علت درگذشت هادی نوروزی از زبان متخصصان قلب
احتمال ابتلای کاپیتان هادی نوروزی به بیماری نهفته قلبی یا ضخامت دیواره قلب...

علت فوت هادی نوروزی، کاپیتان تیم پرسپولیس

چند ساعت بعد از فوت ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس خبرهای تازه‌ای درباره علت مرگ او در رسانه ها منتشر می شود. پزشکان و متخصصان قلب حمله قلبی حین خواب را علت فوت این بازیکن 30 ساله می دانند. همسر هادی نوروزی در این باره می‌گوید: نیمه شب حوالی ساعت 4 بود که متوجه دشواری تنفس هادی نوروزی شد. هادی سخت نفس می شید سریع با اورژانس تماس گرفتم و هادی را به بیمارستان رساندیم. پندار خمارلو مدیر روابط عمومی پرسپولیس نیز درباره مرگ ناگهانی نوروزی اضافه می کند: این اتفاق عجیبی است حدود ساعت 5 بود که همسر مرحوم هادی نوروزی با من تماس گرفت و موضوع را مطرح کرد.

به گفته علیپور پزشک تیم پرسپولیس هادی نوروزی در هیچ یک از تست های پزشکی تا امروز علائمی از عوارض قلبی و مشکلات قلبی نداشته که این اتفاق برایش بیافتد.

 

منشا اصلی بیماری قلبی مادرزادی است

این اظهار نظرها در حالی است که دکتر آتوسا مصطفوی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ایست قلبی در ورزشکاران جوان، به خصوص هادی نوروزی می گوید: اصولا بیشتر سکته های قلبی که در ورزشکاران رخ می دهد، منشا اصلی بیماری قلبی مادرزادی است؛ ممکن است ماهیچه قلب کلفت باشد و این می تواند یکی از دلایل بروز سکته قلبی در جوانان باشد.

 

خون رسانی مختل می شود

دکتر مصطفوی ادامه می‌دهد: علت دیگری که باعث ایست قلبی می شود جدا نشدن عروق کرونر از قسمت طبیعی است؛ به بیان دیگر مسیر این عروق از آئورت تا شریان ریوی است. ورزشکار وقتی ورزش های ناگهانی انجام می دهد، بین این دو قسمت آئورت تا شریان ریوی فشار وارد می شود، به طوری که انگار این رگ ها قیچی می شوند. در این مواقع خون رسانی مختل می شود و شخص ایست قلبی می کند. موارد ذکر شده شایع ترین علت های ایست قلبی در ورزشکاران و جوانان هستند.

 

ایست قلبی در جوانانی که سابقه مشکلات قلبی دارند، امری شایع است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مطلب که برخی از اختلالات در کانال های یونی می توانند باعث بروز این اتفاق یعنی ایست قلب بشوند، می گوید: البته گاهی اوقات اختلال یونی در نوار قلب نشان داده می شود و گاهی اوقات نشان داده نمی شود. در مورد آقای هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس باید این علائم بررسی شود که آیا سابقه مشکلات قلبی در خانواده شان وجود داشته است یا نه؟ گاهی اوقات دچار درد سینه می شدند؟ چشمانشان سیاهی می رفته و دچار سرگیجه در بعضی مواقع می شده اند یا نه؟ پاسخ به این سوالات تاحدودی می تواند در شرح حال کمک کند. البته در مورد تشخیص علت مرگ آقای هادی نوروزی باید اتوکسی انجام شود تا علت اصلی ایست قلبی مشخص شود. بااین حال ایست قلبی در جوانانی که سابقه مشکلات قلبی دارند، امری شایع است.

 

بیشترین علت ایست قلبی، ضخامت دیواره عضله قلب در ورزشکاران است

دکتر هدایت داریوش، متخصص قلب و عروق نیز با اشاره به درگذشت ناگهانی هادی نوروزی درباره علت سکته های قلبی در جوانان می گوید: بیشترین علت ایست قلبی، ضخامت دیواره عضله قلب در ورزشکاران است. البته علت های دیگری مثل بیماری های نهفته عروق قلب می توانند باعث ایست قلبی بشوند. در مورد هادی نوروزی هنوز علت اصلی مشخص نشده است. اما ضخیم شدن دیواره قلب اصلی ترین علت است که می تواند یا مادرزادی باشد، یا براثر ورزش و تمرینات این دیواره ضخیم شده باشد که البته با انجام اکو مشخص می شود که این مشکل مادرزادی است یا ناشی از عوامل دیگر مثل تمرینات ورزشی است. گاهی اوقات استرس زمینه ساز ایست قلبی است، البته علت نیست، بلکه زمینه را برای ایست قلبی آماده سازی می کند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : الودکتر