به بهانه "روز جهانی بهداشت 94"
شعار روز جهانی بهداشت سال 94: ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره

پیام روز جهانی بهداشت امسال «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» می باشد. سازمان جهانی بهداشت « WHO » به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بهداشت در هفتم آپریل 2015 (18 فروردین 94) در پایگاه اطلاع رسانی خود می پرسد که آیا از ایمنی غذایی که می خورید مطمئن هستید؟

این سازمان با اشاره به این که مصرف مواد غذایی ناسالم موجب مرگ و میر سالانه بیش از 2 میلیون تن در جهان می گردد، تاکید می نماید عرضه مواد غذایی حاوی باکتری های زیان بار، انگل یا مواد شیمیایی که موجب ابتلای آدمی به بیش از 200 بیماری می شود که می تواند از یک اسهال ساده تا سرطان پیشرفته فرد را گرفتار کند. مطمئن شوید غذایی که مصرف می کنید سالم است و این شعار روز جهانی بهداشت است. از سوی دیگر تغییر در روش های تولید مواد غذایی، نگهداری، توزیع و مصرف آنها، تغییرات محیط زیست، عوامل بیماری زای در حال ظهور و جدید و مقاومت به آنتی بیوتیک ها همه چالش های ایمنی مواد غذایی کشورها به شمار می آیند. افزایش سفر و تجارت ممکن است احتمال آلودگی و بیماری های مسری را در سطح بین المللی گسترش دهد.


موضوع روز جهانی بهداشت 2015 ایمنی مواد غذایی است. ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک است. این یک اصل مهم است که باید در تمام طول زنجیره تولید مواد غذایی - از کشاورزان و تولید کنندگان به فروشندگان و مصرف کنندگان رعایت شود.

سازمان بهداشت جهانی پنج کلید رابرای ایمنی بیشتر غذا به عنوان راهنمایی های کاربردی برای فروشندگان، مصرف کنندگان، حمل و نقل و آماده کردن غذا پیشنهاد می نماید:

کلید 1: مواد غذایی را پاک و تمیز نمایید.
کلید 2: مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری نمایید.
کلید 3: مواد و محصولات غذایی را به طور کامل بپزید.
کلید 4: غذا را در دمای مناسب نگهدارید.
کلید 5: از آب سالم و مواد اولیه سالم بهره ببرید.

سازمان بهداشت جهانی با پررنگ ساختن اهمیت ایمنی مواد غذایی و اطمینان عمومی در جوامع نسبت به ایمنی غذایی که مصرف می شود، روز جهانی بهداشت 2015 را فرصتی برای آگاهی دادن به کلیه کسانی می داند که درحیطه ی غذا فعالیت دارند؛ اعم از تولید کنندگان بخش های دولتی یا خصوصی، کشاورزان، خرده فروشان و پزشکان تا بتوان از سلامت مواد غذایی که مصرف می شود احساس اطمینان نمود.

پیام امسال سازمان بهداشت جهانی می گوید: آیا غذایی که داخل بشقاب شماست و در حال خوردنش هستید سالم و عاری از میکروب های بیماری زا می باشد؟

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 1 تا 7 اردیبهشت 94 را هفته سلامت نامگذاری نموده است.

شعار و عناوین روزهای هفته سلامت سال 1394

شعار بهداشتی سال: ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره
شعار هفته سلامت: عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت

 
شعار روزهای هفته سلامت

سه شنبه 1 اردیبهشت 94: سیاست های کلی سلامت، همکاری بین بخشی

چهارشنبه 2 اردیبهشت 94: سلامت و سبک زندگی ایرانی - اسلامی

پنجشنبه 3 اردیبهشت 94: عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی - درمانی

جمعه 4 اردیبهشت 94: سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی

شنبه 5 اردیبهشت 94: سلامت و مشارکت های اجتماعی

یکشنبه 6 اردیبهشت 94: سلامت و ارتقای ایمنی غذا

دوشنبه 7 اردیبهشت 94: اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه گذاری

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : سلامت نیوز- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی