تداخلات دارویی ژلوفن را می دانید؟
زنان باردار در سه ماه اول بارداری نباید بدون مشورت با پزشک از قرص ژلوفن استفاده کنند.

چه بخواهیم چه نخواهیم خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو در جامعه ایرانی گسترش فراوانی دارد و گاهی بی اطلاعی از تداخلات دارویی و مصرف خودسرانه آنها مشکلات فراوانی را برای بیماران ایجاد می کند. ژلوفن یکی از قرص های پرمصرف است که در این مطلب قصد داریم به برخی تداخلات دارویی که مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر ایجاد می کند اشاره کنیم :

داروهای ضد انعقاد مهم‌ترین دسته دارویی در تداخل با قرص ژلوفن است، داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین در هنگام مصرف همزمان با قرص ژلوفن می‌تواند احتمال خونریزی را در فرد افزایش دهد. همچنین ژلوفن اثرات محافظت قلبی را کاهش می‌دهد و نباید همزمان با داروی آسپرین مصرف شود و باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

مصرف همزمان قرص ژلوفن با داروی سنیتوئین که داروی تشنجی است، منجر به افزایش اثرات دارو می‌شود. بنابراین افرادی که از داروی سنیتوئین استفاده می‌کنند باید با نظر پزشک اقدام به مصرف قرص ژلوفن کنند.

مصرف همزمان قرص ژلوفن با داروهایی مانند پیروکسیکام، نالترکسون و دیکلوفناک از دیگر تداخلات دارویی قرص ژلوفن است . این دسته از داروها که ممکن است توسط پزشکان مختلف به طور همزمان و ناآگاهانه برای بیمار تجویز شود، باعث اثربخشی بیشتر نمی‌شوند بلکه تنها خطر عوارض را تشدید می‌کنند.

یک نکته مهم دیگر این است که زنان باردار در سه ماه اول بارداری نباید بدون مشورت با پزشک از قرص ژلوفن استفاده کنند. قبل از عمل جراحی نیز باید پزشک در خصوص مصرف دارو از سوی فرد مطلع شود، زیرا یک هفته قبل از جراحی باید مصرف این دارو قطع شود.

باید بدانیم که قرص ژلوفن و دسته داروهای مشابه آن حالت وابستگی ایجاد نمی‌کنند ولی تنها به دلیل اثرات ضد درد، فرد را تحریک به مصرف بیش از تجویز پزشک می‌کند.

دکتر سپیده الیاسی - متخصص داروسازی بالینی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : پارسینه