شیرین کننده های مصنوعی واقعا سرطان زا هستند؟
استفاده از شیرین‌کننده‌های جایگزین در صنایع غذایی، محدود به کشور ما نمی‌شود و در تمام دنیا از این محصولات که تاییدیه‌های لازم بین‌المللی دارند، استفاده می‌کنند.
«مدتی است برای کاهش وزن از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و محصولات حاوی آنها استفاده می‌کنم. آیا شایعه سرطان‌زا بودن این شیرین‌کننده‌ها صحت دارد یا دارای استاندارد و تاییدیه‌های لازم هستند؟»

همه شیرین‌کننده‌هایی که بیشتر مردم آنها را با نام شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌شناسند، مصنوعی نیستند و برخی از آنها، مانند استویا از گیاهان طبیعی استخراج می‌شوند بنابراین شاید بد نباشد نام شیرین‌کننده جایگزین را به این محصولات که گاهی تا 300 برابر از قند و شکر معمول، شیرین‌تر هستند، بدهیم. دلیل کم‌کالری و رژیمی بودن محصولاتی که از قندهای جایگزین در آنها استفاده می‌شود این است که بیشتر این قندها، کالری ندارند و مثلا به جای 300 کیلوگرم شکر در تهیه حجم مشخصی از بیسکویت یا نوشابه، از یک کیلوگرم عصاره استویا استفاده می‌شود. نکته مهم اینکه استفاده از شیرین‌کننده‌های جایگزین در صنایع غذایی، محدود به کشور ما نمی‌شود و در تمام دنیا از این محصولات که تاییدیه‌های لازم بین‌المللی دارند، استفاده می‌کنند.

درنهایت باید به این نکته هم اشاره شود که برخلاف باور برخی مردم، تاکنون اثری از سرطان‌زایی در شیرین‌کننده‌های مصنوعی و جایگزین گزارش نشده است بنابراین نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد اما زیاده‌روی در مصرفشان توصیه نمی‌شود.

دکتر پرویز جهانگیری، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات مدیره انجمن صنفی افزودنی‌های خوراکی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت