لطفا از این جراحی زیبایی صرف نظر کنید!
ما ایرانی‌ها باید بدانیم جزء مللی هستیم كه از لحاظ ژنتیكی قد متوسطی دارند.

در كشور ما بعضی افراد سودجو كه گاهی پزشك هم هستند با تبلیغات از طریق روزنامه‌ها، مجلات و حتی وایبر ادعا می‌كنند كه می‌توانند قد را افزایش دهند. اول از همه باید بدانید بعد از سن رشد (در دخترها 14 تا 15 سالگی و در پسرها 15 تا 16 سالگی) رشد طولی استخوان‌ها متوقف می‌شود بنابراین تمامی تبلیغات دارویی و غیردارویی در این زمینه غیرواقعی است و فقط می‌خواهند از مردم سودجویی كنند. در رابطه با جراحی افزایش قد، فقط برای بیمارانی با اندام‌های معیوب، فلج اندام، بیماری‌های مادرزادی و آنهایی که استخوان‌شان انحنا دارد و كوتاه شده یا به‌طور كلی استخوان‌شان كوتاه است، می‌توان این جراحی را انجام داد.

در این جراحی با كمك دستگاه‌هایی استخوان شكسته می‌شود، سپس در داخل استخوان میله‌هایی تعبیه می‌شود كه به یك پیچ وصل هستند و پزشك می‌تواند از طریق آن پا را به تدریج هر بار نیم تا یك میلی‌متر بلند كند. افزایش قد با این روش بیش از چهار تا پنج سانت امكان‌پذیر نیست و اگر بخواهیم بیشتر از این قد را بلند كنیم به عروق، اعصاب و نسوج نرم فشار وارد می‌‌شود. این عمل همچنین می‌تواند عوارض خطرناكی داشته باشد به‌خصوص زمانی كه دیگر رشد قد متوقف شده اصلا معقول نیست. چرا یك فرد عاقل باید پای سالمش را بشكند به امید اینكه قدبلند شود؟ علاوه بر این، برای این كار دو عمل لازم است چراكه هر پا در جلسه‌ای جداگانه باید جراحی شود.

یكی از عوارض مهم این عمل، عفونت است. درمان عفونت استخوان نیز بسیار مشكل است چه بسا شاید تا آخر عمر فرد را درگیر كند، همچنین ممكن است پا به داخل یا خارج زاویه پیدا كند، استخوان در آن قسمت بچرخد و امتداد آن به هم بخورد. به عبارتی استخوان ممكن است به عقب یا جلو جوش بخورد و به عروق و اعصاب آسیب برساند. پس این عمل عوارض زیادی دارد و اصلا قابل قبول نیست. ما ایرانی‌ها باید بدانیم جزء مللی هستیم كه از لحاظ ژنتیكی قد متوسطی دارند؛ یعنی نه مثل چینی‌ها و ژاپنی‌ها كوتاه‌قد هستیم و نه مثل اروپایی‌ها و آمریكایی‌ها قدبلندیم. كوتاهی قد نباید از نظر اخلاقی در جامعه ما عیب باشد.

دكتر سیدمحمد جزایری، جراح و متخصص ارتوپدی و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز