برای آزمایش خون چند ساعت باید ناشتا باشیم؟
برای اندازه‌گیری میزان قند خون ۴ ساعت ناشتا بودن کافی است.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که قصد انجام آزمایش خون و اطلاع از میزان چربی یا قند آن را داشته باشید اما ندانید چند ساعت قبل از انجام آزمایش نباید چیزی بخورید یا به قول معروف ناشتا باشید. یک دکترای علوم آزمایشگاهی به این سوال پاسخ داده است.

دکتر فیروز صدیق با اشاره به اینکه برای اندازه‌گیری میزان قند خون ۴ ساعت ناشتا بودن کافی است، گفت: در صورتی که اندازه‌گیری تری‌گلیسرید هم علاوه بر قندخون مدنظر باشد، ناشتایی بیش از ۴ ساعت هم اختلالی در اندازه‌گیری میزان قندخون ایجاد نمی‌کند. وی اضافه کرد: برای انجام آزمایش قندخون ۴ ساعت ناشتا بودن کافی است ولی برای چربی خون در صورتی که هدف اندازه‌گیری تری‌گلیسرید باشد، فرد باید ۱۴ تا ۱۶ ساعت ناشتا باشد و شب قبل هم شامی سبک میل کند. اگر فرد سیگاری است، صبح ناشتا قبل از آزمایش هم سیگار نکشد، زیرا سیگار باعث افزایش این فاکتور می‌شود.

این دکترای علوم آزمایشگاهی یادآور شد: اغلب افراد هر دو آزمایش را همزمان انجام می‌دهند. برای قندخون بیش از ۴ ساعت اشکالی ایجاد نمی‌کند و حداقل زمان ۴ ساعت باید رعایت شود ولی در صورتی که فرد ۱۶ ساعت هم ناشتا باشد، اشکالی ندارد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا