداری کرده و درصورت بروز عوارض دارویی به پزشک یا داروساز متخصص مراجعه کنند. ممکن است سالمندان به دلیل تشابه نام داروها، ناآگاهی، فراموشی یا ناخوانا بودن متن درج شده روی داروها، آنها را به اشتباه مصرف کنند که تکرار مصرف اشتباه، سلامت آن ها را به مخاطره می اندازد، بنابراین خانواده ها در ایام نوروزی و مسافرت باید نظارت بیشتری روی مصرف داروی سالمندان داشته باشند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه یک تا شش سالگی، گروه سنی پرخطر در معرض مسمومیت دارویی به شمار می رود، گفت: والدین نباید در حضور این کودکان، دارو مصرف کنند زیرا کودکان هر رفتاری را از والدین تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم آنان دارو مصرف کنند. ولائی از مردم خواست به طور جدی از خرید هرگونه دارو و مکمل های رژیمی در زمان مسافرت از فروشگاه های غیرمعتبر و عطاری ها خودداری کنند، زیرا برخی مکمل های گیاهی حاوی ترکیبات مضر است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: هیچ گاه نباید هنگام مسافرت، داروها را پشت شیشه خودرو و زیر نور آفتاب قرار داد زیرا نور آفتاب به سرعت داروها را خراب می کند.

توصیه های دارویی برای مبتلایان دیابت

وی همچنین از مبتلایان به دیابت خواست همراه داشتن دستگاه قند خون در مسافرت نوروزی را ضروری بدانند. آنان برای نگهداری داروهای خود و حفظ دمای انسولین در مسافرت حتما باید یخچال مسافرتی(کول باکس) و دیگر تجهیزات را به همراه داشته باشند. ولائی خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت به دلیل احتمال کاهش قند خون علاوه بر داروها، همواره باید آبمیوه، قند، نبات و بیسکویت همراه داشته باشند. همچنین بیماران دیابتی به هیچ وجه داروی خود را، کم یا زیاد نکنند، زیرا حتی مصرف ذره ای بیشتر از انسولین موجب کاهش قند خون می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایرنا