پفك یكی از تنقلات فانتزی غیرضروری و مضر است كه بسیاری از كارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند؛ ولی...
 
پفك یكی از تنقلات فانتزی غیرضروری و مضر است كه بسیاری از كارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند؛ ولی عده‌ای از مصرف‌كنندگان براین باورند كه پفك به دلیل آن كه از مواد با ارزش نظیر: ذرت، شیرخشك و پودر پنیر تشكیل شده است از نظر ویتامینی غنی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد.
 به طور كلی پفك به علت آن كه از بلغور ذرت یعنی ذرت پوست كنده به دست می‌آید در مقایسه با فرآورده‌هایی كه از دانه كامل ذرت تهیه می‌شوند از ارزش غذایی پایینی برخوردار است. از سوی دیگر، در طی فرآیند پخت، حرارت بسیار بالایی كه به پودر بلغور ذرت داده می‌شود تا به صورت حجیم درآید نیز عامل دیگری جهت تنزل كیفیت تغذیه‌ای پفك است.
 همچنین باید در نظر داشت پودر پنیر و شیرخشكی كه به پفك اضافه می‌‌شود تا چه حد سالم و مغذی بوده یا رنگ به كار رفته در این محصول كه برجذابیت آن می‌افزاید، طبیعی بوده یا همان رنگ شیمیایی تارترازین است كه باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، پرخاشگری و تندخویی در مصرف‌كننده می‌شود.
طبق نظر متخصصان، پفك چندین برابر حجم خود آب جذب می‌كند و بسیار شور است در نتیجه مصرف‌كننده با خوردن آن مقدار زیادی آب می‌نوشد.
این عمل منجر به افزایش حجم پفك در معده شده و باعث ایجاد سیری كاذب می‌شود بنابر این تمایل به مصرف غذاهای روزانه و اصلی كم شده و فرد دچار كمبود تغذیه‌ای می‌شود. سوءتغذیه در كودكان در حال رشد ابتدا موجب كاهش وزن شده و اگر این كم غذایی ادامه یابد، بتدریج كودك خود را با این وضع منطبق كرده، یعنی قد و قامت او كوچك می‌شود تا بتواند با غذای كم به بقای خود ادامه دهد.
به همین دلیل كوتاه‌ قدی، كم خونی در نتیجه فقر آهن، عصبانیت، كاهش حواس و قوای جسمانی و خستگی زودهنگام عارض می‌شود؛ چرا كه فرد دچار سیری كاذب شده و نمی‌تواند از موادغذایی اصلی كه دارای تركیبات پروتئینی‌، چربی و كربوهیدارت هستند، استفاده كند.
در حال حاضر 80 درصد كودكان دچار بیماری ناشی از سوءتغذیه هستند كه این بیماری با خوردن مواد غذایی حاوی آهن، روی، كلسیم، پروتئین و ویتامین كه در غذاهای گوشتی، سبزیجات و تنقلات سنتی مثل آجیل وجود دارد، برطرف می‌شود.
كارشناسان تغذیه معتقدند در صورت پیشگیری نكردن استفاده از مواد بی‌خاصیت و تنقلات غیرمغذی در آینده‌ای نه‌چندان دور با تعداد بی‌شماری از كودكان مبتلا به بیماری كم‌خونی و كمبود آهن روبه‌رو می‌شویم، به طوری كه این بیماری مثل سرماخوردگی شایع می‌شود. بنابراین امروزه تغییرات زیادی در رژیم غذایی لازم است تا سلامت بچه‌ها و جوانان تضمین شود.
توجه: پفك به دلیل آن كه فاقد مواد فیبری است می‌تواند منجر به چسبندگی روده شده و عمل دفع را مشكل سازد و ریسك ابتلا به سرطان روده و انواع بیماری‌های عفونی گوارشی را افزایش دهد.
از این رو، بنابر توصیه كارشناسان علوم غذایی در صورت مصرف این‌گونه تنقلات، بسیار كم و از انواع معتبر آنها با بسته‌بندی بهداشتی استفاده شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
غذاهای برتر برای سلامتی شما
چقدر باید نمک خورد؟
چگونه تا صد سالگی زنده بمانیم؟!
میوه‌ای با بیشترین ظرفیت آنتی‌اکسیدانی
امتیازات گیاهخواری و گوشتخواری