اكسيدان‌ها مواد تسريع‌كننده شيميايي‌اي هستند كه به‌عنوان مكمل رنگ مو مصرف مي‌شوند و مصرف‌كنندگان بايد همان‌قدر كه...
 
امروزه بیش از 75 درصد خانم‌ها و شمار زیادی از آقایان، موهای خود را رنگ می‌كنند.
اكسیدان‌ها مواد تسریع‌كننده شیمیایی‌ای هستند كه به‌عنوان مكمل رنگ مو  مصرف می‌شوند و مصرف‌كنندگان باید همان‌قدر كه به مارك رنگ مو حساسیت نشان می‌دهند به نوع اكسیدانی كه همراه رنگ مو می‌خرند نیز توجه داشته باشند.
اكثر فروشندگان این مواد را به‌طور عمده خریده و در قوطی‌های كوچك مخصوص هرتیوپ رنگ مو ریخته و بدون هیچ نام و نشانی و حتی مجوز وزارت بهداشت، می‌فروشند و خریدار بدون هیچ اطلاعی از محتویات اكسیدان، آنها را خریداری می‌كند. این درحالی است كه توجه نداشتن به این مسئله، منجر به صدمه و آسیب پوست و موی سر می‌شود. اكسیدان‌های درجه بالا میزان بیشتری سولفور از موهای شما خواهد برد؛ به همین دلیل باید در استفاده از اكسیدان‌های با درجات بالا محدودیت قائل شد و در بیشتر موارد رنگ كردن مو باید از درجه 30 كمتر استفاده شود.
نوع مو در موقع دكلره كردن از نظر نازكی و ضخیم بودن باید مورد توجه قرار گیرد. موهای ضخیم هم در موقع دكلره كردن و هم در موقع رنگ كردن مشكل‌تر از موهای تازه، دكلره یا رنگ می‌شوند و در ضمن موهای ضخیم به همان نسبت كه در موقع دكلره مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند امكان خرد و شكننده شدن آنها در موقع دكلره خیلی زیادتر از موهای نازك است، بنابر این آرایشگر باید به این مسئله توجه كافی داشته باشد و مو را فدای تغییر رنگ نكند.
آرایشگران باید توجه داشته باشند كه موهای دكلره‌شده را زیر كلاه پلاستیكی قرار ندهند زیرا محلول دكلره اولا خشك‌شده و اثری را كه باید روی موها داشته باشد نخواهد داشت. ثانیا موها زیر كلاه پلاستیكی ظرافت و حالت فنریت خود را از دست می‌دهند. اما اگر بخواهیم موهای دكلره‌شده را زیر دستگاه بخار قرار دهیم، بهتر است پس از 5 تا 10 دقیقه اگر امكان روشن شدن موها نباشد زیر دستگاه بخار قرار دهیم كه آن‌هم با اشكال صورت ‌می‌گیرد. بهتر است در مورد دكلره كردن موها از دستگاه بخار و كلاهك پلاستیكی استفاده نشود.
حرارت بالا و مدت زمان زیاد صرف شده روی مو هنگام رنگ كردن آن ساختمان مو را متزلزل خواهد كرد و در ضمن خاصیت ارتجاعی آن نیز از بین خواهد رفت. به همین دلیل است كه ما باید میزان گرمایی را كه به مو می‌دهیم محدود كنیم.

توصیه‌های ویژه برای كاهش خطر:
1-
هرگز رنگ مو را بیشتر از زمان تعیین‌شده روی موهای خود نگه ندارید.
2- بعد از طی مدت مقرر، حتما پوست سرتان را به دقت با آب بشویید.
3- هنگام استفاده از رنگ مو، از دستكش استفاده كنید.
4- از مخلوط كردن 2 نوع رنگ مو خودداری كنید؛ چرا كه با این كار ممكن است واكنش شیمیایی اتفاق  بیفتد و ماده خطرناك تازه‌ای پدید آید.
6- قبل از هر بار استفاده از یك نوع رنگ مو، حتما كمی‌از آن را روی پوست دست‌تان امتحان كنید و درصورت عدم‌بروز واكنش حساسیتی، مانند قرمزی و تحریك، آن را روی موها به كار ببرید.
7- ابروها و مژه‌های خود را با رنگ‌موهای شیمیایی رنگ نكنید.

 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
سوالاتی که زنان باردار درباره زیبایی می‌پرسند!
مواد بهداشتی مصرفی شما چیست؟
مهمترین عامل ریزش موی سر
مو و روشهای مراقبت از آن
سفیدی یک شبه مو