کورتون ها چه عوارضی دارند؟
نحوه استفاده ومقدار کورتون باید با توصیه و نظارت پزشک صورت گیرد.

یکی از مسئولان سازمان غذا و دارو هشدار داد: مصرف بیش از اندازه و غیر منطقی کورتون‌ها عوارض جدی همچون پوکی استخوان، بروز آب مروارید چشم، التهاب، حساسیت و نازک شدن پوست افراد برجای می‌گذارد.

نوشین محمد حسینی افزود: کورتون‌ها گروهی از داروهای بسیار قوی به شمار می‌آیند که در بازار دارویی به اشکال قرص، آمپول، اسپری و پمادهای موضعی عرضه می‌شوند. کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) در واقع همان موادی هستند که به صورت طبیعی در بدن و توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شوند که بجز در موارد خاص نیازی به تامین آن‌ها از خارج از بدن نیست. وی گفت: این موارد خاص می‌تواند شامل مواردی همچون فشار خون‌های ریوی، زمانی که سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری علیه خودش فعالیت کند و یا تصادف شدید باشد.

محمد حسینی تاکید کرد که نحوه استفاده ومقدار کورتون باید با توصیه و نظارت پزشک صورت گیرد زیرا کورتون‌ها در صورت استفاده نابجا و غیرمنطقی می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند که پوکی استخوان، بروز آب مروارید چشم، التهاب، حساسیت و نازک شدن پوست از جمله این عوارض است. این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اظهار داشت: جابجایی چربی‌های بدن و تجمع آن‌ها در مناطق نابجا از دیگر مشکلات و عوارض غیرمنطقی کورتون‌ها است ضمن اینکه عدم استفاده صحیح این دارو می‌تواند کاهش حجم عضلات را نیز در بر داشته باشد.
مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو افزود: در برخی موارد سردردهای مصرف کنندگان کورتون می‌تواند به دلیل بالارفتن فشار مغزی ناشی از این دارو‌ها باشد و منجر به کاهش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها بشود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایرنا