شما هم آخر شب گرسنه می شوید؟
خوردن غذا آخر شب و پیش از رفتن به بستر می‌تواند به بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس)‌ بینجامد.

ممکن است این پدیده برای شما هم رخ داده باشد: شب‌هنگام در خانه هستید، و ناگهان احساس گرسنگی شدیدی می‌کنید. مهم نیست که این گرسنگی واقعی نیست، به هر حال شما همان موقع غذا می‌خواهید و متأسفانه در هنگام این گرسنگی شبانه در خوردن افراط می‌کنید.

یک پژوهش جدید که در دانشگاه بریگهام یانگ انجام‌شده است، توضیحی علمی برای این پدیده پیداکرده است. پژوهشگران در این بررسی که در ژورنال «تصویربرداری مغز و رفتار» منتشرشده است، کشف کردند که برخی از نقاط مغز در شب‌ها به همان اندازه روزها به‌اصطلاح با غذا «نشئه نمی‌شوند.» دانشمندان برای این بررسی از ام آر آی برای اندازه‌گیری چگونگی پاسخ مغزهای افراد به تصاویر غذاهای پرکالری و کم‌کالری در صبح و شب استفاده کردند. آن‌ها کشف کردند که تصاویر غذا به‌خصوص گزینه‌های پرکالری، در طول روز باعث ایجاد جهش در فعالیت مغزی می‌شود، اما در شب‌ها این پاسخ‌های مغزی شدت کمتری دارند. پژوهشگران گفتند که این یافته‌ها بیانگر آن است که ما در شب‌ها به‌اندازه روزها با غذا ارضا نمی‌شویم و گرایش به خوردن غذای بیشتر برای رسیدن به احساس رضایت داریم. آن همچنین کشف کردند که ما در شب‌ها، حتی هنگامی که میزان گرسنگی و سیری ما به همان اندازه میزان آن‌ها در سایر اوقات روز است، با غذا اشتغال خاطر بیشتری داریم.

بیت وارن، متخصص تغذیه، می‌گوید این یافته‌ها پیامدهایی برای سلامت ما دارد- و هیچ‌کدام از این پیامدها خوب نیست. او می‌گوید: «به‌طورمعمول، خوردن در شب به پرخوری با گزینه‌های بد غذایی می‌انجامد، و ناشی از گرسنگی واقعی نیست. افراد در این هنگام معمول به خوردن شیرینی یا چیپس‌های شور روی می‌آورند که ممکن است ذهنشان را آرام کنند، اما باعث پرخوری می‌شوند.» شارلوت مارتین، یک متخصص تغذیه دیگر، می‌گوید مقابله با این گرسنگی شبانه به این راحتی‌ها هم نیست. او می‌گوید بدن‌های ما درواقع به‌طور فیزیولوژیک برای مصرف غذای بیشتر در عصرها برنامه‌ریزی‌شده است، و این وضعیت ولع به غذا را که در طول روز ممکن است آن را نادیده بگیریم، تشدید می‌کند.

این پدیده می‌تواند با افزایش وزن بینجامد و اضافه‌وزن به شماری از پیامدهای منفی بهداشتی، ازجمله خطر دچار شدن به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و حتی برخی از اشکال سرطان بینجامد.

جینا کیتلی، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، می‌گوید خوردن غذا پیش از رفتن به بستر همچنین می‌تواند به بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس)‌ بینجامد. ریفلاکس علاوه بر ناراحتی فوری، می‌تواند دندان‌های شما را تخریب کند و به مری شما آسیب برساند.

کارشناسان می‌گویند، باوجوداین میل درونی به خوردن بیشتر در شب، می‌توان این ولع به غذا را مهار کرد. مارتین خوردن بیشتر در طول روز، خوردن اسنک‌های سالم در فاصله وعده‌های غذایی که حاوی پروتئین و چربی‌های سالم باشند، و خوردن یک شام راضی‌کننده، اما نه با اندازه بیش‌ازحد، را توصیه می‌کند. این کار به سیر ماندن شما در شب یاری می‌رساند و وسوسه خوردن شامی سنگین و نیز خوردن اسنک پس‌ازآن را کاهش می‌دهد.

وارن می‌گوید شما همچنین می‌توانید خود را به خوردن کمتر در شب‌ها عادت دهید. او توصیه می‌کند که برای خودتان معلوم کنید که چه عاملی شما را به خوردن بیشتر در عصرها برمی‌انگیزد: آیا این کار را هنگام تماشای تلویزیون انجام می‌دهید؟ آیا در انتهای روز بیشتر تحت استرس قرار دارید؟ سپس فهرستی ذهنی از کارهایی که می‌توانید به‌جای آن کارها انجام دهید، برای مثل صحبت کردن با تلفن، شستن رخت، یا پیاده‌روی را تهیه کنید و در نهایت، اگر نمی‌توانید با این ولع خوردن اسنک در شب مقابله کنید، فقط گزینه‌های سالم‌تر را در وعده‌های کوچک‌تر انتخاب کنید. مارتین خوردن یک اسنک پروتئین‌دار که باعث احساس پری در شما شود، مانند ۱۵ گرم بادام، یک تخم‌مرغ کاملاً جوشیده، یا ماست یونانی کم‌چربی را توصیه می‌کند. تغییرات کوچکی مانند این‌ها می‌توانند تأثیری بزرگ بر دور کمر شما- و سلامت شما- داشته باشند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین