بعد از عمل بینی بخوانید
گچ بینی از جنس فایبرگلاس است و 7 روز پس از عمل، توسط پزشک برداشته شده و بخیه ها کشیده می شود.

مطمئنا افرادی در میان اطرافیان تان هستند که برای افزایش زیبایی چهره خود، دست به دامن جراحان پلاستیک شده اند و تصمیم می گیرند زندگی جدیدی را تجربه کنند. جراحی بینی، یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود که اگرچه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره جراح و پزشک متبحر و باتجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند.

جراحی بینی، زمان و فصل خاصی ندارد و در شرایط کنترل شده در تمام فصل های سال امکان پذیر است. از جمله موارد مهم در جراحی بینی، رشد اسکلت بینی مراجعه کننده است که باید کامل شده باشد. در صورتی که جراحی بینی با همراهی و مشاوره جراح و پزشک متبحر و باتجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی یا زاویه دارشدن آن، بزگر بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند.

 

توصیه های لازم پس از عمل بینی

•    بهتر است از مصرف غذاهای جویدنی در روزهای اول پس از عمل بینی پرهیز شود.

•    تنفس از طریق بینی، 2 تا 3 ماه پس از جراحی بینی به علت التهاب شدید مخاط در مجاری هوایی دچار مشکل می شود، اما این مشکل کوتاه مدت است. پرهیز از مصرف غذاهای جویدنی در روزهای اول پس از عمل، الزامی است و هنگام خواب نیز زیر سر بیمار باید بلند باشد.

•    گچ بینی از جنس فایبرگلاس است و 7 روز پس از عمل، توسط پزشک برداشته شده و بخیه ها کشیده می شود. بیمار باید هنگام برداشتن گچ و کشیدن بخیه ها به علت اندک درد احتمالی قبل از مراجعه به پزشک حمام کند تا گچ صورت خیس بخورد و راحت تر برداشته شود.

•    در روز دوم، تامپون ها از بینی خارج می شوند و بینی باید پس از آن با سرم شسته شود. بیمار باید از سرنگ پنج سی سی بدون سوزن آن استفاده کند و ابتدا سرم را بکشد و در وضعیت ایستاده یا خوابیده از کنار چسب ها، سرم شست و شو را به داخل بینی بریزد که انجام این کار در چند روز از نکات ضروری است.

•    هنگام شست و شو نباید فشاری به بینی وارد شود. بنابراین قسمتی از سرم شست و شو از سوراخ های جلوی بینی، خارج و قسمتی از آن نیز از انتهای حلق وارد دهان می شود.

•    مصرف آنتی بیوتیک و استفاده از مسکن در صورت درد، داروی ضدالتهاب طبق دستور پزشک و استحمام بیمار پس از مدت 3 روز بعد از ترخیص، از دستورهایی است که پزشک بعد از ترخیص، از دستورهایی است که پزشک بعد از عمل جراحی بینی به وی یادآوری می کند اما خیس نشدن صورت و گچ بینی هنگام حمام الزامی است.

•    برخی از پزشکان برای شست و شو از قطره های بینی استفاده می کنند که به علت حجم کم قطره ها این روش موثر نیست.

•    پس از برداشتن گچ لازم است روی بینی چسب زده شود. تعویض چسب بینی به صورت یک نوبت در هفته و هنگام شل شدن الزامی است. چسب بینی تا یک ماه پس از عمل در مطب توسط پزشک جراح شما هفته ای یک نوبت تعویض می شود. توصیه می شود پس از عمل جراحی بینی تا شش هفته از عینک آفتابی استفاده نشود.

•    چسب بینی باید پس از 2 تا 3 ماه بعد از عمل جراحی استفاده شود. پس از عمل جراحی، بینی به شدت متورم می شود و شکل نهایی آن پس از حدود یک سال به دست می آید،  اما سرعت کاهش ورم در طول هفته ها و ماه های اول سریع تر است. بنابراین پس از 3 ماه تقریبا 80 درصد ورم بینی کاهش می بابد.

•    در برخی از موارد، ورم بینی به صورت مورد انتظار کاهش نمی یابد که ممکن است پزشک پس از 3 هفته بعد از عمل از تزریق موضعی آمپول تریامسینولون استفاده کند. استفاده از این آمپول برای بینی های گوشتی یا بینی هایی که حین عمل خیلی کوچک شده اند، می تواند مفید باشد.

•    این بیماران می توانند پس از 3 تا 6 هفته پس از عمل، ورزش های سبک انجام دهند و انجام ورزش های سنگین نیز پس از 8 تا 12 هفته مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی کند.

دکتر ابراهیم رزم پا، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله زیبایی