به بهانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال 2015
شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال 94 (2015):  حمایت مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک است.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر World Breastfeeding Week

هفته جهانی شیر مادر هر ساله از 1 تا 7 آگوست برابر با 10 تا 16 مرداد ماه در بیش از 170 کشور دنیا برگزار می شود. هدف از این نامگذاری تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتقای سطح سلامت کودکان در سراسر دنیاست.

نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از آگوست سال 1990 توسط سازمان های مربوطه از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف و سایر سیاست گذاران سلامت انجام شد.

تغذیه با شیر مادر بهترین و سالم ترین روش برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک است. سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر را از ساعت اول پس از تولد تا پایان 6 ماهگی توصیه می کند. بعد از این دوره غذای کمکی به تغذیه کودک اضافه می شود اما تغذیه با شیر مادر باید تا پایان 2 سالگی همچنان ادامه داشته باشد.

 

شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال 94 (2015):  حمایت مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک است.

 

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال 1394 ( 2015 میلادی)

1-     حمایت مادران از ابعاد مختلف در تمام بخش ها تا در هرجا قادر به شیردهی و اشتغال بکار باشند.

2-     ترویج اقدامات دوستدار خانواده/ والدین/ کودک/ و مادر و حمایت فعالانه مادران شاغل برای تداوم و تسهیل شیردهی توسط کارفرمایان

3-     آگاهی دادن به مردم درباره آخرین حمایت های قانونی جهانی از مادران و افزایش آگاهی ها درباره ضرورت وجود و اجرای قوانین ملی

4-     تقویت، تسهیل و نمایش روش های حمایتی برای توانمندسازی مادران شاغل در بخش غیر دولتی جهت تغذیه با شیر مادر

5-     تعامل با گروه های هدف یعنی اتحادیه کارگری، سازمان های حقوق کارگری، گروه های زنان و جوانان برای حفاظت از حقوق شیردهی زنان در محیط کار

 

 

نقش کارفرمایان در ترویج تغذیه با شیر مادر

 نقش کارفرمایان در ترویج تغذیه با شیر مادر: کارفرمایان با ایجاد انعطاف در ساعات کاری مادران و تسهیل شرایط کاری آنها می توانند به تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک موثری کنند. فراهم کردن شرایط  شیردهی در محل کار با صرفه اقتصادی نیز همراه است.

 

 

نقش سازمان ها در ترویج تغذیه با شیر مادر

 نقش سازمان ها در ترویج تغذیه با شیر مادر: آگاه کردن زنان نسبت به حقوق خود و تسهیل شرایط برای شیردهی آنها نقش مهمی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارد. فراهم کردن شرایط  شیردهی در محل کار موجب بهبود روحیه کارمندان خواهد شد.

 

 

نقش همکاران در ترویج تغذیه با شیر مادر

 نقش همکاران در ترویج تغذیه با شیر مادر: همکاران باید مادر شیرده را حمایت کرده و زمان لازم برای شیردهی را برای او فراهم آورند. فراهم کردن شرایط  شیردهی در محل کار برای مادران شاغل حایز اهمیت است.

 

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ